Strategy Analytics opracowało raport powstały na bazie badania przeszło 2500 mieszkańców USA w wieku od 18 do 64 lat. Wyniki nie pozostawiają złudzeń — smartfony wymieniamy coraz rzadziej i winni są temu sami producenci.
Urządzenia mobilne w postaci smartfonów stanowią dla większości z nas najważniejszy sprzęt „komputerowy”. Jednocześnie telefon jest najbardziej osobistym gadżetem, który towarzyszy nam przy wykonywaniu wielu czynności. Rzeczony sprzęt służy nam nie tylko w celach komunikacji czy rozrywki. Aplikacje, usługi czy nowinki technologiczne ułatwiają nam życie, a nawet pracę. Nic dziwnego, że staramy się, aby użytkowany przez nas sprzęt pozostawał względnie „świeży”, o jego sprawności nie wspominając.
Okazuje się jednak, że czas spędzony z jednym modelem znacząco się wydłuża. Widać to szczególnie w Stanach Zjednoczonych, ale, jak mniemam, w Polsce sytuacja wygląda bardzo podobnie.
Amerykanie wymieniają smartfon raz na trzy lata
Na początek kilka twardych liczb, które dadzą nam odpowiednie tło dla sprawy. W badaniu więzło udział 2500 właścicieli smartfonów z USA w przedziale wiekowym od 18 do 64 lat. Po analizie odpowiedzi respondowanych wywnioskowano, iż:
- Urządzenia wymieniane są najczęściej w cyklu trzyletnim
- Aż 70 proc. nabywców smartfonów Apple i Samsunga deklaruje chęć pozostania przy wybranej marce
- Apple króluje na rynkach azjatyckim i hiszpańskim z udziałem 50 proc.
- Funkcje fotograficzne smartfona są szczególnie ważne dla kobiet w wieku od 18 do 24 lat
- Przeciętny iPhone pozostaje aktywny przez od 18 miesięcy od zakupu, Samsung od 16,5 miesiąca od zakupu
Wiemy już, na czym skupili się twórcy ankiety. Wiemy też, że Amerykanie coraz rzadziej wymieniają smartfony i prawdę mówiąc, podobny trend zauważam na naszym rynku. Nie mogę poprzeć swojej tezy wynikami badań, gdyż opieram je wyłącznie na własnej obserwacji segmentu, który, jakby nie patrzeć, „daje mi chleb”. Pytanie, dlaczego mimo wzrostu znaczenia smartfonów, wymieniamy je tak rzadko?
Wygląda na to, że w grę wchodzą dwa mocno powiązane ze sobą czynniki. Pierwszym jest wysoka cena, która dziś osiąga niespotykany dotychczas poziom. Klienci, którzy zdecydują się nabyć urządzenie w cenie około 1000 dolarów, chcą pozostać z nim możliwie długo. Okazuje się, że nie jest to wbrew pozorom trudne, z czym wiąże się drugi ze wspomnianych czynników. Otóż kolejne generacje smartfonów mogą pochwalić się co najwyżej skromnymi ewolucjami w kwestii innowacyjności.
O rewolucji, a nawet jej zalążku, nie ma nawet mowy. To skutecznie odciąga użytkowników od pomysłu wymiany urządzenia na nowe. Oczywiście pod warunkim, że te działa w dalszym ciągu sprawnie i spełnia swoją rolę.
Ruszają promocje na koniec wakacji. Na te produkty musisz zwrócić uwagę!
Dajcie znać w komentarzach, jak często wymieniacie smartfona na nowy i co jest tego powodem?
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.