>
Kategorie: Newsy

Robisz zakupy w tym sklepie? Uważaj, potajemnie dołoży Ci coś do koszyka

UOKiK stawia zarzuty sklepowi internetowemu działającemu w Polsce. Ten do zakupów internetowych sam dokładał klientom produkty, których nie chcieli. Oj, bardzo nieładnie!

Pod lupą UOKiK znalazł się niedawno kolejny sklep internetowy. Tym razem to Duka, czyli szwedzki sklep, w którym kupimy różnego rodzaju artykuły gospodarstwa domowego.

Czym Duka podpadła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Okazuje się, że do UOKiK zaczęli zgłaszać się poszkodowani klienci sklepu, którzy zauważyli, że podczas zakupów zapłacili za więcej produktów, niż powinni!

fot. UOKiK

UOKiK punktuje poważne naruszenia praw konsumentów

Sklep internetowy dokładał bowiem automatycznie do koszyków konsumentów bez ich uprzedniej zgody różnego rodzaju (raczej drobne) produkty – na przykład parasolki. Tym samym to klient musiał zadbać o to, aby produkt wyjąć z koszyka.

Jeśli tego nie zrobił, otrzymywał przesyłkę z dodatkowym produktem. Duka liczyła najpewniej na to, że klienci nie będą chcieli marnować swojego czasu na zwracanie drobiazgów, pogodzą się z pomyłką lub pomyślą, że sami przypadkowo włożyli produkt do koszyka.

Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki

– dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKiK

Jak tłumaczy Urząd, praktyka sklepu może stanowić tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje. Nie wiadomo jeszcze, jak wysoką karę otrzyma sklep za takie praktyki.

UOKiK ostrzega też przed innymi działaniami, jakie mogą podejmować sklepy, by zarobić na nieświadomych klientach. To m.in.:

  • Dodatkowe, niezapowiedziane opłaty pojawiające się na ostatnim etapie składania zamówienia.
  • Udostępnienie przycisku do złożenia zamówienia przed zapoznaniem się konsumenta ze wszystkimi opłatami.
  • Fałszywe liczniki czasu – wywieranie sztucznej presji.
  • Niekończące się promocje –  sugerowanie ograniczonego czasu trwania promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one bez przerwy.
  • Ukrywanie istotnych informacji o sprzedawanym produkcie lub zasadach transakcji.

Przeczytaj również

https://www.gsmmaniak.pl/1419867/amazon-prime-days-za-darmo-rabat-na-zakupy/

Źródło

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

To największa bateria w smartfonie tej kategorii. Nie dziwi mnie, że ten producent wygrywa popularnością

Który smartfon wśród tych ze składanym ekranem będzie mieć największą baterię? vivo X Fold 4…

22 listopada 2024
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

Samsung Galaxy Z Flip6 w prezencie. Jedyna taka okazja

Składany smartfon Samsung Galaxy Z Flip6 może być Twój całkiem za darmo. O ten model…

22 listopada 2024
  • Newsy
  • Realme
  • Telefony

7000 mAh, Snapdragon 8 Gen 3 i mój ulubiony Android. Bardzo chcę kupić sobie ten telefon w Polsce

Producent niemal oficjalnie dał nam do zrozumienia, że realme GT 7 Neo otrzyma ogromną baterię…

22 listopada 2024
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Uber przywiezie Ci paczkę. Użyteczna opcja już w Polsce

Uber nie chce wozić już tylko Polaków, ale także ich paczki i przesyłki. Taka nowość…

22 listopada 2024
  • Artykuł sponsorowany
  • Promocje

Taki Black Friday to ja rozumiem! Samsung w świetnej cenie i dwie raty gratis

Black Friday 2024 rozpoczął się na dobre. Multum promocji zaczęło pojawiać się w sklepach i…

22 listopada 2024
  • Android
  • Google
  • Newsy

Android pozbędzie się problemu przy wymianie smartfona. Ta nowość to taka wygoda

Android zyska świetną nowość, którą warto będzie znać. Nowa funkcja sama zaloguje nas do wszystkich…

22 listopada 2024