fot. Vectra
UOKiK ukarał Vectrę grzywną w wysokości ponad 68 milionów złotych. Operator musi też oddać pieniądze klientom. To dlatego, że Vectra zmieniała warunki i ceny umów w trakcie ich trwania.
UOKiK po raz kolejny prześwietlił działania firmy Vectra. Operator znów znalazł się pod lupą polskiego urzędu w związku z potencjalnymi podwyżkami cen usług z września 2022 roku.
To wtedy Vectra zaczęła stosować w umowach z konsumentami klauzule upoważniające do zmian obowiązujących warunków. Chodzi o wprowadzanie podwyżek, jak i nowych, dotychczas nieprzewidzianych, opłat. Mogły być one powodowane wzrostem inflacji, ale także dotyczyć innych niedookreślonych okoliczności, np. polepszenia funkcjonalności.
Co istotne, postanowienia te były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć, jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Tym samym klienci nie mieli żadnego wpływu na zmiany w cennikach operatora, bez wyrażenia na takie działania zgody.
Jak ustalił Prezes UOKiK, Vectra wykorzystała klauzule i modyfikowała umowy w oparciu o zmianę wysokości wskaźnika inflacji. W tym samym czasie nowym klientom spółka dalej oferowała zawarcie umowy na starych cenach. Potem nowym klientom operator potrafił w krótkim czasie przesłać wiadomość o podwyżkach:
Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023 a już po 3 miesiącach od marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności, to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen.
– tłumaczy jeden z poszkodowanych klientów operatora.
W związku z tymi bulwersującymi praktykami prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Vectrę karę finansową w wysokości ponad 68 milionów złotych. Spółka musi także zwrócić uprawnionym konsumentom sumę zapłaconych przez nich podwyżek abonamentowych.
Vectra ma także obowiązek poinformować na swojej stronie internetowej oraz na Facebooku o zaprzestaniu stosowania klauzul łamiących prawo konsumentów.
https://www.gsmmaniak.pl/1520278/internet-vectra-problemy-podejscie-do-klienta/
Źródło: UOKiK opracowanie własne
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Strategia należąca do kultowej serii jest obecnie do kupienia za śmieszne pieniądze. Zgadza się, Tropico…
OnePlus Nord 4 to dla wielu najbardziej opłacalny telefon do 2000 złotych. Teraz nowa aktualizacja…
Xiaomi Civi 5 Pro to następca pięknego smartfona z pogranicza średniaków i flagowców. Dzięki przeciekowi…
OPPO Reno 13 Pro 5G i OPPO Reno 13 FS 5G to dwa zupełnie różne…
MediaTek Dimensity 9400e to nowy procesor dla zabójców flagowców. Jako pierwsze skorzystać mają z niego…
Sony Xperia 1 VII po dwóch rozczarowujących przeciekach nareszcie zdradza coś ciekawego. Nowy teleobiektyw i…