>
Kategorie: Ciekawostki Newsy Telefony

Dzięki unijnemu „prawu do naprawy” dowiemy się, które sprzęty możemy łatwo i tanio naprawić

Czy urządzenia elektroniczne już wkrótce staną się bardziej wytrzymałe, a ich naprawa będzie prostsza i tańsza? To może się wydarzyć, przynajmniej w Unii Europejskiej – Komisja Europejska przegłosowała bowiem dokument, który ma zobligować producentów do zwiększenia możliwości w zakresie naprawy sprzętów oraz ich dłuższego serwisowania.

„Sprzęty-jednorazówki” – takie niezbyt zabawne określenie stało się już normą, jeśli wypowiadamy się o współczesnych smartfonach, laptopach, tabletach czy innych urządzeniach elektronicznych.

Producenci nierzadko starają się maksymalnie utrudnić nam możliwość naprawy, stosując różnorodne triki w budowie urządzeń, szybko kończąc proces wsparcia technicznego czy też windując ceny części i podzespołów.

Ta praktyka już wkrótce może zostać jednak solidnie ukrócona.

„Prawo do naprawy” to krok w bardzo dobrą stronę

Komisja Europejska przyjęła bowiem dokument roboczo nazwany „prawem do naprawy”. który ma ułatwić europejskim klientom ewentualne naprawy sprzętów i sprawić, że będzie to po prostu bardziej opłacalne i przejrzyste.

W tym celu organy unijne wkrótce nałożą na producentów szereg wymogów, a także umożliwi konsumentom wybranie produktów, które będą cechować się długą przydatnością.

W tym celu ma zostać stworzony specjalny, obowiązkowy system oznaczania produktów pod kątem łatwości naprawy i dostępu do poszczególnych podzespołów – dodatkowo mamy być poinformowani o średnim czasie żywotności urządzenia notowanym w momencie jego zakupu według danych pochodzących od niezależnych agencji certyfikacyjnych.

Pierwszy krok w tym kierunku ma zamiar postawić Francja – już do stycznia 2021 roku wszystkie smartfony, laptopy i inne urządzenia elektroniczne zostaną oznaczone specjalną skalą w zakresie od 1 do 10 opisującą łatwość naprawy sprzętu.

Można oczekiwać, że wkrótce w ślad za tym krajem podążą także inne państwa wchodzące w skład UE.

Europejczycy chcą prostszych do naprawy sprzętów

Te działania absolutnie nie są przypadkowe – jak pokazują badania, aż 77% Europejczyków woli naprawić swoje urządzenia niż zastępować je nowymi, z kolei 79% respondentów uważa, że producenci powinni być prawnie zobowiązani do ułatwienia naprawy sprzętów lub wymiany ich poszczególnych części.

Co by nie mówić – takie stanowisko zdecydowanie nie jest zaskakujące.

Kto może mieć kłopoty?

Nie da się ukryć, że jednym z koncernów, które znajdą się na cenzurowanym wraz z wprowadzeniem nowych regulacji, będzie Apple.

Nic w tym dziwnego, bowiem koncern z Cupertino jest znany ze stosowania zaporowych stawek za naprawy swoich smartfonów czy laptopów, ale i nie tylko – wiele mówi się chociażby o kosztach naprawy HomePoda Mini, które zostały wycenione na 79 dolarów przy posiadaniu usługi AppleCare+. Tymczasem nowe urządzenie kosztuje… 20 dolarów więcej.

Koncern z Cupertino jest także znany z utrudniania napraw swoich urządzeń – wielokrotnie wspominaliśmy o braku możliwości wymiany przycisku głównego bez wsparcia autoryzowanego serwisu, a ostatnio okazało się, że aparat w iPhone 12 nie może być wymieniony bez uzyskania dostępu do urządzenia za pośrednictwem aplikacji udostępnianej za pośrednictwem chmury wyłącznie certyfikowanym serwisom.

Takie przykłady – nie tylko ze strony Apple – można mnożyć bez liku.

Wkrótce powinniśmy także być świadkami nowych obowiązków producenckich w zakresie zapewnienia odpowiednich standardów napraw czy też żywotności urządzeń – do tego potrzebne jednak będą kolejne prace legislacyjne ze strony Komisji Europejskiej.

Sprzęty-jednorazówki odejdą do lamusa?

To oczywiście dopiero pierwszy krok w stronę zapewnienia odpowiedniego wsparcia nabywcom sprzętu elektronicznego i miejmy nadzieję, że ta sytuacja ulegnie dalszemu rozwojowi.

Era jednorazowych sprzętów pewnie nie skończy się zbyt szybko, ale jeżeli kiedyś uda się tego dokonać, to z pewnością będziemy mieć do czynienia z olbrzymim sukcesem.

Być może wtedy przestaniemy nabierać się na teksty o „współpracy z naturą”, jednocześnie napotykając się na przykłady działań, które zmuszają nas do zakupu nowych urządzeń.

źródło

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Sony
  • Telefony

Jestem pozamiatany. Ten flagowiec na żywo wygląda tak dobrze, że można wybaczyć mu konserwatywną powtarzalność

Sony Xperia 1 VII przed premierą pojawiła się na zdjęciach na żywo. Fioletowy wariant to…

24 kwietnia 2025
  • Promocje

Epic Games rozdaje małą perełkę. To przygodówka z bardzo pozytywnymi opiniami

Epic Games rozdaje perełkę od indie studia – gracze przez najbliższy tydzień mogą odebrać za…

24 kwietnia 2025
  • Honor
  • Newsy
  • Tablety

No i proszę – jak się chce, to da się zrobić tani i mocny tablet z ekranem 144 Hz i klawiaturą

Honor Pad GT zadebiutował oficjalnie. Ponieważ ma rozsądną specyfikację i niską cenę, chętnie zobaczyłbym go…

24 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Redmi
  • Telefony

Xiaomi kpi sobie z konkurencji. Wsadzili eksflagowy procesor i baterię 7550 mAh do 7.98 mm telefonu za 1030 złotych

Nie mam pojęcia, w jaki sposób Redmi Turbo 4 Pro może być tak tani na…

24 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo
  • Wiadomość dnia

Wielki powrót vivo do Polski! Znam promocję na start i cenę flagowego vivo X200 Pro z 200 MP, 16/512 GB, 6000 mAh i 90 W

Chciałoby się napisać — NARESZCIE! Długo czekaliśmy na oficjalny powrót vivo do Polski, ale w…

24 kwietnia 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Mój flagowy ideał za 1750 złotych zadebiutował. Jest tylko jeden powód, dla którego nie będzie moim prywatnym smartfonem.

OnePlus 13T zadebiutował oficjalnie. Dla mnie to ideał kompaktowego flagowca w doskonałej cenie. Ponadto ma…

24 kwietnia 2025