Orange, Play i Netia zapłacą za swoje błędy. Operatorzy zmuszeni są do zwrotu pieniędzy poszkodowanym klientom. Też jesteś w tym gronie?
Według najświeższych decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, trzech polskich operatorów musi ponieść konsekwencje swoich nieetycznych działań. Mowa tu o Orange, Netii i P4 (operator sieci Play) – ta trójka winna jest włączania klientom dodatkowych usług bez ich wyraźnego pozwolenia.
Do nadużyć dochodziło zarówno podczas zawierania, jak i przedłużania trwającej umowy. Działo się to podczas rozmowy telefonicznej, przez internet lub w salonie stacjonarnym.
Dodatkowe usługi aktywowane były automatycznie, bez wiedzy i wyraźnej zgody klientów. Co więcej, to do niczego nieświadomych konsumentów należał obowiązek wyłączenia usług przed momentem upływu okresu bezpłatnego dostępu. UOKiK otrzymał w tej sprawie wiele skarg, zażaleń i próśb o pomoc.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować – już po ustaleniu warunków
– tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Według urzędu ważny jest również fakt, że wyraźna zgoda klienta na dodatkowe usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do oferty operatora. Taka sytuacja nie jest możliwa, gdy warunki przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych.
Każdy z trzech operatorów zobowiązany jest do wprowadzenia nowych, zgodnych z prawem praktyk. Do tego poszkodowani klienci otrzymają rekompensaty ze strony sieci. UOKiK dodaje, że decyzje dotyczą zarówno obecnych, jak i byłych klientów.
Orange, Play i Netia – winne te usługi
UOKiK wymienia również, o jakie dodatkowe usługi chodzi. Jeśli chodzi o Orange, były to: „Cyber Tarcza”, „Orange Smart Care”, „Halo Granie”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet”, „Nawigacja Orange” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.
Netia bezprawnie aktywowała usługi „Identyfikacja Numeru”, „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi” i „Pakiet HBO HD”.
W przypadku Play (P4) chodzi o usługi „Ochrona internetu”, „Muzyka na czekanie”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” i „200 minut do innych sieci komórkowych”.
Przeczytaj również
Google i Apple mają coś wspólnego. Nikt nie chce… kupować ich nowych smartfonów
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.