Jak wyglądała sprzedaż smartfonów w Polsce w trzecim kwartale 2019 roku? Który producent sprzedał ich najwięcej, a który zanotował największy wzrost? Odpowiedzi na te i inne pytania przygotowała grupa analityczna IDC. Mówiąc krótko – dzieje się!
Rynek smartfonów w Polsce (3Q 2019)
Według IDC, w trzecim kwartale 2019 roku producenci wprowadzili na polski rynek 2,46 mln smartfonów (a na rynki światowe 366,3 mln), co oznacza 2,2% spadek w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku i jest to kolejny kwartał spadkowy. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek jest bardzo nasycony.
Samsung liderem, Huawei słabnie
Liderem sprzedaży w Polsce jest oczywiście Samsung, który w trzecim kwartale sprzedał ponad 975 tys. smartfonów i zgarnął dla siebie niemal 40% udziałów. Co prawda jest to spadek o 2,2 punktu procentowego w porównaniu do poprzedniego kwartału, jednak przewaga nad wiceliderem jest naprawdę duża.
Na drugim miejscu zameldował się Huawei, którego udziały spadły do poziomu 23,5% (-1 p.p.). Z jednej strony tak niewielka strata w obliczu olbrzymich problemów chińskiego giganta wydaje się zaskakująco mała, ale z drugiej jeszcze rok temu Huawei walczył z Samsungiem w Polsce jak równy z równym (obie firmy miały po ok. 30% wpływów), a teraz nie ma z nim żadnych szans.
Xiaomi atakuje
Ostatnie miejsce na podium należy do Xiaomi, które w przeciwieństwie do największych konkurentów zanotowało wzrost i to całkiem niemały. Xiaomi wywalczyło sobie 16,2% rynku (niecałe 400 tys. sprzedanych smartfonów), wzmacniając się w porównaniu do poprzedniego kwartału o 4,5 p.p.
To właśnie ta firma najwięcej zyskała na problemach Huawei i to być może dzięki sklepom i operatorom, dla których – według analityka IDC Marka Kujdy – niekorzystna jest mocna pozycja tylko jednego producenta, więc trzeba mu znaleźć przeciwwagę. W obecnej sytuacji nie może być nim Huawei, więc postawiono na Xiaomi, które produkuje smartfony powszechnie uważane za dobre i tanie.
Reszta się nie liczy
Na dalszych miejscach mamy Apple (9%;-0,3 p.p.), Motorolę (6,3%; – 0,9 p.p.) i całą resztę producentów (5,4%). W tym niewielkim procencie mamy takie firmy, jak LG, HTC, Sony, ASUS, Meizu czy Nokia, które razem sprzedały w Polsce ponad siedem razy mniej smartfonów od Samsunga.
Operatorzy mają mocną pozycję w Polsce
Raport IDC wspomina również o tym, że operatorzy komórkowi ciągle utrzymują silną pozycję na polskim rynku smartfonów, co wynika z pojawienia się ofert sprzedaży telefonów bez abonamentu lub możliwość skorzystania z systemu ratalnego. Co ciekawe, Polacy coraz chętniej kupują droższe modele, ale to często wynika z tego, że ceny kolejnych generacji często rosną.
Czy kupiłeś/aś smartfon w trzecim kwartale tego roku? Jeśli tak, to jakiej firmy?
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.