Już za kilka dni w życie wejdzie znowelizowane prawo telekomunikacyjne, które wprowadzi kilka nowych, interesujących zapisów. Co więcej, znakomita większość z nich będzie nastawiona na klienta i ułatwi wiele prozaicznych czynności, z którymi musimy się borykać, próbując wprowadzić zmiany w umowach.
Nowe prawo telekomunikacyjne wejdzie w życie już 21 grudnia tego roku – w jego założeniach zwiększą się uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych, czyli większości z nas.
Tym samym niektóre zapisy tej ustawy staną się bardziej prokonsumenckie i zwyczajnie ułatwią nam życie w kilku kłopotliwych sytuacjach związanych z obsługą telekomów.
Jedną z ważniejszych zmian jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
W praktyce oznacza to, że jeśli będziecie chcieli taką umowę wypowiedzieć – nie będziecie musieli nawet wychodzić z domu. Wystarczy e-mail.
Zniknie konieczność wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora.
Dodatkowo, nowe przepisy nakładają na operatorów obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli.
Kolejna zmiana dotyczy przedłużania umowy. Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania nas o tym, że nasza aktualna umowa zostanie automatycznie przedłużona na czas nieokreślony.
Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator – nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta – będzie musiał poinformować o tym klienta.
Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy – operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
Zmiany przewidują też, że w okresie wypowiedzenia abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy.
Kolejna ważna zmiana, która zacznie obowiązywać już 21 grudnia to możliwość monitorowania zużycia usług. Dostawcy usług zapewnią abonentom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.
Zmiany (na lepsze) pojawią się też w przypadku chęci przeniesienia dotychczasowego numeru z jednej sieci do innej. Będzie na to więcej czasu – a dokładnie nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy.
Kolejna zmiana to prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług.
Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą.
Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.
Jak widzicie, jest tego naprawdę sporo i znowelizowane prawo telekomunikacyjne pozwoli przede wszystkim na eliminację nadużyć związanych ze zmianą operatora czy też zakończeniem umowy, co może oczywiście stanowić pokusę dla naszego dotychczasowego usługodawcy na naliczenie dodatkowych opłat czy znalezienie wygodnych dla firmy kruczków.
Miejmy tylko nadzieję, że nowe zapisy faktycznie będą solidnie egzekwowane, a nie pozostaną jedynie gęsto zapisanym świstkiem papieru.
źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Czy jest coś lepszego niż dobry telefon w świetnej cenie? Tak, aż trzy świetne modele…
OPPO zaprezentowało harmonogram wdrażania aktualizacji do ColorOS 15 z Androidem 15. Jeżeli posiadasz jego smartfon,…
Klienci PKO BP po raz kolejni są wprowadzani w błąd. To z kolei może prowadzić…
Messenger zostaje wyposażony w przydatne nowości – jakość HD w połączeniach, pocztę głosową, tła AI…
Nowego Xiaomi pokochasz za pojemną baterię i wysoką wydajność. Xiaomi Redmi Turbo 4 ujawnił część…
Ta gra to interaktywny film, który stał się niemałym hitem w oczach krytyków i graczy.…