>
Kategorie: Apple Gry i aplikacje Newsy

Apple idzie w zaparte. 30% prowizji jest ponoć w sam raz

Apple zarabia za dużo? Czy 30% prowizji od opłat w aplikacjach to za dużo? Ależ skąd – gigant z Cupertino idzie w zaparte i nie widzi w tej sytuacji nic złego. Co więcej – firma zaczęła się ostro bronić i porównywać do innych usług internetowych.

Apple ma ostatnio pod górkę, jeśli chodzi o scysje z różnego rodzaju sądami, regulatorami i komisjami.

Gigant z Cupertino regularnie jest na celowniku Komisji Europejskiej, a teraz ma na pieńku z amerykańską agencją antymonopolową.

Apple zabiera 30%…

Powód? Ten co zawsze – Apple chce zarobić, a przy tym znacznie ogranicza możliwości zarobku innym firmom.

Tym razem poszło o bardzo wysoką prowizję, jaką Apple nakłada na zakupy w aplikacjach, a także opłaty subskrypcyjne – wynosi ona 30%, a więc musicie przyznać, że gigant z Cupertino pobiera naprawdę solidny haracz.

Taka sytuacja spowodowała, że takie usługi jak Netflix i Spotify przestały przyjmować nowych subskrybentów za pośrednictwem App Store, a ta druga usługa ma jeszcze bardziej pod górkę, gdyż musi konkurować z Apple Music.

Nic więc dziwnego, że takie praktyki wzbudziły zainteresowanie odpowiednich organów, zwłaszcza że iOS nie pozwala na wgrywanie aplikacji kuchennymi drzwiami z innych sklepów z aplikacjami, co pozwoliłoby ominąć te obostrzenia.

Słowem – raczej nie będziemy więc świadkami podobnej sytuacji, jak miało to miejsce w przypadku Fortnite i Androida, gdzie Epic Games postanowiło zrezygnować z Google Play właśnie ze względu na obowiązkowe opłaty.

… ale to ponoć wcale nie jest dużo.

Apple jednak wcale nie zamierza poddawać się karze i przyglądać rozwojowi tej sytuacji z założonymi rękoma.

Co więcej, firma przeszła do zdecydowanej ofensywy i postanowiła żarliwie bronić swojego interesu. Firma stwierdziła już, że w jej ocenie nie ma tutaj znamion praktyk monopolistycznych, a pobieranie przez nią opłaty wcale nie są tak wysokie, jak mogłoby się wydawać.

Apple postanowiło bowiem porównać się z innymi i wedle dokonanych badań, stawki są porównywalne do tych, które pobiera Google czy inni cyfrowi giganci, a pośrednicy sprzedaży biletów, jak StubHub czy znany w Polsce Ticketmaster zarabiają na sprzedanej wejściówce nawet 37% jej ceny.

Układy, układziki?

Ciekawostką jest także fakt, że według Damiena Geradina – autora raportu na ten temat, stworzonego na potrzeby Komisji Europejskiej – struktura pobierana opłat z tytułu subskrypcji w App Store jest stosunkowo niejasna, bowiem o ile Tinder płaci wspomniane 30%, tak Uber i Airbnb nie odprowadzają nawet złamanego centa.

To może oznaczać, że mamy do czynienia z różnorodnymi układami i preferencyjnymi warunkami, które dotyczą wybranych partnerów Apple. To także może stać się przedmiotem dochodzenia zarówno amerykańskich, jak i europejskich urzędów antymonopolowych.

Na razie więc – przynajmniej do zakończenia dochodzenia – nie ma co liczyć na zmiany w tym zakresie. Można także oczekiwać, że sprawa będzie się ciągnąć latami, bo Apple nie odpuści – o to raczej nie musimy się martwić.

źródło

 

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Oppo
  • Tablety

Dobra specyfikacja pójdzie w parze za rozsądną ceną. Jutro premiera, więc sprawdź, co wiemy

Nowy tablet OPPO Pad 3 zadebiutuje już jutro. Na dzień przed premierą sporo o nim…

24 listopada 2024
  • Newsy
  • Oppo
  • Telefony

Wszystko o serii OPPO Reno 13 (Pro) przed premierą. Jeśli się to potwierdzi, nadciągają bestsellery

Dzieli nas dzień od prezentacji średniaków OPPO. O nowym OPPO Reno 13 (Pro) wiemy niemalże…

24 listopada 2024
  • Promocje

Zacznie się w poniedziałek. iPhone w promocji za 1999 zł rozpali Polaków do czerwoności

Już w najbliższy poniedziałek jeden z polskich sklepów odpali kolejne promocje z okazji Black Friday…

24 listopada 2024
  • Newsy
  • Realme
  • Telefony

Tani realme w znanym benchmarku. Jeżeli czas pracy nie zachwyci, spisuję go na totalną porażkę

Pojemna bateria i energooszczędny procesor trafi do nowego realme C75. Długi czas pracy będzie kartą…

24 listopada 2024
  • Promocje

Mocny flagowiec z LTPO 144 Hz, SD8G3 i IP68 po raz pierwszy tak tanio. W tej cenie z łatwością mogę go polecić

ASUS Zenfone 11 Ultra to tegoroczny flagowiec producenta. Podczas premiery kosztował grubo ponad cztery tysiące,…

24 listopada 2024
  • Co kupić?
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Z tymi smartfonami zapomnisz o kablach. Są tanie, kupisz je w Polsce i mają ładowanie bezprzewodowe

Szukasz taniego smartfona z ładowaniem bezprzewodowym? Przeraża Cię wydawać grube tysiące na najnowsze flagowce z…

24 listopada 2024