Na wielu forach internetowych, blogach i serwisach trwają dyskusje (by nie powiedzieć kłótnie) na temat platform mobilnych, ich możliwości oraz atutów i niedociągnięć. Jedni używają w sporach wartościowych argumentów, a inni przekonują, że platforma, której kibicują jest po prostu najlepsza i nie ma się tu nad czym rozwodzić. A co na to rynek?
Firma analityczna IDC przeprowadziła badania na temat rynku smartfonów, a zwłaszcza mobilnych OS i opublikowała odpowiedni raport w tym temacie. Okazało się, że w pierwszym kwartale bieżącego roku zrealizowano 152,3 mln „inteligentnych telefonów”, czyli aż o 50% więcej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (101,6 mln słuchawek).
Bezdyskusyjnym liderem zestawienia jest Android – jego udziały we wspomnianej liczbie sprzedanych smartfonów wyniosły aż 59% (przed rokiem 36,1%). Oznacza to, że w okresie od poczatku stycznia do końca marca sprzedano blisko 90 mln słuchawek z zielonym robotem na pokładzie (ponad 45% to produkty Samsunga).
Drugie miejsce w zestawieniu zajęła platforma iOS. W pierwszym kwartale 2012 roku sprzedano ponad 35 mln smartfonów Apple, co dało firmie udziały w rynku na poziomie 23% (przed rokiem 18,3%). Nietrudno policzyć, że te dwa OS zajmują w sumie ponad 80% rynku i tym samym spychają konkurentów na margines. Warto jednak wspomnieć, o tym, co się dzieje na dalszych miejscach zestawienia.
Platforma Symbian w ciągu roku poważnie straciła na znaczeniu. Przed rokiem trafiła w pierwszym kwartale na pokład 26% zrealizowanych smartfonów. Teraz wskaźnik ten spadł do zaledwie 6,8%. Spadki zanotował także BlackBerry OS (z 13,6 do 6,4%). W ogonie nadal pozostają produkty Microsoftu (i ciągle tracą): przed rokiem zajmowały 2,6% rynku, a teraz ich udziały spadły do 2,2%.
Jak się odniesiecie do tych wyników? Coś Was zaskoczyło?
Źródło: Compulenta, IDC
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.