>
Kategorie: Newsy

Robisz zakupy w tym sklepie? Uważaj, potajemnie dołoży Ci coś do koszyka

UOKiK stawia zarzuty sklepowi internetowemu działającemu w Polsce. Ten do zakupów internetowych sam dokładał klientom produkty, których nie chcieli. Oj, bardzo nieładnie!

Pod lupą UOKiK znalazł się niedawno kolejny sklep internetowy. Tym razem to Duka, czyli szwedzki sklep, w którym kupimy różnego rodzaju artykuły gospodarstwa domowego.

Czym Duka podpadła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Okazuje się, że do UOKiK zaczęli zgłaszać się poszkodowani klienci sklepu, którzy zauważyli, że podczas zakupów zapłacili za więcej produktów, niż powinni!

fot. UOKiK

UOKiK punktuje poważne naruszenia praw konsumentów

Sklep internetowy dokładał bowiem automatycznie do koszyków konsumentów bez ich uprzedniej zgody różnego rodzaju (raczej drobne) produkty – na przykład parasolki. Tym samym to klient musiał zadbać o to, aby produkt wyjąć z koszyka.

Jeśli tego nie zrobił, otrzymywał przesyłkę z dodatkowym produktem. Duka liczyła najpewniej na to, że klienci nie będą chcieli marnować swojego czasu na zwracanie drobiazgów, pogodzą się z pomyłką lub pomyślą, że sami przypadkowo włożyli produkt do koszyka.

Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki

– dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKiK

Jak tłumaczy Urząd, praktyka sklepu może stanowić tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje. Nie wiadomo jeszcze, jak wysoką karę otrzyma sklep za takie praktyki.

UOKiK ostrzega też przed innymi działaniami, jakie mogą podejmować sklepy, by zarobić na nieświadomych klientach. To m.in.:

  • Dodatkowe, niezapowiedziane opłaty pojawiające się na ostatnim etapie składania zamówienia.
  • Udostępnienie przycisku do złożenia zamówienia przed zapoznaniem się konsumenta ze wszystkimi opłatami.
  • Fałszywe liczniki czasu – wywieranie sztucznej presji.
  • Niekończące się promocje –  sugerowanie ograniczonego czasu trwania promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one bez przerwy.
  • Ukrywanie istotnych informacji o sprzedawanym produkcie lub zasadach transakcji.

Przeczytaj również

https://www.gsmmaniak.pl/1419867/amazon-prime-days-za-darmo-rabat-na-zakupy/

Źródło

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Nagradzany souls-like do kupienia na 83% promocji. Polecam każdemu się z nim zapoznać

Nagradzany souls-like w raczej niecodziennej odsłonie trafił do jednego ze sklepów internetowych z bardzo atrakcyjną…

19 stycznia 2025
  • Newsy
  • Realme
  • Telefony

Aż 6500 mAh, Snapdragon 8 Elite oraz 24 GB RAM w tanim flagowcu brzmią super, ale gdzieś to już widziałem…

W zeszłym roku globalnie zaprezentowano realme GT 7 Pro, a teraz do debiutu przygotowuje się…

19 stycznia 2025
  • Promocje

Hack and Slash do kupienia za niecałe 9 zł. Z tak kapitalnej oferty aż żal nie skorzystać

Hack and Slash do kupienia w cenie 9 zł? Z tą kapitalną ofertą jest to…

19 stycznia 2025
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

Całe lata czekałem na taki smartfon Samsung. Z przyjemnością wydam na niego moje własne pieniądze

Jeśli potwierdzi się, że Samsung Galaxy S26 otrzyma nową, przełomową baterię z szybkim ładowaniem 65W,…

19 stycznia 2025
  • Promocje

Rewelacyjny aparat, czysty Android, lata wsparcia i IP67 za 1215 zł! W tej cenie to bajeczny smartfon

Aż trudno uwierzyć, że w przedziale 1000-1500 złotych kupimy smartfon z wodoszczelnością, 5 latami aktualizacji,…

19 stycznia 2025
  • Newsy
  • Nothing
  • Telefony

Jeden z najlepszych tanich telefonów z Androidem 15 w Polsce. Oto nowości w aktualizacji

"Marsz aktualizacyjny" producenta Nothing trwa w najlepsze. Tym razem smartfon jego submarki doczekał się najnowszego…

18 stycznia 2025