Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółkę Polkomtel, operatora sieci Plus łączną karą wynoszącą prawie 40 mln złotych. Firma pobierała bezprawnie opłaty zwiększające kwoty abonamentu za automatycznie aktywowane usługi, o których nie wiedzieli klienci.
Podpisując umowę z operatorem sieci komórkowych, należy wykazać się niemałą ostrożnością. Kruczki czyhające na nieświadomych klientów tudzież przyszłych klientów telekomów, bywają zwodnicze i sprytnie się maskują. Weźmy takiego Plusa.
Firma zaznaczała w umowie, że osoba podpisująca zobowiązanie abonamentowe, potwierdza, iż zapoznała się ze wszystkimi dodatkowymi dokumentami z nią związanymi. Problem w tym, że sporą część dodatkowych zapisów stanowiły odrębne regulaminy promocji. To właśnie w nich widniały zapisy o automatycznej aktywacji usług takich jak Czasoumilacz, Serwis wyświetlacza czy Ochrona Internetu. UOKiK stwierdził, że zachowanie Polkomtela były niewłaściwie i ukarał spółkę wysoką karą finansową.
Każdy, kto decyduje się podpisać umowę abonamentową z operatorem, zdaje sobie sprawę z tego, że dostawca spróbuje „uruchomić” dodatkowe usługi po okresie promocyjnym. Ten wynosi przeważnie od miesiąca do trzech. W przypadku plusa „dodatkami” były usługi takie jak Czasoumilacz, za który klienci płacili od 2,02 zł miesięcznie. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Pozostałe opłaty prezentują się następująco:
Co więcej, w myśl ogólnych przepisów klienci powinni wyrazić jasną i bezpośrednią zgodę na każdą płatność podwyższającą kwotę abonamentu. Niestety…
Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient, podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Kara nałożona na Polkomtel wynosi dokładnie 39 457 264 zł. Mało tego, operator, po uprawomocnieniu się decyzji, będzie musiał powiadomić o niej klientów. Powinien uczynić to poprzez komunikat na swojej stronie, a także tekst w dwóch ogólnopolskich dziennikach i listach wysłanych do abonentów, którzy choć raz zostali obciążeni rzeczoną opłatą.
https://www.gsmmaniak.pl/993124/uokik-tajemniczy-klient-sklep-z-elektronika/
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Oppo Find X8 Mini będzie bardzo smukłym smartfonem, który do tego nie zrezygnuje z wielkiej…
Ulefone Armor 28 Ultra rozbił bank. Smartfon ma 16 GB RAM, MediaTeka Dimensity 9300+, 1…
Choć może się to wydawać niesłychane, Huawei dominuje na rynku smartfonów. Składane telefony w Chinach…
Samsung Galaxy M35 5G ma nową cenę w Polsce. Teraz najbardziej opłacalnego Samsunga kupisz u…
Świeżutki iPhone 17 Air jednak nie będzie taki, jak się spodziewaliśmy. Jego rozmiary mogą niestety…
Motorola Razr 60 przed premierą zdradza pierwsze detale specyfikacji technicznej. Tańsza składana Motorola przynosi dobre…