>
Kategorie: Apple Newsy

Jabłko podobne do gruszki? Według Apple – jak najbardziej. Tak powstał żenujący pozew sądowy

Gdyby ktoś zapytał Was, jaką sytuację związaną z Apple uważacie za najbardziej żenującą, to właśnie dostajecie do ręki znakomitą odpowiedź. Tak idiotycznego pozwu sądowego nie widziałem już dawno, ale gigant z Cupertino po raz kolejny pokazuje, że potrafi.

Apple pilnuje swojej własności intelektualnej jak oczka w głowie i ma do tego święte prawo – w końcu logo „nadgryzionego jabłka” jest jednym z najcenniejszych na świecie i jakiekolwiek próby podrabiania są pacyfikowane w zarodku. Gorzej, gdy koncern zaczyna poruszać się w mocnych oparach absurdu, bo do takiej kategorii zaliczyłbym najnowszy pozew wystosowany przez prawników giganta z Cupertino.

Aplikacja kulinarna zagrożeniem dla Apple? Na to wyglada

Tym razem oberwało się niewielkiemu kanadyjskiemu startupowi „Prepear”, który stworzył aplikację mobilną pozwalającą na skorzystanie z bogatej bazy przepisów kulinarnych, planowanie posiłków czy układanie list zakupów. Ot, nic, co w jakikolwiek sposób kolidowałoby z biznesem Apple.

Niewielka firemka poinformowała jednak, że producent iPhone’ów wystosował pozew, w którym domaga się rezygnacji z logotypu wykorzystywanego przez Prepear. Zgodnie z nazwą mamy do czynienia z wizerunkiem gruszki, a porównanie z logiem Apple wygląda tak:

Bez urazy, ale nie jestem w stanie znaleźć słów usprawiedliwienia dla tej akcji. Dopatrywanie się podobieństw pomiędzy tymi dwoma logotypami wydaje się na pozór kompletnie idiotyczne, ale przedstawicielom giganta z Cupertino właśnie się to udało. Zaskoczeni są także właściciele platformy Prepear, którzy poinformowali, że we wniosku znalazły się informacje o tym, że logo gruszki zbytnio przypomina obrazek czarnego, nadgryzionego jabłka i może wyrządzić szkody dla wartości marki Apple.

No tak, aplikacja z przepisami firmy, w której pracuje pięć osób może zaszkodzić pozycji jednej z najwyżej wycenianych spółek technologicznych na świecie, sprzedającej miliony urządzeń elektronicznych i zatrudniającej tysiące ludzi. Bardziej oderwanego od rzeczywistości argumentu nie dało się znaleźć.

Petycja ma pomóc w rezygnacji Apple z batalii sądowej

Ekipa Prepear nie zamierza jednak bezczynnie przyglądać się całej sprawie. Wystosowali oni specjalną petycję w serwisie Change.org, która wzywa Apple do zaprzestania nękania firm posiadających w swoim logo owoce. Przedstawiciele dewelopera zwracają bowiem uwagę na fakt, że w przeszłości gigant z Cupertino wystosował dziesiątki pozwów skierowanych do małych przedsiębiorstw, które zakończyły się zmianą logo lub jego całkowitym usunięciem.

Powodem tego stanu rzeczy wcale nie było przeświadczenie o racji ze strony Apple – znakomita większość firm rezygnowała bowiem z batalii prawnej kosztującej setki tysięcy, a nawet miliony dolarów ze względu na brak możliwości finansowych. Dlatego też łatwiej było po prostu zrezygnować z pojedynkowania się kruczki prawne i podpisać umowę, uwzględniającą roszczenia koncernu z Cupertino.

Petycja cieszy się sporym powodzeniem – w ciągu kilku dni podpisało ją blisko 13 tysięcy osób i ekipa Prepear ma nadzieję, że ten społeczny odzew przekona Apple do rezygnacji z podjętych kroków prawnych. W przeciwnym razie deweloperzy mówią otwarcie o konieczności zwolnienia przynajmniej jednej osoby z ich zespołu i ograniczeniu wydatków na rozwój.

Apple ma doświadczenie w idiotycznych akcjach prawnych

Warto wspomnieć, że wcześniejsze akcje mające na celu ochronę logotypu Apple również były mocno oderwane od rzeczywistości. Firma zajęła się bowiem atakowaniem logo niemieckich ścieżek rowerowych…

…czy norweskiej partii politycznej.

Cóż, pozostaje mieć nadzieję, że ekipa Prepear będzie pierwszą odważną, która ukróci chore praktyki Apple na polu własności intelektualnej. Najlepszym podsumowaniem tego stanu rzeczy jest klasyczne stwierdzenie „nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu”.

źródło

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Nothing
  • Telefony

Takimi smartfonami zyskuje się sympatię ManiaKów. Długi czas pracy, czysty Android i nietuzinkowy wygląd

Nothing Phone (3a) będzie jednym z ciekawszych wyborów do kupienia w Polsce. Smartfon klasy średniej,…

30 stycznia 2025
  • Newsy
  • Operatorzy
  • T-Mobile

1000 GB na rok w prezencie od T-Mobile. Kto może skorzystać?

T-Mobile przygotował atrakcyjny bonus dla klientów operatora. To aż 1000 GB internetu, które aktywne będą…

30 stycznia 2025
  • Android
  • Google
  • Newsy

Android 16 zmusi do tego każdą aplikację. Będziesz zachwycony

Android 16 ma przynieść smartfonom ważną funkcję dla fanów trybu ciemnego. Ta ma bowiem sprawić,…

30 stycznia 2025
  • Huawei
  • Newsy
  • Wearables

Huawei chce wyposażyć smartwatch w zaskakujący element – i to ma sens

Huawei ma niecodzienny pomysł, który może się podobać! To smartwatch z czytnikiem odcisków palców, które…

30 stycznia 2025
  • Bankowość
  • Newsy

Nieprzyjemności w PKO BP. Sprawdź, jak się przygotować

Bank PKO BP informuje o pracach serwisowych i przerwie technicznej w najbliższych dniach. Warto o…

30 stycznia 2025
  • Promocje

Google Pixel 9 jeszcze nigdy nie był tańszy. Tani flagowiec kusi rewelacyjną promocją

Tani flagowiec Google jest po raz pierwszy w tak dobrej promocji. Google Pixel 9 kupisz…

30 stycznia 2025