>
Kategorie: Newsy Operatorzy

Polscy operatorzy kontra klienci. Na co skarżą się Polacy?

Jak polscy operatorzy rozpatrują nasze skargi i reklamacje? Przyjrzał się temu Urząd Komunikacji Elektronicznej. Na co Polacy skarżą się najbardziej? Operatorzy mają zadanie domowe do odrobienia.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) przeprowadził właśnie kontrolę procedur rozpatrywania reklamacji przez największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Celem było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy przestrzegają obowiązujących przepisów i zapewniają abonentom odpowiedni standard obsługi. Co wyszło z tego badania?

Kontrola objęła sześciu operatorów: T-Mobile, Orange, Netia S.A, Polkomtel (Plus), P4 (Play) i Vectra S.A. Analizie poddano po 120 zgłoszeń reklamacyjnych u każdego z operatorów, dotyczących okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku.

Najczęstsze przyczyny reklamacji u polskich operatorów

Abonenci najczęściej zgłaszali problemy związane z:

  • Naliczeniem opłat za usługi dodatkowe, takie jak Premium Rate czy roaming,
  • Brakiem naliczenia przysługujących rabatów, np. za e-fakturę,
  • Problemami technicznymi, w tym brakiem zasięgu, niską prędkością internetu czy wadliwie działającym sprzętem,
  • Włączaniem niezamawianych usług lub przesyłaniem umów niezgodnych z ofertą.

Który operator oferuje nam najwięcej minut wymiennych na wiadomości SMS? / fot. Scanrail, Fotolia

Operatorzy mają swoje na sumieniu

UKE po szczegółowej analizie wszystkich przypadków stwierdził, że operatorzy w większości przypadków przestrzegają procedur rozpatrywania reklamacji. Nie obyło się jednak bez pewnych nieprawidłowości. Wśród najważniejszych Urząd wymienia:

  • Brak pełnych informacji w odpowiedziach na reklamacje,
  • Przekraczanie ustawowego terminu 30 dni na udzielenie odpowiedzi,
  • Niewłaściwe informowanie abonentów o przysługujących im prawach.

W trakcie kontroli wskazano na nieprawidłowości dotyczące przede wszystkim braku w odpowiedzi na reklamację wszystkich elementów wskazanych w Rozporządzeniu reklamacyjnym. Operatorom zdarzało się też nie wysłać odpowiedzi na reklamację w takiej formie, która umożliwiłaby reklamującemu jej zapisanie, przechowywanie i odtwarzanie w dowolnym momencie. Brakowało także często danych identyfikujących pracownika reprezentującego dostawcę usług.

fot. PhotographyByMK, Fotolia

W przypadkach, gdy reklamacje nie zostały uznane, operatorzy argumentowali to m.in. brakiem podstaw do anulowania opłat czy prawidłowym działaniem usług zgodnie z umową. W związku z kontrolą przeprowadzoną przez UKE, Urząd zaleca operatorom:

  • Zapewnienie pełnej i jasnej komunikacji z abonentami w procesie reklamacyjnym.
  • Przestrzeganie terminów odpowiedzi na reklamacje.
  • Dokładne informowanie klientów o przysługujących im prawach i procedurach odwoławczych.

Polacy mają swoich ulubieńców wśród operatorów. Sprawdź, do której sieci przechodzą najchętniej pod koniec 2024 roku:

https://www.gsmmaniak.pl/1522328/przenoszenie-numerow-w-3-kwartale-2024-w-polsce-operatorzy/

Źródło: UKE, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Kapitalny FPS do kupienia za 21,70 zł?! Z tą fantastyczną ofertą jest to możliwe!

Kapitalny FPS kupicie teraz w okazyjnej cenie na Instant Gaming. W porównaniu do Steam zaoszczędzicie…

19 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Nothing
  • Telefony

Ja już wiem, że to będzie mój nowy smartfon. Poznaj oficjalną datę premiery

Nie ma drugiego smartfona, na którego debiut czekałbym tak mocno, jak na Nothing Phone 3.…

19 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Oppo
  • Telefony

5 lat prawdziwego spokoju, bateria 7000 mAh, świetny Snapdragon i ładny design. Tani telefon zamiata konkurencję pod dywan

Oppo K12s przed premierą ujawnił wszystko o specyfikacji, a producent dorzucił do tego oficjalny design.…

19 kwietnia 2025
  • Huawei
  • Newsy
  • Pojazdy elektryczne

1627 kilometrów zasięgu, rozsądna cena i luksusowe wnętrze. Ten Huawei to gwóźdź do trumny dla Tesli

Huawei Luxeed R7 to nowy, luksusowy SUV chińskiego producenta. Ma potężny zasięg dzięki napędowi EREV…

19 kwietnia 2025
  • Promocje

Epic Games raz jeszcze odpala fajerwerki. Absolutny hit do odebrania za darmo

Epic Games w tym tygodniu rozdawnictwa oferuje dwa prezenty. Jeden z nich to przygodowa Botanicula,…

19 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Wiadomość dnia

ManiaK Tygodnia #6 | Galaxy S25 Ultra za 20% ceny, telefon z baterią 8000 mAh i średniak idealny dla Polaka

6 odsłona cyklu ManiaK Tygodnia przybliży Cię do tematu S25 Ultra za 1/5 ceny, wielkich…

19 kwietnia 2025