>
Kategorie: Newsy

Robisz zakupy w tym sklepie? Uważaj, potajemnie dołoży Ci coś do koszyka

UOKiK stawia zarzuty sklepowi internetowemu działającemu w Polsce. Ten do zakupów internetowych sam dokładał klientom produkty, których nie chcieli. Oj, bardzo nieładnie!

Pod lupą UOKiK znalazł się niedawno kolejny sklep internetowy. Tym razem to Duka, czyli szwedzki sklep, w którym kupimy różnego rodzaju artykuły gospodarstwa domowego.

Czym Duka podpadła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Okazuje się, że do UOKiK zaczęli zgłaszać się poszkodowani klienci sklepu, którzy zauważyli, że podczas zakupów zapłacili za więcej produktów, niż powinni!

fot. UOKiK

UOKiK punktuje poważne naruszenia praw konsumentów

Sklep internetowy dokładał bowiem automatycznie do koszyków konsumentów bez ich uprzedniej zgody różnego rodzaju (raczej drobne) produkty – na przykład parasolki. Tym samym to klient musiał zadbać o to, aby produkt wyjąć z koszyka.

Jeśli tego nie zrobił, otrzymywał przesyłkę z dodatkowym produktem. Duka liczyła najpewniej na to, że klienci nie będą chcieli marnować swojego czasu na zwracanie drobiazgów, pogodzą się z pomyłką lub pomyślą, że sami przypadkowo włożyli produkt do koszyka.

Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki

– dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKiK

Jak tłumaczy Urząd, praktyka sklepu może stanowić tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje. Nie wiadomo jeszcze, jak wysoką karę otrzyma sklep za takie praktyki.

UOKiK ostrzega też przed innymi działaniami, jakie mogą podejmować sklepy, by zarobić na nieświadomych klientach. To m.in.:

  • Dodatkowe, niezapowiedziane opłaty pojawiające się na ostatnim etapie składania zamówienia.
  • Udostępnienie przycisku do złożenia zamówienia przed zapoznaniem się konsumenta ze wszystkimi opłatami.
  • Fałszywe liczniki czasu – wywieranie sztucznej presji.
  • Niekończące się promocje –  sugerowanie ograniczonego czasu trwania promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one bez przerwy.
  • Ukrywanie istotnych informacji o sprzedawanym produkcie lub zasadach transakcji.

Przeczytaj również

https://www.gsmmaniak.pl/1419867/amazon-prime-days-za-darmo-rabat-na-zakupy/

Źródło

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Super głośnik w super cenie! Promocja na Soundcore Motion+, której nie możesz przegapić

Dobry głośnik bezprzewodowy w promocji. Masz teraz okazję kupić Soundcore Motion+ w wyśmienitej cenie w…

24 lutego 2025
  • Bankowość
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Pułapka zastawiona na klientów ING. Bank odpowiada niemal błyskawicznie

Klienci ING w opałach. Została zastawiona na nich bezlitosna pułapka, która może doprowadzić do utraty…

24 lutego 2025
  • Promocje

Za 1800 złotych w promocji kupisz teraz flagowca, który niedawno był obiektem w dyskusji o najlepszym telefonie świata

Google Pixel 8 dla wielu był najlepszym smartfonem 2023 roku. Teraz można kupić go w…

24 lutego 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Xiaomi

Tak wygląda oferta przedsprzedażowa najlepszego fotosmartfona, jakiego w 2025 roku kupisz w Polsce

W ostatecznym przecieku przed premierą Xiaomi 15 Ultra zdradził bonusy w przedsprzedaży. Wiemy też, jak…

23 lutego 2025
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

To pierwszy przeciek o flagowym Samsungu, który na dobrą sprawę możemy uznać za pozytywny

Samsung Galaxy Z Flip7 choć częściowo został uratowany przez nowe przecieki o specyfikacji. Snapdragon zamiast…

23 lutego 2025
  • Promocje

Tani RTS z uniwersum Warhammer 40 000 w promocji. W tej cenie to must have

Tani RTS łączący w sobie elementy RPG jest do kupienia obecnie w zdecydowanie niższej cenie…

23 lutego 2025