fot. Vectra
Vectra rozwścieczyła ostatnio klientów podwyżkami cen i klauzulą inflacyjną. Teraz operator musi mierzyć się z postępowaniem UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy, że Vectra popełniła sporo błędów.
Kilka dni temu Vectra poinformowała o zmianach w cennikach uwzględniających klauzulę inflacyjną. Ma ona dotknąć m.in. tych klientów, którzy nie doświadczyli podwyżek cen za usługi w 2023 roku.
Ta informacja spotkała się ze sporą niezgodą ze strony klientów. Ci postanowili zwrócić się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dziś prezes UOKiK informuje o wszczęciu postępowania w sprawie klauzul inflacyjnych u operatora, które pojawiły się w umowach Vectry w 2022 roku. Takie klauzule upoważniły operatora do zmian wysokości opłat w zależności od sytuacji gospodarczej.
Prezes UOKiK przeprowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające i już dziś postawił spółce zarzuty stosowania niedozwolonych postanowień. Vectra przyznaje sobie uprawnienia do jednostronnych zmian umów. Takie działania dla klientów są niejednoznaczne i nieczytelne.
Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli, jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Tymczasem klienci Vectry donoszą m.in., że „miesiąc po podpisaniu tej umowy firma podwyższa opłaty za usługę na zdecydowaną większość okresu jej obowiązywania o nieznaną w momencie jej zawierania kwotę”.
Pytają też: „Dlaczego firma nie mogła przygotować oferty z uwzględnieniem prognozowanej inflacji za zeszły rok bez takich zagrywek?”.
Cena usługi jest tym elementem, który powinien być jasno i zrozumiale komunikowany na etapie zawierania umowy, zaś skutki zobowiązania powinny być w każdych warunkach możliwe do przewidzenia dla konsumentów. […]
– dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty wobec Vectry potwierdzą się, spółce grozi kara do 10% obrotu. W sprawie klauzul inflacyjnych toczą się postępowania wyjaśniające także wobec operatorów Orange, P4, T-Mobile i Multimedia Polska.
https://www.gsmmaniak.pl/1468274/orange-usuwa-oplaty-za-utrzymanie-numeru/
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Oppo Find X8 Mini będzie bardzo smukłym smartfonem, który do tego nie zrezygnuje z wielkiej…
Ulefone Armor 28 Ultra rozbił bank. Smartfon ma 16 GB RAM, MediaTeka Dimensity 9300+, 1…
Choć może się to wydawać niesłychane, Huawei dominuje na rynku smartfonów. Składane telefony w Chinach…
Samsung Galaxy M35 5G ma nową cenę w Polsce. Teraz najbardziej opłacalnego Samsunga kupisz u…
Świeżutki iPhone 17 Air jednak nie będzie taki, jak się spodziewaliśmy. Jego rozmiary mogą niestety…
Motorola Razr 60 przed premierą zdradza pierwsze detale specyfikacji technicznej. Tańsza składana Motorola przynosi dobre…