Facebook i Instagram już od następnego miesiąca w Unii Europejskiej będą płatne. Meta podaje ile zapłacimy za dostęp do obu platform bez reklam. Tanio nie będzie – warto zapłacić?
Już od dłuższego czasu w sieci mówiło się o tym, że Facebook i Instagram niebawem doczekają się płatnych planów. Dziś te spekulacje potwierdzają się – Meta prezentuje cennik subskrypcji na obu platformach.
Facebook i Instagram bez reklam – oto ceny
W Unii Europejskiej za płatną subskrypcję zapłacimy około 9,99 euro miesięcznie, kupując od razu w samej platformie lub 12,99 euro miesięcznie wybierając subskrypcję przez sklep App Store lub Play Store.
To przekłada się na kwotę około 45-58 złotych miesięcznie. Aby skorzystać, trzeba być pełnoletnim użytkownikiem.
Do 1 marca subskrypcja obejmuje wszystkie połączone konta w Centrum kont użytkownika, zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Od 1 marca 2024 r. zapłacimy jednak dodatkowo za każde kolejne konto. Dodatkowa opłata wyniesie 6 euro miesięcznie w internecie i 8 euro miesięcznie w systemach iOS i Android.
Co daje nam zakup takiej subskrypcji?
Meta zapewnia, że wybierając taką opcję, nie zobaczymy żadnych reklam na obu platformach. Pytanie tylko, czy naprawdę warto zapłacić tyle jedynie za brak reklam?
Meta dostosowuje się do prawa UE
Okazuje się, że ruch Mety wcale nie jest tylko widzimisię firmy. W ten sposób Zuckerberg chce dogadać się z Unią Europejską, która miała zastrzeżenia dotyczące działań Mety w obszarze targetowania reklam.
Meta twierdzi, że danie nam wyboru między płaceniem za brak reklam lub godzeniem się na reklamy bezpłatnie, spełni wymogi dotyczące prywatności określone w europejskich przepisach dotyczących danych, w tym RODO.
Wierzymy w Internet wspierany reklamami, który zapewnia ludziom dostęp do spersonalizowanych produktów i usług niezależnie od ich statusu ekonomicznego […] Podobnie jak inne firmy, będziemy nadal opowiadać się za Internetem wspieranym przez reklamy, nawet w przypadku naszej nowej oferty subskrypcji.
Szanujemy jednak ducha i cel tych zmieniających się przepisów europejskich i zobowiązujemy się do ich przestrzegania.
Wszystko wskazuje więc na to, że płatna subskrypcja na Facebooku i Instagramie powstała tylko po to, by lepiej dopasować się do obowiązującego w UE prawa. Zuckerberg dalej uważa jednak, że internet powinien opierać się na reklamach i wcale nie zachęca szczególnie do wyboru płatnej opcji. Wątpię też, aby za takie pieniądze znalazło się na taką ofertę wielu chętnych.
Zupełnie plany w kwestii płatnych subskrypcji ma natomiast Elon Musk i X (dawniej Twitter):
Szaleństwa Muska trwają w najlepsze: Twitter za 70 złotych już w Polsce
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.