UOKiK ukarał Vectrę grzywną w wysokości ponad 68 milionów złotych. Operator musi też oddać pieniądze klientom. To dlatego, że Vectra zmieniała warunki i ceny umów w trakcie ich trwania.
UOKiK po raz kolejny prześwietlił działania firmy Vectra. Operator znów znalazł się pod lupą polskiego urzędu w związku z potencjalnymi podwyżkami cen usług z września 2022 roku.
To wtedy Vectra zaczęła stosować w umowach z konsumentami klauzule upoważniające do zmian obowiązujących warunków. Chodzi o wprowadzanie podwyżek, jak i nowych, dotychczas nieprzewidzianych, opłat. Mogły być one powodowane wzrostem inflacji, ale także dotyczyć innych niedookreślonych okoliczności, np. polepszenia funkcjonalności.
Co istotne, postanowienia te były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć, jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Tym samym klienci nie mieli żadnego wpływu na zmiany w cennikach operatora, bez wyrażenia na takie działania zgody.
Jak ustalił Prezes UOKiK, Vectra wykorzystała klauzule i modyfikowała umowy w oparciu o zmianę wysokości wskaźnika inflacji. W tym samym czasie nowym klientom spółka dalej oferowała zawarcie umowy na starych cenach. Potem nowym klientom operator potrafił w krótkim czasie przesłać wiadomość o podwyżkach:
Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023 a już po 3 miesiącach od marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności, to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen.
– tłumaczy jeden z poszkodowanych klientów operatora.
W związku z tymi bulwersującymi praktykami prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Vectrę karę finansową w wysokości ponad 68 milionów złotych. Spółka musi także zwrócić uprawnionym konsumentom sumę zapłaconych przez nich podwyżek abonamentowych.
Vectra ma także obowiązek poinformować na swojej stronie internetowej oraz na Facebooku o zaprzestaniu stosowania klauzul łamiących prawo konsumentów.
https://www.gsmmaniak.pl/1520278/internet-vectra-problemy-podejscie-do-klienta/
Źródło: UOKiK opracowanie własne
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Kooperacyjny hit kulinarny znajdziemy obecnie ze sporą zniżką na platformie Steam. Za nieco ponad dwie…
Do sieci przed premierą trafia coraz więcej materiałów na temat ASUSa ROG Phone 9. Zobacz…
Nie uwierzysz, jak dobry telefon możesz mieć za 800 złotych. Ekran AMOLED 120 Hz, solidna…
Allegro po raz kolejny rozszerza dostęp do swojej usługi Allegro Pay. Dzięki tej opcji mamy…
Orange obchodzi swoje kolejne urodziny – tym razem to 12. urodziny aplikacji Mój Orange. Z…
Czy smartfon do gier może jednocześnie szokować pięknym designem, nieskazitelnym ekranem i olbrzymią baterią? Może…