>
Kategorie: Newsy Operatorzy

Polscy operatorzy kontra klienci. Na co skarżą się Polacy?

Jak polscy operatorzy rozpatrują nasze skargi i reklamacje? Przyjrzał się temu Urząd Komunikacji Elektronicznej. Na co Polacy skarżą się najbardziej? Operatorzy mają zadanie domowe do odrobienia.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) przeprowadził właśnie kontrolę procedur rozpatrywania reklamacji przez największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Celem było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy przestrzegają obowiązujących przepisów i zapewniają abonentom odpowiedni standard obsługi. Co wyszło z tego badania?

Kontrola objęła sześciu operatorów: T-Mobile, Orange, Netia S.A, Polkomtel (Plus), P4 (Play) i Vectra S.A. Analizie poddano po 120 zgłoszeń reklamacyjnych u każdego z operatorów, dotyczących okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku.

Najczęstsze przyczyny reklamacji u polskich operatorów

Abonenci najczęściej zgłaszali problemy związane z:

  • Naliczeniem opłat za usługi dodatkowe, takie jak Premium Rate czy roaming,
  • Brakiem naliczenia przysługujących rabatów, np. za e-fakturę,
  • Problemami technicznymi, w tym brakiem zasięgu, niską prędkością internetu czy wadliwie działającym sprzętem,
  • Włączaniem niezamawianych usług lub przesyłaniem umów niezgodnych z ofertą.

Który operator oferuje nam najwięcej minut wymiennych na wiadomości SMS? / fot. Scanrail, Fotolia

Operatorzy mają swoje na sumieniu

UKE po szczegółowej analizie wszystkich przypadków stwierdził, że operatorzy w większości przypadków przestrzegają procedur rozpatrywania reklamacji. Nie obyło się jednak bez pewnych nieprawidłowości. Wśród najważniejszych Urząd wymienia:

  • Brak pełnych informacji w odpowiedziach na reklamacje,
  • Przekraczanie ustawowego terminu 30 dni na udzielenie odpowiedzi,
  • Niewłaściwe informowanie abonentów o przysługujących im prawach.

W trakcie kontroli wskazano na nieprawidłowości dotyczące przede wszystkim braku w odpowiedzi na reklamację wszystkich elementów wskazanych w Rozporządzeniu reklamacyjnym. Operatorom zdarzało się też nie wysłać odpowiedzi na reklamację w takiej formie, która umożliwiłaby reklamującemu jej zapisanie, przechowywanie i odtwarzanie w dowolnym momencie. Brakowało także często danych identyfikujących pracownika reprezentującego dostawcę usług.

fot. PhotographyByMK, Fotolia

W przypadkach, gdy reklamacje nie zostały uznane, operatorzy argumentowali to m.in. brakiem podstaw do anulowania opłat czy prawidłowym działaniem usług zgodnie z umową. W związku z kontrolą przeprowadzoną przez UKE, Urząd zaleca operatorom:

  • Zapewnienie pełnej i jasnej komunikacji z abonentami w procesie reklamacyjnym.
  • Przestrzeganie terminów odpowiedzi na reklamacje.
  • Dokładne informowanie klientów o przysługujących im prawach i procedurach odwoławczych.

Polacy mają swoich ulubieńców wśród operatorów. Sprawdź, do której sieci przechodzą najchętniej pod koniec 2024 roku:

https://www.gsmmaniak.pl/1522328/przenoszenie-numerow-w-3-kwartale-2024-w-polsce-operatorzy/

Źródło: UKE, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Zaprawdę powiadam Wam, lepszej promocji na tablet Xiaomi na Black Friday i tak nie znajdziecie

Jaki tablet kupić za 500 złotych na Black Friday? Redmi Pad SE w promocji, gdzie…

28 listopada 2024
  • Motorola
  • Newsy
  • Telefony

Motorola wprowadza nowe funkcje AI na kilku smartfonach – także w Polsce

Motorola wprowadza do Polski nowy zestaw funkcji opartych na sztucznej inteligencji na swoje smartfony. Moto…

28 listopada 2024
  • Co kupić?
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Jaki kupić tani telefon z AMOLED? Sprawdź trzy propozycje, które kupisz w Polsce

Dobry ekran w tanim telefonie? Postaw na AMOLED, by cieszyć się pięknymi kolorami i prawdziwą…

28 listopada 2024
  • Promocje

Wybitna przygodówka na PC w rewelacyjnej cenie. Dostaniesz ją o 68% taniej

Wybitna przygodówka na PC może teraz trafić do twojej wirtualnej biblioteki na Steam za niecałe…

28 listopada 2024
  • Newsy
  • Realme
  • Telefony

Tani i odporny, z baterią 6000 mAh. realme C75 ujawnia cenę

Nowy smartfon realme trafia właśnie do sprzedaży. Chwali się pojemnym akumulatorem i energooszczędnym procesorem. Co…

27 listopada 2024
  • Promocje

Na Black Friday Week smartfony nubia taniej nawet o 400 złotych

Promocje na Black Week i Black Friday od ZTE i nubia właśnie wystartowały. Z rabatów…

27 listopada 2024