Choć aplikacje mobilne cieszą się naszym sporym zainteresowaniem, to po raz pierwszy od lat ten rynek odczuł skutki kryzysu gospodarczego. Choć apek pobieramy więcej, to wydaliśmy na nie w 2022 mniej.
Rynek aplikacji mobilnych rósł i zyskiwał stale więcej, osiągając absolutny rekord w 2021 roku – wtedy to aż o 19% wzrosła kwota, jaką wydaliśmy na aplikacje w ciągu 12 miesięcy.
Można by się spodziewać, że 2022 rok przyniesie kolejne sukcesy – okazuje się jednak, że jest raczej na odwrót. Choć zainteresowanie aplikacjami nie maleje, a nawet pobieramy ich coraz więcej, to o dziwo deweloperzy w minionym roku zarobili na nich mniej.
Aplikacje mobilne w 2022 – tracą twórcy gier
W mijającym roku konsumenci wydali na aplikacje mobilne 167 miliardów dolarów, co oznacza o 2% mniej niż w 2021 roku. Co ciekawe, łącznie pobrano aż 255 miliardów aplikacji, a to już wzrost aż o 11%. O 9% wzrósł też czas spędzony w aplikacjach na Androida.
Spadek na rynku widać szczególnie w kontekście wydatków na gry mobilne – te zmalały aż o 5%.
Co ciekawe, w tym samym czasie wydatki na inne aplikacje wzrosły o 6% (do 58 miliardów dolarów). Mowa tu o takich programach jak serwisy streamingowe, komunikatory czy aplikacje randkowe.
Jak zauważa Theodore Krantz – dyrektor generalny firmy data.ai przygotowującej raport dotyczący rynku aplikacji – w 2022 roku po raz pierwszy czynniki makroekonomiczne zahamowały wzrost wydatków na urządzenia mobilne.
Warto jednocześnie zauważyć, że w 2022 roku spadek nie był drastyczny – wiele więc zależeć będzie od tego, jakie wyniki deweloperzy osiągną w 2023 roku. Największą lekcję odrobić muszą twórcy gier, u których sytuacja wygląda najmniej kolorowo.
Przeczytaj również
Poznaj TOP 20 ulubionych aplikacji mobilnych Polaków w 2022 roku
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.