UOKiK stanął na wysokości zadania i nakazał Orange zwrot pieniędzy pobranych bezprawnie od klientów Orange i nju mobile. Sprawdź, jak otrzymać z powrotem.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyglądał się ostatnio działaniom Orange związanym z naliczaniem opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile.
Według UOKiK pomarańczowy operator wyraźnie naruszył zbiorowe interesy konsumentów – za to przyjdzie mu teraz zapłacić. O jakie praktyki dokładnie chodzi?
Pierwsza dotyczy pobierania opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument korzystał z oferty, w której ma darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu.
Nie dość, że klient płacił za połączenie, to także dodatkowo za czas oczekiwania na takie połączenie.
Ustawa o prawach konsumenta wskazuje natomiast, że opłata za połączenie z numerem do kontaktu w sprawie umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument.
Oznacza to, że w przypadku oferty z darmowymi rozmowami, klienci nie powinni zapłacić ani złotówki.
Druga praktyka, której zasadność podważył UOKiK, dotyczy pobierania opłat (w wysokości 49 zł) za diagnozę tego, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania.
Dziś prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na operatora obowiązek wykonania zobowiązania. Dotyczy ono obecnych i byłych użytkowników w ofertach Orange i nju, którzy:
Konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mogli wybrać czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych – 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB – dla osób, które korzystały z usług nju.
Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez 3 miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej operatora. Osoby, które nie wypełnią formularza, również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid).
Konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz, 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.
Co więcej, Orange przestanie także pobierać opłaty za diagnozę. Zwróci także pobrane opłaty w wysokości 49 złotych lub jej wielokrotności. Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy:
Obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 złotych otrzymamy na konto bankowe.
Obecni klienci Orange będący konsumentami, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie, również otrzymają rekompensatę. Spółka pomniejszy ich płatności o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty.
Masz konto w PKO BP? Już od października zapłacisz więcej:
https://www.gsmmaniak.pl/1438499/pko-bp-podnosi-ceny-bedzie-drozej/
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Składany flagowiec w super promocji? Motorola razr 50 Ultra po raz pierwszy doczekała się aż…
Segment tanich tabletów przeżywa rozkwit. Świeżo zaprezentowany Teclast M50 Mini dołącza właśnie do niedrogich pobratymców…
Tanie realme zdobyło kolejną certyfikację. Szykuje się globalne ogłoszenie niskobudżetowca. Niedługo realme Note 60x będzie…
Masz flagowca Apple? To przydałyby Ci się słuchawki. Jako fan marki na pewno słyszałeś o…
Nowy tablet OPPO Pad 3 zadebiutuje już jutro. Na dzień przed premierą sporo o nim…
Dzieli nas dzień od prezentacji średniaków OPPO. O nowym OPPO Reno 13 (Pro) wiemy niemalże…