UOKiK ukarał Vectrę grzywną w wysokości ponad 68 milionów złotych. Operator musi też oddać pieniądze klientom. To dlatego, że Vectra zmieniała warunki i ceny umów w trakcie ich trwania.
UOKiK po raz kolejny prześwietlił działania firmy Vectra. Operator znów znalazł się pod lupą polskiego urzędu w związku z potencjalnymi podwyżkami cen usług z września 2022 roku.
To wtedy Vectra zaczęła stosować w umowach z konsumentami klauzule upoważniające do zmian obowiązujących warunków. Chodzi o wprowadzanie podwyżek, jak i nowych, dotychczas nieprzewidzianych, opłat. Mogły być one powodowane wzrostem inflacji, ale także dotyczyć innych niedookreślonych okoliczności, np. polepszenia funkcjonalności.
Co istotne, postanowienia te były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć, jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Tym samym klienci nie mieli żadnego wpływu na zmiany w cennikach operatora, bez wyrażenia na takie działania zgody.
Jak ustalił Prezes UOKiK, Vectra wykorzystała klauzule i modyfikowała umowy w oparciu o zmianę wysokości wskaźnika inflacji. W tym samym czasie nowym klientom spółka dalej oferowała zawarcie umowy na starych cenach. Potem nowym klientom operator potrafił w krótkim czasie przesłać wiadomość o podwyżkach:
Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023 a już po 3 miesiącach od marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności, to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen.
– tłumaczy jeden z poszkodowanych klientów operatora.
W związku z tymi bulwersującymi praktykami prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Vectrę karę finansową w wysokości ponad 68 milionów złotych. Spółka musi także zwrócić uprawnionym konsumentom sumę zapłaconych przez nich podwyżek abonamentowych.
Vectra ma także obowiązek poinformować na swojej stronie internetowej oraz na Facebooku o zaprzestaniu stosowania klauzul łamiących prawo konsumentów.
https://www.gsmmaniak.pl/1520278/internet-vectra-problemy-podejscie-do-klienta/
Źródło: UOKiK opracowanie własne
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Nie tylko OPPO Find X8 Pro był gwiazdą dzisiejszej premiery. Wraz z nim debiutował OPPO…
Być może zbyt surowo oceniłem flagowce pracujące na procesorze Snapdragon 8 Elite. Są gorące, ale…
Epic Games Store znów rozdaje nową grę za darmo. Tym razem jest mrocznie i tajemniczo.…
Do globalnej premiery zmierza POCO F7 oraz POCO F7 Ultra. Certyfikacja smartfonów Xiaomi to świetna…
HONOR 300 na zdjęciach prezentuje się zjawiskowo. To będzie wyjątkowo cienka brzytwa, która nie przekroczy…
Oto oficjalny wygląd nowego Xiaomi, którego będziemy często polecać. Nazywa się Redmi K80, choć do…