>
Kategorie: Newsy Operatorzy

Polscy operatorzy kontra klienci. Na co skarżą się Polacy?

Jak polscy operatorzy rozpatrują nasze skargi i reklamacje? Przyjrzał się temu Urząd Komunikacji Elektronicznej. Na co Polacy skarżą się najbardziej? Operatorzy mają zadanie domowe do odrobienia.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) przeprowadził właśnie kontrolę procedur rozpatrywania reklamacji przez największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Celem było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy przestrzegają obowiązujących przepisów i zapewniają abonentom odpowiedni standard obsługi. Co wyszło z tego badania?

Kontrola objęła sześciu operatorów: T-Mobile, Orange, Netia S.A, Polkomtel (Plus), P4 (Play) i Vectra S.A. Analizie poddano po 120 zgłoszeń reklamacyjnych u każdego z operatorów, dotyczących okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku.

Najczęstsze przyczyny reklamacji u polskich operatorów

Abonenci najczęściej zgłaszali problemy związane z:

  • Naliczeniem opłat za usługi dodatkowe, takie jak Premium Rate czy roaming,
  • Brakiem naliczenia przysługujących rabatów, np. za e-fakturę,
  • Problemami technicznymi, w tym brakiem zasięgu, niską prędkością internetu czy wadliwie działającym sprzętem,
  • Włączaniem niezamawianych usług lub przesyłaniem umów niezgodnych z ofertą.

Który operator oferuje nam najwięcej minut wymiennych na wiadomości SMS? / fot. Scanrail, Fotolia

Operatorzy mają swoje na sumieniu

UKE po szczegółowej analizie wszystkich przypadków stwierdził, że operatorzy w większości przypadków przestrzegają procedur rozpatrywania reklamacji. Nie obyło się jednak bez pewnych nieprawidłowości. Wśród najważniejszych Urząd wymienia:

  • Brak pełnych informacji w odpowiedziach na reklamacje,
  • Przekraczanie ustawowego terminu 30 dni na udzielenie odpowiedzi,
  • Niewłaściwe informowanie abonentów o przysługujących im prawach.

W trakcie kontroli wskazano na nieprawidłowości dotyczące przede wszystkim braku w odpowiedzi na reklamację wszystkich elementów wskazanych w Rozporządzeniu reklamacyjnym. Operatorom zdarzało się też nie wysłać odpowiedzi na reklamację w takiej formie, która umożliwiłaby reklamującemu jej zapisanie, przechowywanie i odtwarzanie w dowolnym momencie. Brakowało także często danych identyfikujących pracownika reprezentującego dostawcę usług.

fot. PhotographyByMK, Fotolia

W przypadkach, gdy reklamacje nie zostały uznane, operatorzy argumentowali to m.in. brakiem podstaw do anulowania opłat czy prawidłowym działaniem usług zgodnie z umową. W związku z kontrolą przeprowadzoną przez UKE, Urząd zaleca operatorom:

  • Zapewnienie pełnej i jasnej komunikacji z abonentami w procesie reklamacyjnym.
  • Przestrzeganie terminów odpowiedzi na reklamacje.
  • Dokładne informowanie klientów o przysługujących im prawach i procedurach odwoławczych.

Polacy mają swoich ulubieńców wśród operatorów. Sprawdź, do której sieci przechodzą najchętniej pod koniec 2024 roku:

https://www.gsmmaniak.pl/1522328/przenoszenie-numerow-w-3-kwartale-2024-w-polsce-operatorzy/

Źródło: UKE, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • iQOO
  • Newsy
  • Telefony

Patrzę na specyfikacje tych czterech smartfonów w potężnym przecieku i jestem pewien, że każdy z nich byłby u nas liderem opłacalności w swojej półce

iQOO Z10 Turbo, iQOO Z10 Turbo Pro oraz iQOO Z10 i iQOO Z10x doczekają się…

10 marca 2025
  • Newsy
  • Xiaomi

6000 mAh przy 7 mm grubości. Xiaomi pokazuje światu, jak robić fajne telefony z dobrym aparatem

Xiaomi Civi 5 Pro to jeden z ciekawszych smartfonów chińskiego producenta. Nadal stawia na dużą…

10 marca 2025
  • Honor
  • Newsy
  • Telefony

Samsung Galaxy S25 Edge jeszcze nie zadebiutował, a już kroi mu się konkurencja, z którą nie ma szans

Honor szykuje już odpowiedź na Galaxy S25 Edge. Ich smukły telefon ma mieć mniejszy ekran…

10 marca 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Xiaomi

Jeżeli Xiaomi 16 naprawdę ma baterię 7000 mAh i taką specyfikację, to nie potrafię sobie wyobrazić odpowiedzi konkurencji

Xiaomi 16 w przecieku robi imponujące wrażenie swoją baterią. Ponadto w specyfikacji pojawia się ekran…

10 marca 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Jeżeli OnePlus 13T naprawdę ma taką specyfikację i cenę, to inne kompaktowe smartfony po prostu nie mają już znaczenia

OnePlus 13T redefiniuje pojęcie kompaktowego flagowca. Tak wyśrubowanej specyfikacji nie ma żaden z konkurentów. Poza…

10 marca 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

7500 mAh i Snapdragon 7s Gen 3 to para idealna. Takie tanie smartfony mam ochotę kupować w Polsce

Jak wygląda średniak idealny? To vivo Y300 Pro+ z baterią 7500 mAh i Snapdragonem 7s…

10 marca 2025