AI w smartfonach rozwija się coraz prężniej. Ze sztucznej inteligencji w naszych telefonach korzystamy chętnie, czasem nawet o tym nie wiedząc. Chcemy jej rozwoju – pod warunkiem, że nie zapłacimy za to dużo.
Sztuczna inteligencja to trend, który w ubiegłym i tym roku wyskakuje nam już z lodówki. Znajdziemy go w świecie internetu i elektroniki w zasadzie wszędzie. Każdy chce mieć swoje narzędzia AI – aplikacje, strony internetowe, przeglądarki, smartfony, zegarki czy słuchawki.
Niektórzy uważają, że ta gorączka AI jest przesadą, inni zaś cieszą się z nowych możliwości. Co tak naprawdę o sztucznej inteligencji sądzą Polacy? Sprawdziła to marka Oppo, która zleciła badania, by sprawdzić, czy Polacy chcą AI w swoich smartfonach.
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO w czerwcu 2024 roku. W badaniu wzięły udział 1023 osoby w wieku 18-65 lat, posiadające smartfon na własny użytek.
Co Polacy sądzą o AI w smartfonach?
Zacznijmy od podstaw. Aż 94% ankietowanych wskazało, że wykorzystuje smartfona przede wszystkim do komunikowania się z innymi. Co zaskakujące, badani twierdzą, że najchętniej wysyłają SMS-y (85% badanych). 64% respondentów twierdzi, że kontaktuje się z bliskimi za pomocą komunikatorów.
Popularne jest także korzystanie ze smartfona oczywiście w celu sprawdzenia maila (75%) i przeglądania mediów społecznościowych (72%). Smartfony bez wątpienia są też naszymi osobistymi centrami rozrywki – w tym celu korzysta z nich 88% badanych.
Polacy nie wiedzą, gdzie działa sztuczna inteligencja
Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI, jednak ponad połowa z tych osób przyznała, iż nie zdawała sobie sprawy, że działa w nich sztuczna inteligencja.
Co ciekawe, najczęściej z narzędzi AI w smartfonach korzystamy głównie dla rozrywki. Ponad połowa badanych zadaje chatowi AI pytania na wszelkie tematy, które ich nurtują. Sztuczna inteligencja służy nam także do przerabiania zdjęć (50%) – narzędzia AI do edycji i retuszu zdjęć dostępne w smartfonach są jednymi z trzech najchętniej wykorzystywanych narzędzi.
Wśród ankietowanych popularne są także takie prywatne aktywności jak: uczenie się języków obcych (36%), granie w gry (35%) oraz nagrywanie filmików (27%). Ci, którzy wykorzystują narzędzia AI w celach zawodowych, czyli 27% badanych, najczęściej tworzą teksty (61%), tłumaczą je (60%) lub robią research (57%).
Ci badani, którzy nie widzą konieczności korzystania z AI, twierdzą, że są przyzwyczajeni do wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (36%), nie ufają sztucznej inteligencji (24%), lub uznają, że AI zaburza rzeczywistość (24%).
Ile zapłacilibyśmy za dostęp do AI w smartfonach?
Ponad połowa respondentów byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Prawie 30% badanych przeznaczyłoby na ten cel nie więcej niż 10 złotych miesięcznie. Między 11 a 20 złotych miesięcznie zapłaciłaby kolejna grupa 29% badanych. Są i tacy, którzy zapłaciliby nawet do 50 złotych miesięcznie. Najchętniej respondenci skorzystaliby z miesięcznego abonamentu lub jednorazowej opłaty za dostęp.
Galaxy AI nie tylko dla flagowców. Te lubiane, udane, tańsze(!) Samsungi też je dostaną
Źródło: Oppo
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.