UOKiK stanął na wysokości zadania i nakazał Orange zwrot pieniędzy pobranych bezprawnie od klientów Orange i nju mobile. Sprawdź, jak otrzymać z powrotem.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyglądał się ostatnio działaniom Orange związanym z naliczaniem opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile.
Według UOKiK pomarańczowy operator wyraźnie naruszył zbiorowe interesy konsumentów – za to przyjdzie mu teraz zapłacić. O jakie praktyki dokładnie chodzi?
Klienci Orange płacili, choć nie powinni
Pierwsza dotyczy pobierania opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument korzystał z oferty, w której ma darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu.
Nie dość, że klient płacił za połączenie, to także dodatkowo za czas oczekiwania na takie połączenie.
Ustawa o prawach konsumenta wskazuje natomiast, że opłata za połączenie z numerem do kontaktu w sprawie umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument.
Oznacza to, że w przypadku oferty z darmowymi rozmowami, klienci nie powinni zapłacić ani złotówki.
Druga praktyka, której zasadność podważył UOKiK, dotyczy pobierania opłat (w wysokości 49 zł) za diagnozę tego, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania.
Użytkownicy Orange dostaną rekompensatę
Dziś prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na operatora obowiązek wykonania zobowiązania. Dotyczy ono obecnych i byłych użytkowników w ofertach Orange i nju, którzy:
- Dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r.
- Zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r.
- W czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe.
- Nie złożyli reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź
Konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mogli wybrać czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych – 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB – dla osób, które korzystały z usług nju.
Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez 3 miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej operatora. Osoby, które nie wypełnią formularza, również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid).
Konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz, 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.
Zwrot pieniędzy za diagnozę
Co więcej, Orange przestanie także pobierać opłaty za diagnozę. Zwróci także pobrane opłaty w wysokości 49 złotych lub jej wielokrotności. Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy:
- Od 7 czerwca 2022 do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili za diagnozę uszkodzenia. Jeśli ponieśli ten koszt więcej niż raz, otrzymają wielokrotność 49 złotych.
- Nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę.
Obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 złotych otrzymamy na konto bankowe.
Obecni klienci Orange będący konsumentami, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie, również otrzymają rekompensatę. Spółka pomniejszy ich płatności o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty.
Masz konto w PKO BP? Już od października zapłacisz więcej:
Masz konto w PKO BP? Przykro mi, już wkrótce będzie Cię to kosztowało więcej
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.