fot. Vectra
Vectra rozwścieczyła ostatnio klientów podwyżkami cen i klauzulą inflacyjną. Teraz operator musi mierzyć się z postępowaniem UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy, że Vectra popełniła sporo błędów.
Kilka dni temu Vectra poinformowała o zmianach w cennikach uwzględniających klauzulę inflacyjną. Ma ona dotknąć m.in. tych klientów, którzy nie doświadczyli podwyżek cen za usługi w 2023 roku.
Ta informacja spotkała się ze sporą niezgodą ze strony klientów. Ci postanowili zwrócić się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dziś prezes UOKiK informuje o wszczęciu postępowania w sprawie klauzul inflacyjnych u operatora, które pojawiły się w umowach Vectry w 2022 roku. Takie klauzule upoważniły operatora do zmian wysokości opłat w zależności od sytuacji gospodarczej.
Prezes UOKiK przeprowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające i już dziś postawił spółce zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień. Vectra przyznaje sobie uprawnienia do jednostronnych zmian umów. Takie działania dla klientów są niejednoznaczne i nieczytelne.
Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli, jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Tymczasem klienci Vectry donoszą m.in., że „miesiąc po podpisaniu tej umowy firma podwyższa opłaty za usługę na zdecydowaną większość okresu jej obowiązywania o nieznaną w momencie jej zawierania kwotę”.
Pytają też: „Dlaczego firma nie mogła przygotować oferty z uwzględnieniem prognozowanej inflacji za zeszły rok bez takich zagrywek?”.
Cena usługi jest tym elementem, który powinien być jasno i zrozumiale komunikowany na etapie zawierania umowy, zaś skutki zobowiązania powinny być w każdych warunkach możliwe do przewidzenia dla konsumentów. […]
– dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty wobec Vectry potwierdzą się, spółce grozi kara do 10% obrotu. W sprawie klauzul inflacyjnych toczą się postępowania wyjaśniające także wobec operatorów Orange, P4, T-Mobile i Multimedia Polska.
https://www.gsmmaniak.pl/1468274/orange-usuwa-oplaty-za-utrzymanie-numeru/
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Amazfit Active 2 nie tylko mocno staniał w promocji, ale dzięki aktualizacji stał się też…
Wygląda na to, że właściciele całkiem świeżego smartwatcha, jakim jest Amazfit Active 2, mogą mieć…
Testowy prototyp modelu Apple Watch 10 wyciekł właśnie do sieci. Wyposażono go w tajemnicze czujniki,…
Motorola edge 60 fusion zadebiutowała w Polsce jako mocna kandydatka do tytułu ulubionego telefonu Polaków.…
Apple ponownie udowodniło, że wiodący status w branży smartfonów jest zasłużony, prezentując swój najnowszy flagowy…
Google Pixel 10 Pro Fold pozuje pierwszych grafikach. Ma być tańszy od poprzednika – a…