UKE prezentuje raport dotyczący nas – konsumentów telekomunikacji w Polsce. Okazuje się, że doceniamy zmiany na lepsze. Wciąż nie bardzo znamy się na AI, a 5G wielu z nas nadal niepokoi.
UKE z początkiem stycznia opublikował już raport przenoszenia numerów przez Polaków w 2023 roku. Tym samym wielkim zwycięzcą mijających miesięcy został Play, detronizując T-Mobile, który to przez cały 2022 rok szedł jak burza:
Polacy od tych operatorów uciekają, a do tych biegną w podskokach
Dziś UKE prezentuje nowy raport, tym razem dotyczący konsumentów telekomunikacyjnych, ich zwyczajów, wiedzy i wyborów. Co Polacy myślą obecnie o rynku komunikacyjnym?
Raport UKE – telekomunikacja w Polsce zyskuje
Z badania wynika, że co piąty badany dostrzega pozytywne zmiany w kwestii rozwoju rynku usług telekomunikacyjnych – pod kątem liczby ofert, rozwoju technologii i poprawy jakości usług.
Co ciekawe, Polacy najlepiej oceniają jakość usług (87%), ich dopasowanie do potrzeb klientów (86%), a także różnorodność (85%) i jakość obsługi klientów (81%).
3/4 badanych twierdzi też, że dobrze wypada przejrzystość ofert, natomiast kwestia skuteczności reklamacji i rozpatrywania skarg ma się dobrze w Polsce tylko według 60% respondentów.
Najczęściej decydujemy się na korzystanie z usług telefonii komórkowej (97%), a aż 79% badanych korzysta z dostępu do internetu w telefonie do:
- wyszukiwania informacji (80%),
- korzystania z poczty elektronicznej (75%),
- korzystania z komunikatorów internetowych (71%).
Co ciekawe, wysoki wynik obok telefonii komórkowej zdobyła także telewizja, z której to korzysta aż 80% badanych.
5G wciąż starszy, mało kto zna ChatGPT
A jak w Polsce ma się świadomość 5G? 78% badanych spotkało się z takim pojęciem, jak sieć 5G. Wciąż aż 52% z nich nadal uważa, że pole elektromagnetyczne może mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka.
Co ciekawe, z pojęciem sztucznej inteligencji, które bez wątpienia okazało się hasłem tego roku, spotkało się tylko 70% badanych. Zaledwie 21% z nich zaznaczyło, że korzystało przynajmniej raz w życiu z narzędzi sztucznej inteligencji (na przykład jakże popularnego ChatGPT).
Więcej, bo 27% spośród ankietowanych wie, czym jest internet rzeczy. Największe korzyści płynące z IoT, jakie postrzegają konsumenci, to:
- możliwość monitorowania stanu zdrowia (62%),
- korzystanie z aplikacji i powiadomień dotyczących zagrożeń (52%),
- łatwiejsze zarządzanie urządzeniami domowym (48%),
- łatwiejszy dostęp do danych (41%).
Pojęcie OTT (Over the Top) zna natomiast 32% respondentów, jednak jednocześnie większość nie ma problemu z rozpoznaniem takich aplikacji jak Messenger (94% znajomości), WhatsApp (88%), czy Skype (choć tu już tylko 53%).
Wśród serwisów streamingowych wideo większość rozpoznaje Netflixa (79%), ponad połowa HBO Max (55%), a prawie połowa Disney+ (49%). Spotify kojarzy 50% ankietowanych, natomiast Tidal już tylko 39%.
Wygodna nowość w aplikacji Revolut. Sprawdź, kiedy Ci się przyda
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.