UOKiK zainteresował się właśnie niezgodnymi z prawem działaniami YouTube, Netflixa, HBO Max, Amazona czy Disney+. Giganci nie będą mogli automatycznie podwyższać nam cen usług? Klient będzie musiał się na nie zgodzić.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tym razem wziął na siebie niełatwe zadanie. Postanowił przyjrzeć się działaniom gigantów streamingowych, w tym Netflixa, Amazon Prime Video czy YouTube. Co takiego wzbudziło zainteresowanie UOKiK?
Urząd zwraca uwagę na to, że definicje subskrypcji charakteryzują się jedną wspólną cechą – zawsze mówią o regularnych płatnościach za korzystanie z usługi lub produktu na określonych warunkach, przy których operatorzy automatycznie pobierają opłatę za nowy okres subskrypcji z przypisanej do konta karty płatniczej.
W ostatnich tygodniach Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom subskrypcji, m.in. Amazon Prime oraz Amazon Prime Video.
Jak się okazało, firma Amazon stosowała m.in. procedury, które umożliwiały jednostronną zmianę cen od nowego okresu subskrypcyjnego. To według UOKiK niedopuszczalne działanie.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku YouTube Premium, Netflixa, HBO Max czy Disney+, którymi to UOKiK ma się zająć w najbliższym czasie.
YouTube Premium kusi nowymi funkcjami. Za darmo nie skorzystasz
UOKiK chce walczyć z Google i Netflixem
Zakwestionowane przez Prezesa praktyki nie uwzględniały i nie zabezpieczały w wystarczający sposób interesów konsumentów jako słabszej strony umowy. W ocenie UOKiK nowa cena lub inne nowe istotne warunki umowy mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego tylko za zgodą konsumenta. Tym samym nie powinno dochodzić do automatycznego pobierania wyższych opłat.
Nie ma czegoś takiego jak „milcząca zgoda” konsumenta w przypadku przedłużania subskrypcji na kolejne miesiące przy zmienionych stawkach. W sytuacji zmiany ceny nie wystarczy sam fakt poinformowania z wyprzedzeniem o zmianie cenników. Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi, w ramach której podejmie świadomą decyzję o ewentualnym przedłużeniu trwania umowy na zmienionych warunkach
– zaznacza Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zakończone postępowania wobec Amazon EU i Amazon Digital UK są jednocześnie częścią szerszych analiz na rynku subskrypcji prowadzonych obecnie przez Prezesa #UOKiK. 👉Trwa weryfikacja praktyk u 7 innych podmiotów. pic.twitter.com/UwmjiANgKq
— UOKiK (@UOKiKgovPL) December 6, 2023
Zgodnie z nowymi ustaleniami, Amazon dogadał się już z UOKiK. Od teraz ma wysyłać do swoich klientów zawiadomienia dotyczące zmian w regulaminach – zakwestionowane zapisy dotyczące jednostronnych zmian warunków usług zostaną usunięte z umów z nowymi i obecnymi klientami.
Obecnie UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające dotyczące Apple, Disney+, Google (z YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (z GamePass), Netflix, Sony (z PlayStation Plus), i ewentualnych zmian cen przez nich dokonywanych. W najbliższych tygodniach może więc być gorąco, a giganci będą się musieli urzędowi tłumaczyć. Pytanie, czy uda się dojść do takiego samego konsensusu, jak tego z Amazonem.
Nikt nie chce telefonów z Androidem… kraść. Masz iPhone? Prędzej go stracisz
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.