>
Kategorie: Newsy Operatorzy Play

UOKiK kontra Play i Netia. Wprowadzają w błąd klientów – będzie kara?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właśnie zarzuty operatorom Play i Netia. Chodzi o aktywowanie usług, o których klienci nie do końca mają pojęcie. Te skutkują… niższymi cenami.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), poinformował właśnie o postawieniu zarzutów spółkom P4 (operator sieci Play) oraz Netia w związku z praktykami mogącymi naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Play i Netia działają bez świadomej zgody klienta? UOKiK się nie zgadza

O jakie zarzuty chodzi? Te dotyczą automatycznego aktywowania usług dodatkowych bez wyraźnej zgody klientów, a do tego także karania abonentów utratą rabatów za nieterminowe płatności.

fot. UOKIK

Zarówno Play jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające już rabaty – po 5 złotych miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.

Konsumenci mogą nie wiedzieć o tym, że cena ta jest już uwarunkowana przez jakiś czynnik. Spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie. Jeśli już to robią, to często w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie podpisywania umowy.

fot. UOKIK

Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy – poprzez podanie niższej ceny – zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom.

– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKIK

Kolejni operatorzy pod lupą UOKiK

Jeśli zarzuty wobec spółek się potwierdzą, grozi im kara w wysokości do 10 procent obrotu. Jednocześnie trwają również postępowania przeciwko innym operatorom, którzy podejmują się podobnych zagrywek. Mowa między innymi o Orange, T-Mobile czy Plus.

Ostatnio UOKiK postawił zarzuty także fintechowi Revolut oraz mPay. Firmy muszą teraz oddać pieniądze poszkodowanym klientom:

https://www.gsmmaniak.pl/1544255/zwrot-i-rekompensata-revolut-mpay-uokik/

Źródło: UOKiK, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Oppo
  • Telefony

Cienki jak brzytwa, mocny jak tur. Taki będzie Mini flagowiec, którego kupisz w Polsce

Oppo Find X8 Mini będzie bardzo smukłym smartfonem, który do tego nie zrezygnuje z wielkiej…

22 lutego 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Ulefone

1″ aparat, 16 GB RAM, 1 TB, 120 Hz ekran i 120W ładowanie we flagowcu z 2 ekranami i baterią 10600 mAh. Po co Ci droższy smartfon?

Ulefone Armor 28 Ultra rozbił bank. Smartfon ma 16 GB RAM, MediaTeka Dimensity 9300+, 1…

22 lutego 2025
  • Newsy
  • Telefony

Samsung jest 100 lat za Chińczykami. Liczby pokazują dominację Huawei, vivo i Honora

Choć może się to wydawać niesłychane, Huawei dominuje na rynku smartfonów. Składane telefony w Chinach…

22 lutego 2025
  • Promocje

Najbardziej opłacalny Samsung w Polsce staniał tak bardzo, że niedługo zaczną dodawać go do płatków

Samsung Galaxy M35 5G ma nową cenę w Polsce. Teraz najbardziej opłacalnego Samsunga kupisz u…

22 lutego 2025
  • Apple
  • Newsy
  • Telefony

iPhone 17 Air znów zawodzi. Nie będzie taki, jakbyśmy chcieli

Świeżutki iPhone 17 Air jednak nie będzie taki, jak się spodziewaliśmy. Jego rozmiary mogą niestety…

22 lutego 2025
  • Motorola
  • Newsy
  • Telefony

Nowa Motorola już na horyzoncie. Producent spieszy się z premierą

Motorola Razr 60 przed premierą zdradza pierwsze detale specyfikacji technicznej. Tańsza składana Motorola przynosi dobre…

22 lutego 2025