Jak płacić telefonem i robić to bezpiecznie? Postanowiłem zebrać kilka podstawowych sposobów zabezpieczenia płatności mobilnych w jednym miejscu. Kto wie, może ten poradnik pomoże uratować także i Twoje pieniądze.
Już od kilku lat płacę zbliżeniowo przy pomocy telefonu i nie wyobrażam sobie kupienia nowego urządzenia bez NFC na pokładzie. Dlaczego? To po prostu bardzo wygodne: odblokowuję smartfon, przykładam do terminala i gotowe.
Jest szereg zalet tego rozwiązania. W wielu przypadkach można zapomnieć o noszeniu portfela, zwłaszcza gdy dodatkowo korzystamy z mObywatela. Nie wolno też zapominać, że do telefonu można podpiąć więcej niż jedną kartę. To wiele ułatwia.
Co ciekawe, Polska znajduje się wysoko we wszelkich rankingach popularności płatności zbliżeniowych. Ciągle jednak nie brakuje osób, które nie do końca wiedzą, jak płacić przy pomocy telefonu i czy jest to bezpieczny proces.
W tym poradniku postanowiłem przedstawić kilka ważnych zasad, które pozwolą łatwo i bezpiecznie płacić smartfonem.
Jak płacić telefonem?
Najprostszą i najpowszechniejszą metodą dokonywania płatności zbliżeniowych jest instalacja aplikacji Twojego banku (najczęściej wykorzystywana jest tu technologia HCE). Po odpowiedniej konfiguracji i włączeniu modułu NFC dokonanie płatności jest dziecinnie proste. Rozwiązanie to ma też parę innych odpowiedników działających na podobnej zasadzie.
Drugą opcją jest wykorzystanie jednej z dwóch głównych usług dla systemów Android (Google Pay/Portfel Google) i iOS (Apple Pay). W ustawieniach telefonu wybieramy jedną z nich jako główną obsługę płatności i gotowe.
Oczywiście na podobnych zasadach mogą działać też aplikacje od innych firm działających w sektorze finansowym. Mam tu na myśli choćby Curve czy Revolut (tzw. FinTech). Ciekawą alternatywą jest też BLIK, od niedawna działający także bezprzewodowo.
Jak płacić bezpiecznie telefonem? Pamiętaj o podstawach
Podstawową metodą zabezpieczenia naszych płatności mobilnych jest ustawienie blokady ekranu telefonu. Większości osób wyda się to kwestią oczywistą, lecz według niedawno opublikowanego raportu przygotowanego na zlecenie OPPO dotyczącego preferencji polskich użytkowników, aż 15% badanych przyznało, że nie stosuje żadnego z powszechnie dostępnych zabezpieczeń.
Ustawienie takiej blokady skutecznie zapobiegnie niechcianej płatności, gdyż w większości wypadków telefon nie pozwala na jej dokonanie w takiej sytuacji. W aplikacjach niektórych banków można to zmienić, lecz nie jest to krok zalecany.
Warto też dobrze zabezpieczyć używaną aplikację do płatności. W sporej mierze zapewniają to ich twórcy, pozwalając na wybranie najprzyjemniejszej dla nas metody autoryzacji. Jeśli korzystasz z PINu, radzę ustawić inny dla telefonu i inny dla aplikacji.
Osoby szczególnie wyczulone na punkcie bezpieczeństwa mogą też wyłączać NFC po każdej dokonanej płatności. Trudno to jednak uznać za rozwiązanie wygodne; znacznie prościej jest ustawić najwygodniejszą dla nas metodę zablokowania ekranu.
Warto też zastanowić się, ile z grubsza płacimy codziennie kartą podpiętą do aplikacji, z której korzystamy i ustawić limit. Dzięki temu potencjalny złodziej będzie mieć problem z wyczyszczeniem konta powyżej kwoty limitu.
Wrogiem bezpieczeństwa są fałszywe aplikacje
Skoro już o aplikacjach mowa, zawsze upewnij się na 100%, czy instalowany przez Ciebie program należy do Twojego banku lub jest oficjalną apką danego FinTechu. Niestety, nawet w pozornie bezpiecznych sklepach łatwo się naciąć i ściągnąć na siebie kłopoty.
