Orange, Play i Netia zapłacą za swoje błędy. Operatorzy zmuszeni są do zwrotu pieniędzy poszkodowanym klientom. Też jesteś w tym gronie?
Według najświeższych decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, trzech polskich operatorów musi ponieść konsekwencje swoich nieetycznych działań. Mowa tu o Orange, Netii i P4 (operator sieci Play) – ta trójka winna jest włączania klientom dodatkowych usług bez ich wyraźnego pozwolenia.
Do nadużyć dochodziło zarówno podczas zawierania, jak i przedłużania trwającej umowy. Działo się to podczas rozmowy telefonicznej, przez internet lub w salonie stacjonarnym.
Dodatkowe usługi aktywowane były automatycznie, bez wiedzy i wyraźnej zgody klientów. Co więcej, to do niczego nieświadomych konsumentów należał obowiązek wyłączenia usług przed momentem upływu okresu bezpłatnego dostępu. UOKiK otrzymał w tej sprawie wiele skarg, zażaleń i próśb o pomoc.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować – już po ustaleniu warunków
– tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Według urzędu ważny jest również fakt, że wyraźna zgoda klienta na dodatkowe usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do oferty operatora. Taka sytuacja nie jest możliwa, gdy warunki przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych.
Każdy z trzech operatorów zobowiązany jest do wprowadzenia nowych, zgodnych z prawem praktyk. Do tego poszkodowani klienci otrzymają rekompensaty ze strony sieci. UOKiK dodaje, że decyzje dotyczą zarówno obecnych, jak i byłych klientów.
UOKiK wymienia również, o jakie dodatkowe usługi chodzi. Jeśli chodzi o Orange, były to: „Cyber Tarcza”, „Orange Smart Care”, „Halo Granie”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet”, „Nawigacja Orange” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.
Netia bezprawnie aktywowała usługi „Identyfikacja Numeru”, „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi” i „Pakiet HBO HD”.
W przypadku Play (P4) chodzi o usługi „Ochrona internetu”, „Muzyka na czekanie”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” i „200 minut do innych sieci komórkowych”.
https://www.gsmmaniak.pl/1304327/google-i-apple-sprzedaz-nowych-smartfonow/
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Oppo Find X8 Mini będzie bardzo smukłym smartfonem, który do tego nie zrezygnuje z wielkiej…
Ulefone Armor 28 Ultra rozbił bank. Smartfon ma 16 GB RAM, MediaTeka Dimensity 9300+, 1…
Choć może się to wydawać niesłychane, Huawei dominuje na rynku smartfonów. Składane telefony w Chinach…
Samsung Galaxy M35 5G ma nową cenę w Polsce. Teraz najbardziej opłacalnego Samsunga kupisz u…
Świeżutki iPhone 17 Air jednak nie będzie taki, jak się spodziewaliśmy. Jego rozmiary mogą niestety…
Motorola Razr 60 przed premierą zdradza pierwsze detale specyfikacji technicznej. Tańsza składana Motorola przynosi dobre…