Jeśli korzystasz z oferty pre-paid od Orange, to bardzo prawdopodobne, że będziesz mógł uzyskać zwrot pieniędzy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał bowiem decyzję, na mocy której operator musi oddać środki, które przepadły po wygaśnięciu konta. To orzeczenie zamyka dochodzenie w sprawie całej czwórki dużych operatorów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. Prezes UOKiK wydał już decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel (operatora sieci Plus), na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-Mobile oraz Play do zwrotu pieniędzy odbiorcom.
Najnowsza i ostatnia już decyzja dotyczy Orange Polska.
Orange odda niewykorzystane pieniądze
Spółka Orange Polska we wzorcach umów usług pre-paid zastrzegała, że w chwili rozpoczęcia okresu braku aktywności konta wartość niewykorzystanego limitu jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki.
Tę sytuację jednak dokładnie regulują przepisy unijne. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego.
Dlatego też UOKiK zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od tej decyzji. Do tego czasu Orange musi poinformować o nowych zasadach wszystkich konsumentów korzystających z pre-paid, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o prawie do zwrotu środków z wiadomości sms.
Jak odzyskać pieniądze od Orange?
Jak wygląda procedura zwrotu środków? To niespecjalnie skomplikowane:
- Uprawnieni będą klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile.
- Trzeba złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących.
- Można to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).
- Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł.
- Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna, więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.
- W ciągu 30 dni od złożenia wniosku Orange Polska przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.
źródło: UOKiK
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.