Amazon ma poważny problem w Polsce – UOKiK nałożył na firmę 31 milionów złotych kary. To za nagminne wprowadzanie klientów w błąd.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Polsce tym razem wziął pod lupę Amazon. Wątpliwości Urzędu wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów czy terminów dostaw – a to tylko część zarzutów.
[..] W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kupiłeś przedmiot? Amazon może anulować zamówienie
Pierwszy zarzut UOKiK dotyczy braku pewności zamówienia. Klient, który zamówił produkt na platformie i już niego zapłacił, mógł wcale go nie otrzymać. Przykładowo, spółka wielokrotnie anulowała zamówienia złożone na popularne czytniki e-booków.
Złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie było więc równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla firmy, a nawet po zapłacie Amazon może anulować zamówienie.
Rewelacyjna nowość w Revolut. Podziękuje za nią każdy ManiaK podbijający Świat
Informację o tym fakcie znajdziemy co prawda w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie zakupów na platformie, ale nie jest ona wcale tak łatwo dostępna – napisana jest bowiem ewidentnie specjalnie szarą czcionką na białym tle, na samym dole strony.
To, czego Amazon nie chowa natomiast przed nami to duże napisy typu „Kup teraz” czy „Przejdź do finalizacji zakupu”. Tym samym Amazon wprowadza konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży.
Co więcej, klienci skarżyli się urzędowi, że informacja o anulowaniu zamówienia pojawia się długo po jego złożeniu – w przypadku czytników e-booków był to aż miesiąc. W tym czasie nasze zamrożone pieniądze wciąż znajdują się u Amazona.
To jeszcze nie koniec problemów na platformie. Podczas składania zamówienia wyświetla się licznik, wskazujący na to, kiedy produkt dotrze do nas, o ile złożymy zamówienie w określonym terminie. Przy niektórych produktach prezentowana jest też liczba dostępnych sztuk, np.:
liczba dostępnych sztuk: 2. Zamów w ciągu 2 godz. 38 min.
Tak przekazywane informacje mogą wywoływać presję i zachęcać do szybkiego zakupu. Amazon nic sobie jednak z tych obietnic nie robił i często zdarzało się, że opóźniał wysyłkę. Firma traktuje dane o dostępności i terminie wysyłki jako orientacyjne, jednak sposób ich prezentacji zdecydowanie na to nie wskazuje.
Problemy z gwarancją dostawy
Amazon oferuje także „Gwarancję dostawy”, dzięki której w określonym czasie produkt ma do nas dotrzeć. Jeśli przyjdzie spóźniony, konsument może zwrócić się o zwrot pieniędzy za dostawę.
Klienci przed złożeniem zamówienia nie otrzymują jednak informacji o zasadach działania usługi. Dostępne są one tylko na etapie podsumowania zamówienia. To także nie spodobało się UOKiK-owi.
Za wszystkie te przewinienia Amazon musi zapłacić ponad 31 milionów złotych. Spółka musi także opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Decyzja nie jest jednak jeszcze prawomocna, a Amazon może odwołać się do sądu.
Aktualizacja – oświadczenie Amazon
„Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.
Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.
W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.” – komentuje decyzję Biuro Prasowe Amazon.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe. Jesteśmy Partnerem Amazon i otrzymujemy wynagrodzenie z tytułu określonych zakupów dokonywanych za pośrednictwem linków.