>
Kategorie: Newsy

Polskie sklepy cały czas robią nas w konia. UOKiK zapowiada kary

Sklepy w Polsce nie zawsze odpowiednio stosują się do przepisów dyrektywy Omnibus. UOKiK punktuje błędy sprzedawców i ostrzega, że będzie karał za kolejne podobne działania.

Mija już kilka miesięcy od momentu wprowadzenia w życie Europejskiej Dyrektywy Omnibus. To rozwiązanie, które miało chronić konsumentów przed wpadaniem w promocyjne pułapki zastawione na nas przez sklepy.

Według postanowień dyrektywy przedsiębiorcy mają obowiązek umieszczenia obok aktualnej ceny promocyjnej również tej, która w przeciągu ostatnich 30 dni poprzedzających obniżkę była najniższą.

To rozwiązanie, które pozwala na wygodne porównywanie cen, a także wymaga od sprzedawców uczciwego informowania o okazjach.

fot. uokik

Dyrektywa Omnibus sprawia problemy?

Z założenia projekt brzmi świetnie, jednak nie trzeba było długo czekać, aż sklepy wynajdą nowe sposoby na to, by przechytrzyć system. Część sprzedawców ma też mieć podobno trudności z właściwym informowaniem o promocjach:

Z naszych dotychczasowych obserwacji i kontroli, a także pytań od przedsiębiorców wynika, że rynek ma trudności z tym przepisem. Nie wszyscy, którzy powinni, prawidłowo obliczają i podają najniższą cenę z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, a jeśli nawet to robią – to w sposób nieczytelny i wprowadzający konsumentów w błąd.

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK postanowił więc z tej okazji przygotować poradnik – urząd wyjaśnia jak oznaczać promocje, a czego nie wolno robić.

Fot. uokik.gov

Jak to ma wyglądać?

Co najważniejsze, informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego produktu, a więc:

  • w reklamie,
  • przy produkcie na półce sklepowej,
  • na wywieszce,
  • w gazetce sieci handlowej,
  • przy sprzedaży warunkowej,
  • w programie lojalnościowym,
  • w wynikach wyszukiwania w sklepie internetowym,
  • na karcie konkretnego produktu.

UOKiK zauważa, że przedawcy często wykorzystują programy lojalnościowe lub oferty wiązane do omijania obowiązku podania najniższej ceny.  Informacja o obniżce przysługującej dopiero po aktywacji „kuponu” w aplikacji mobilnej nie zwalnia sklepu z obowiązku podania tej ceny.

fot. UOKiK

Niedopuszczalne jest również pominięcie informacji, czym jest cena z ostatnich 30 dni – sklepy próbują obejść prawo, stosując zabronione określenia typu „cena referencyjna”, „cena omnibus”, czy „było”.

W przypadku zachęcania do zakupu obniżoną ceną konsument musi dostać pełną informację, która umożliwi mu ocenę, czy promocja rzeczywiście jest korzystna. – mówi prezes UOKiK.

Za naruszenie przepisów o cenach Inspekcja Handlowa może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do nawet 20 tysięcy złotych, a gdyby taka sytuacja się powtarzała – nawet 40 tysięcy złotych.

Prezes UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może także nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

Przeczytaj również

https://www.gsmmaniak.pl/1405734/google-wcisnie-nam-jeszcze-wiecej-reklam-i-to-w-gmail/

Źródło

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Nubia
  • Telefony

Ta specyfikacja powinna być dwa razy droższa. Wybitna cena flagowca kosi Samsunga, Apple, HUAWEI i Xiaomi

Niesamowita nubia Z70 Ultra to mój faworyt 2024 roku. Specyfikacja flagowca zaskakuje w każdym calu.…

22 listopada 2024
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

Cofam swoja słowa o nowym vivo. Ma szybkie ładowanie, AMOLED 120 Hz, dobry aparat oraz IP64

Świeżo zaprezentowany vivo Y300 5G jednak nie jest taki zły, jak twierdziły przecieki. Okazuje się,…

22 listopada 2024
  • Promocje

Nie czekaj na Black Friday. Szalenie opłacalne smartfony kupisz w rewelacyjnych cenach już teraz

Czy jest coś lepszego niż dobry telefon w świetnej cenie? Tak, aż trzy świetne modele…

22 listopada 2024
  • Newsy
  • Oppo
  • Telefony

Masz smartfon OPPO? To sprawdź, czy dostaniesz Androida 15

OPPO zaprezentowało harmonogram wdrażania aktualizacji do ColorOS 15 z Androidem 15. Jeżeli posiadasz jego smartfon,…

22 listopada 2024
  • Bankowość
  • Newsy

Klienci PKO BP są wprowadzani w błąd. W puli toczy się gra o Wasze pieniądze

Klienci PKO BP po raz kolejni są wprowadzani w błąd. To z kolei może prowadzić…

22 listopada 2024
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Garść nowości w Messenger. Poznaj wszystkie nowe opcje

Messenger zostaje wyposażony w przydatne nowości – jakość HD w połączeniach, pocztę głosową, tła AI…

22 listopada 2024