Ważne jest także, by ogólnie unikać wszelkich podejrzanych programów, zwłaszcza z nieznanych źródeł. Przy ich pomocy złodzieje mogą dostać się do smartfona i wykraść wszystkie nasze dane. Warto być w tej kwestii czujnym.
Oszustów nie brakuje
To samo dotyczy innych form oszustw. Niestety, dość często spotykamy się z próbami wyciągnięcia od nas pieniędzy poprzez podszywanie się pod naszych znajomych, zwłaszcza po przejęciu ich kont na portalach społecznościowych. Oszuści proszą nas wtedy o pożyczkę na BLIKa. Warto na to uważać.
Tego typu sposobów znamy wiele. Ostatnio popularne są też wiadomości (często głosowe) typu: „idzie do Ciebie przelew, ale musisz go autoryzować, podaj nam hasło”. Nie daj się na to nabrać i z miejsca przerywaj takie połączenia.
Niektórzy producenci telefonów pomagają dodatkowo zabezpieczyć płatności
Na koniec mam fajną ciekawostkę. Niektórzy producenci smartfonów opracowują własne rozwiązania, które chronią użytkownika płacącego telefonem. Przykładem ciekawego podejścia do kwestii zabezpieczenia płatności mobilnych jest przytoczone wcześniej OPPO, które w swoich smartfonach, z autorską nakładką systemową ColorOS 12, udostępnia użytkownikom funkcję Ochrona płatności.
Jak działa ta opcja? Prosto. Telefon automatycznie sprawdza, z jakiego systemu płatności korzystasz i weryfikuje jego bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo kodu autoryzacyjnego oraz aplikacji.
Producent deklaruje, że rozwiązanie to chroni urządzenie przed nieuprawnionymi zmianami oprogramowania systemowego oraz nieuprawnionym transferem danych przez USB. Jeśli masz smartfon OPPO, na przykład z serii Reno7, włączysz ją poprzez: Ustawienia -> Bezpieczeństwo -> Ochrona płatności.
Szeroko pojętych zabezpieczeń w nakładce OPPO jest więcej. Osoby wyczulone na punkcie bezpieczeństwa mogą schować pliki, jak np. zdjęcia, filmy czy dokumenty w Prywatnym sejfie. Dostęp do nich jest możliwy po wpisaniu osobnego kodu prywatności. Producent zapewnia przy tym, że nie przechowuje naszych danych osobowych/prywatnych. Jak uruchomić tę funkcję? Ustawienia -> Prywatność -> Prywatny sejf -> Ustaw hasło.
Gdy z powodu bezpieczeństwa, czy innego, chcesz zaszyfrować dostęp do wybranej aplikacji, umożliwi Ci to funkcja Blokada aplikacji. Korzystając z niej możesz także ukryć ikony i powiadomienia tej apki, tak aby były widoczne dopiero po wpisaniu specjalnego kodu dostępu. Jak włączyć tę opcję? Ustawienia -> Bezpieczeństwo -> Blokada aplikacji.
Równie ciekawym elementem w ColorOS 12 jest Bezpieczna klawiatura. System w telefonie automatycznie rozpoznaje, że wprowadzamy dane poufne (np. hasła), i ich nie rejestruje, nie łączy się z siecią i nie rejestruje podpowiedzi. Zablokowana jest również możliwość robienia zrzutów ekranu. W smartfonach OPPO włączysz ją poprzez: Ustawienia -> Ustawienia dodatkowe -> Klawiatura i metoda wprowadzania -> Użyj bezpiecznej klawiatury.
Wisienką na torcie jest funkcja Ochrona przed podglądaniem powiadomień. Funkcja ta ma za zadanie ukrywać powiadomienia, gdy wykryje, że ktoś obcy spogląda na nasz ekran telefonu. Ten bezpieczny interfejs uzyskał certyfikaty organizacji: ePrivacy, ISO i TrustArc – dotyczące protokołów zabezpieczenia danych. Tę funkcję uruchomisz, klikając kolejno: Ustawienia -> Pasek powiadomień i stanu -> Inteligentne ukrywanie powiadomień.
Taka kompleksowa ochrona sprawia, że telefonem możesz płacić bez żadnych obaw.
Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi już wiesz, jak bezpiecznie płacić telefonem.
Artykuł sponsorowany. Wpis powstał we współpracy z OPPO
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.