Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółkę Polkomtel, operatora sieci Plus łączną karą wynoszącą prawie 40 mln złotych. Firma pobierała bezprawnie opłaty zwiększające kwoty abonamentu za automatycznie aktywowane usługi, o których nie wiedzieli klienci.
Podpisując umowę z operatorem sieci komórkowych, należy wykazać się niemałą ostrożnością. Kruczki czyhające na nieświadomych klientów tudzież przyszłych klientów telekomów, bywają zwodnicze i sprytnie się maskują. Weźmy takiego Plusa.
Firma zaznaczała w umowie, że osoba podpisująca zobowiązanie abonamentowe, potwierdza, iż zapoznała się ze wszystkimi dodatkowymi dokumentami z nią związanymi. Problem w tym, że sporą część dodatkowych zapisów stanowiły odrębne regulaminy promocji. To właśnie w nich widniały zapisy o automatycznej aktywacji usług takich jak Czasoumilacz, Serwis wyświetlacza czy Ochrona Internetu. UOKiK stwierdził, że zachowanie Polkomtela były niewłaściwie i ukarał spółkę wysoką karą finansową.
Każdy, kto decyduje się podpisać umowę abonamentową z operatorem, zdaje sobie sprawę z tego, że dostawca spróbuje „uruchomić” dodatkowe usługi po okresie promocyjnym. Ten wynosi przeważnie od miesiąca do trzech. W przypadku plusa „dodatkami” były usługi takie jak Czasoumilacz, za który klienci płacili od 2,02 zł miesięcznie. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Pozostałe opłaty prezentują się następująco:
Co więcej, w myśl ogólnych przepisów klienci powinni wyrazić jasną i bezpośrednią zgodę na każdą płatność podwyższającą kwotę abonamentu. Niestety…
Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient, podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Kara nałożona na Polkomtel wynosi dokładnie 39 457 264 zł. Mało tego, operator, po uprawomocnieniu się decyzji, będzie musiał powiadomić o niej klientów. Powinien uczynić to poprzez komunikat na swojej stronie, a także tekst w dwóch ogólnopolskich dziennikach i listach wysłanych do abonentów, którzy choć raz zostali obciążeni rzeczoną opłatą.
https://www.gsmmaniak.pl/993124/uokik-tajemniczy-klient-sklep-z-elektronika/
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Składany flagowiec w super promocji? Motorola razr 50 Ultra po raz pierwszy doczekała się aż…
Segment tanich tabletów przeżywa rozkwit. Świeżo zaprezentowany Teclast M50 Mini dołącza właśnie do niedrogich pobratymców…
Tanie realme zdobyło kolejną certyfikację. Szykuje się globalne ogłoszenie niskobudżetowca. Niedługo realme Note 60x będzie…
Masz flagowca Apple? To przydałyby Ci się słuchawki. Jako fan marki na pewno słyszałeś o…
Nowy tablet OPPO Pad 3 zadebiutuje już jutro. Na dzień przed premierą sporo o nim…
Dzieli nas dzień od prezentacji średniaków OPPO. O nowym OPPO Reno 13 (Pro) wiemy niemalże…