>
Kategorie: Newsy Operatorzy

Kolejne 10 lat wolności roamingu w Unii Europejskiej! Zmieni się wiele – na jeszcze lepsze

Od dnia 1 lipca 2022 roku szykują się solidne zmiany związane z „roaming jak w domu” w UE (roaming). Wreszcie ochrona praw konsumenta będzie działać jak należy. Co jest konkretnie planowane, dowiesz się z tego wpisu.

  • UE chce wprowadzić konieczność powiadomienia o dodatkowych opłatach.
  • Taka sama ilość internetu mobilnego ma być dostępna w kraju oraz za granicą.
  • Stawia się na powszechność informacji w celu uświadomienia klienta.

Nowe przepisy w „Roam Like at Home” w UE

Pięć lat temu dokonała się rewolucja jeżeli chodzi o roaming w UE. Wszystko to za sprawą inicjatywy „Roam Like at Home”. Została wprowadzona dokładnie 15 czerwca 2017 roku w wyniku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Zasada ta ustanowiła zrównanie cen za połączenia (głosowe, SMS-owe lub transfer Internetu) wykonywanych na terenie UE w stosunku do krajowych operatorów.

Teraz inicjatywa została przedłużona na kolejne 10 lat, czyli do 2032 roku. W ramach nowelizacji doczekamy się kilku korzystnych zmian. Nareszcie konsument został dostrzeżony jako najważniejszy podmiot w gospodarce. Firmy i obywatele namacalnie odczują skutki nowych regulacji. Korzystanie z usług stanie się dogodniejsze oraz bardziej przejrzyste.

Nowością w „Roam Like at Home” jest koncentracja na jakości obsługi. Oznacza to, że konsumentom należy oferować takie same usługi za granicą jak i w kraju macierzystym. Pod warunkiem że dana usługa jest dostępna tu i tu. Jeżeli w swojej ojczyźnie posiadasz obsługę sieci 5G, masz mieć to zagwarantowane również w krajach Uni Europejskiej.

fot. mobilenetcompanion.co.uk

Podróżując za granice często, dochodzi do sytuacji przełączanie się na sieci nieznane, które naliczają horrendalne opłaty. Od teraz operator ma obowiązek Cię o tym poinformować, co więcej jeśli opłaty wzrosną do górnego określonego limitu, powinien również automatycznie wyłączyć taką „przyjemność”.

Od teraz operatorzy są zmuszeni do informowania swoich klientów o jakości usługi oraz wysyłania SMS-a z informacją, czy istnieje możliwość wzrostu jej opłaty.

Dodatkowo jeśli klient nie może uzyskać dostępu do ujednoliconego numeru alarmowego, jakim jest 112; operator będzie musiał zapewnić alternatywne, w pełni bezpłatne rozwiązanie.

Źródła: 1, 2

Patryk Zimowski

Najnowsze artykuły

  • Artykuły
  • Oppo
  • Promocje
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Jak kupować wypasiony telefon, to tylko ten. Stał się jeszcze lepszy i bajecznie staniał w Polsce

Jeden z najlepszych telefonów 2025 roku doczekał się nie tylko nowej aktualizacji i co za…

24 kwietnia 2025
  • Newsy
  • POCO
  • Telefony

Znamy datę premiery zabójcy flagowców od Xiaomi z baterią 7500 mAh i ekranem 6.83 cala

POCO F7 najprawdopodobniej zadebiutuje jeszcze w przyszłym miesiącu. Telefon powinien być na radarze polskiego fana,…

24 kwietnia 2025
  • Google
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Gmail znów robi to dobrze! Tej funkcji w Gmailu od dawna brakowało

Gmail doczekał się prostej, a jakże niezwykle użytecznej nowości na Androida. Pozwoli ona oszczędzić nam…

24 kwietnia 2025
  • iQOO
  • Newsy
  • Telefony

6500 mAh za 550 złotych. Ta premiera taniego telefonu przesuwa granice opłacalności

iQOO Z10x zadebiutował oficjalnie. Ponieważ to bardzo tani telefon, bateria o pojemności 6500 mAh i…

24 kwietnia 2025
  • Casio
  • Newsy
  • Wearables

Nowy Casio za 160 złotych wygląda jak G-Shock i ma baterię na bite 10 lat pracy. Naprawdę wolisz taniego smartwatcha?

Casio AEQ120W to prawie G-Shock. Poza bardzo zbliżoną obudową ma baterię na 10 lat i…

24 kwietnia 2025
  • Akcesoria
  • Baseus
  • Newsy

Premiera Baseus PicoGo to 3 nowe powerbanki oraz ładowarka dla podróżujących

Na polski rynek wkracza właśnie nowa linia produktowa znanego producenta - Baseus PicoGo. Mowa o…

23 kwietnia 2025