Fałszywe opinie to na niektórych portalach prawdziwa plaga. Dziś UOKiK rozprawia się z dwoma polskimi firmami, trudniącymi się takim zajęciem. Muszą zapłacić spore kary.
W sieci bardzo często szukamy opinii na temat usług lub produktów, które chcemy nabyć. To tu często możemy poznać wiarygodne zdanie innych internautów. Niestety nie zawsze możemy liczyć na ich uczciwość.
Fałszywe opinie w internecie – UOKiK mówi stanowcze nie
UOKiK ukarał dziś dwie firmy, które zajmowały się właśnie wystawianiem fałszywych opinii w sieci. W ten sposób wprowadzały one konsumentów w błąd. Opinie wystawiane były m.in. w Mapach Google, na Tripadvsor, w portalach Dobry Mechanik, Ceneo.pl, Znany Lekarz, czy Wakacje.pl.
Mowa o dwóch firmach, SeoSem24 oraz Best-Review. Oferowały one publikowanie opinii wcześniej przygotowanych przez zleceniodawców, lub same dostarczały pozytywne opinie produktów, których oczywiście nie widziały nawet na oczy.
Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach
– tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kara nałożona przez UOKiK
Jako że doszło do naruszenia interesów konsumentów, firmy muszą ponieść kary finansowe. Firma Best–Review Krzysztof Michalski w Lesznie zapłaci 35 tysięcy złotych, natomiast SeoSem24 – ponad 50 tysięcy złotych. Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji.
To nie pierwszy raz, kiedy dochodzi do takiej sytuacji. UOKiK interweniował już w sprawie firm publikujących fałszywe opinie, takich jak Agencja City Damian Trzciński z Poznania, Opinie.pro z Lubartowa, SN Marketing z Krakowa i J&J Jakub Brożyna w Rzeszowie.
W tym miesiącu UOKiK nałożył też karę na amerykańskiego giganta, jakim jest PayPal. Firma musi zapłacić aż ponad 100 milionów złotych grzywny:
Źródło: UOKiK
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.