Jak wyglądała sprzedaż smartfonów w Polsce w trzecim kwartale 2019 roku? Który producent sprzedał ich najwięcej, a który zanotował największy wzrost? Odpowiedzi na te i inne pytania przygotowała grupa analityczna IDC. Mówiąc krótko – dzieje się!
Według IDC, w trzecim kwartale 2019 roku producenci wprowadzili na polski rynek 2,46 mln smartfonów (a na rynki światowe 366,3 mln), co oznacza 2,2% spadek w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku i jest to kolejny kwartał spadkowy. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek jest bardzo nasycony.
Liderem sprzedaży w Polsce jest oczywiście Samsung, który w trzecim kwartale sprzedał ponad 975 tys. smartfonów i zgarnął dla siebie niemal 40% udziałów. Co prawda jest to spadek o 2,2 punktu procentowego w porównaniu do poprzedniego kwartału, jednak przewaga nad wiceliderem jest naprawdę duża.
Na drugim miejscu zameldował się Huawei, którego udziały spadły do poziomu 23,5% (-1 p.p.). Z jednej strony tak niewielka strata w obliczu olbrzymich problemów chińskiego giganta wydaje się zaskakująco mała, ale z drugiej jeszcze rok temu Huawei walczył z Samsungiem w Polsce jak równy z równym (obie firmy miały po ok. 30% wpływów), a teraz nie ma z nim żadnych szans.
Ostatnie miejsce na podium należy do Xiaomi, które w przeciwieństwie do największych konkurentów zanotowało wzrost i to całkiem niemały. Xiaomi wywalczyło sobie 16,2% rynku (niecałe 400 tys. sprzedanych smartfonów), wzmacniając się w porównaniu do poprzedniego kwartału o 4,5 p.p.
To właśnie ta firma najwięcej zyskała na problemach Huawei i to być może dzięki sklepom i operatorom, dla których – według analityka IDC Marka Kujdy – niekorzystna jest mocna pozycja tylko jednego producenta, więc trzeba mu znaleźć przeciwwagę. W obecnej sytuacji nie może być nim Huawei, więc postawiono na Xiaomi, które produkuje smartfony powszechnie uważane za dobre i tanie.
Na dalszych miejscach mamy Apple (9%;-0,3 p.p.), Motorolę (6,3%; – 0,9 p.p.) i całą resztę producentów (5,4%). W tym niewielkim procencie mamy takie firmy, jak LG, HTC, Sony, ASUS, Meizu czy Nokia, które razem sprzedały w Polsce ponad siedem razy mniej smartfonów od Samsunga.
Raport IDC wspomina również o tym, że operatorzy komórkowi ciągle utrzymują silną pozycję na polskim rynku smartfonów, co wynika z pojawienia się ofert sprzedaży telefonów bez abonamentu lub możliwość skorzystania z systemu ratalnego. Co ciekawe, Polacy coraz chętniej kupują droższe modele, ale to często wynika z tego, że ceny kolejnych generacji często rosną.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
vivo Y300 Pro+ zadebiutował oficjalnie. Kosztuje mniej niż 1000 złotych, ma baterię 7300 mAh, flagowy…
Apple szykuje sporą aktualizację iOS, w której to aplikacja Zdrowie stanie się naszym podręcznym lekarzem.…
Pewnie nie brakuje użytkowników, którzy kupili Samsunga Galaxy A55 ze względu na długie aktualizacje. Może…
Amazon podobnie jak Epic Games lubi robić graczom niespodzianki. Te nierzadko trzymają wysoki poziom –…
Wygląda na to, że tego lata seria Samsung Galaxy Watch 8 zadebiutuje na półkach sklepowych.…
Santander, jak to ma ostatnio w zwyczaju, wystosował kolejny już bardzo ważny komunikat do wszystkich…