Gry wideo, to medium wizualne. Aby grać, niezależnie od tego czy na urządzeniu mobilnym, czy z użyciem peceta, trzeba analizować mnóstwo informacji w ułamku sekundy. Zwłaszcza w produkcjach oznaczanych jako „action”, musimy jednocześnie wiedzieć ile zdrowia i amunicji zostało postaci, spoglądać na mapę i oczywiście nie tracić z oczu wydarzeń w wirtualnym świecie. Jak wygląda mundur zbliżającego się żołnierza? Czy jest wrogiem, czy sprzymierzeńcem? Sporo z tych informacji podawanych jest za pomocą kolorów. A teraz wyobraźmy sobie, że wszystko to, co przekazywane jest kolorami, zostało z gry usunięte.
To istotne zagadnienie dla branży rozrywki multimedialnej, zasygnalizował serwis ArsTechnica.com. Problemy z rozróżnianiem kolorów, to problem, który według różnych badań dotyka 4-8% męskiej populacji. Kobiety rzadziej bywają dotknięte ślepotą barw, gdyż zaburzenie połączone jest z obecnością chromosomu X. Najczęstsza wersja nieprawidłowego postrzegania kolorów, to problemy z rozróżnieniem odcieni czerwonego i zielonego (deuteranopia). Na siatkówce oka znajdują się receptory, które odpowiadają za widzenie koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego. Jeśli jeden z receptorów staje się mniej czuły, tracimy zdolność do rozróżniania niektórych odcieni barw. Niektórzy ludzie mogą przez całe życie nie zdawać sobie sprawy z posiadanego zaburzenia.
ArsTechnica został poinformowany o problemie przez Tima McDaniela, jednego z inżynierów pracujących przy Guitar Hero III dla Windows. „Większość prostych gier, typu puzzle, opartych jest na rozróżnianiu kolorów. Dla osób mających z tym problemy, takie tytuły są po prostu niegrywalne”, mówi McDaniel. „Inny z przykładów, to Battlefield 2142. W tej grze flagi rywalizujących zespołów są dla mnie prawie nierozróżnialne. Zwykle staram się dostrzec ich odcień, gdyż jedna wydaje się nieco jaśniejsza.”
Wydaje się, że producenci gier powinni zwrócić uwagę na fakt, że 4-8% potencjalnych klientów nie może korzystać z ich produktów. Dokładnie ten sam problem dotyczy rozrywki przeznaczonej na urządzenia mobilne, wszak wciąż sporo gier, w które gramy w pociągu czy autobusie, to różnego rodzaju proste Tetrisy i Snake’i. Poniżej prezentujemy, jak wygląda gra w oczach osoby widzącej wszystkie kolory oraz tylko niektóre…
Super Puzzle Fighter II Turbo w oczach osoby widzącej wszystkie barwy oraz cierpiącej na Deuteranopię (kolizję zielonego i czerwonego)
Mario i Luigi w News Super Mario Brothers są praktycznie nieodróżnialni
źródło i fot.: ArsTechnica
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.