Kilku rozpoznawalnych polskich influencerów zostało ukaranych finansowo przez UOKiK. Powód? Brak współpracy z urzędem, który bada, czy prawidłowo oznaczali oni treści sponsorowane. Najwyższa kara to 50 tys. złotych.
Sześciu znanych influencerów w Polsce poniosło konsekwencje finansowe w związku z brakiem współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes owej instytucji wystosował wystąpienia, wnoszące o dane dot. influencer marketingu, a konkretniej prawidłowości oznaczania przez influencerów treści reklamowych w mediach społecznościowych.
Pomimo stosownych pism niektórzy postanowili zignorować żądania, kompletnie nie przejmując się stanowiskiem UOKiK.
Stanowisko Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK — Tomasz Chróstny do sytuacji odniósł się w sposób następujący:
Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami — markami i agencjami marketingowymi.
Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych — kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów.
Pełna wypowiedź prezesa Tomasza Chróstego jest dostępna również do pobrania w formie pliku mp4.
Początek zmiany rynku reklamowego w mediach społecznościowych
Wg. UOKiK celem działań podjętych przez urząd jest zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom.
Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji.
Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego – dodaje Prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro.
Mając na uwadze wszystkie okoliczności, Prezes UOKiK wydał 6 decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł.
Ukarani influencerzy:
Kruszwil Marek Kruszel – 50 tys. zł
MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
Paweł Malinowski – 20 tys. zł
Marcin Malczyński – 10 tys. zł
Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł
Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.