UOKiK przyjrzał się działaniom Euronet. Polacy skarżyli się na dodatkowe opłaty, naliczane przy wypłacie gotówki z bankomatów tej sieci. Nareszcie koniec z naciąganiem?
Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się niedawno nieuczciwymi praktykami Euronetu, które skutkowały tym, że klienci obciążani byli opłatami, które niekoniecznie były zasadne.
Sprawa dotyczyła interfejsu tym razem bankomatów firmy – konkretnie menu głównego. Interfejs wprowadzał błąd w związku z opłatami za sprawdzenie salda.
Koniec sztuczek. Euronet naliczał dodatkowe opłaty nieświadomym klientom
Wszystko zaczęło się od tego, że Euronet zmienił podstawowe menu swoich bankomatów w Polsce w taki sposób, że użytkownicy mieli do wyboru tylko dwie opcje: „Wypłata gotówki i saldo” oraz „Inne usługi”.
Vectra znów podnosi ceny bez naszej zgody. UOKiK grozi kolejną karą
Tym samym widząc takie opcje do wyboru, klienci odruchowo wybierali pierwszą z nich, czyli „Wypłata gotówki i saldo”, chcąc wypłacić pieniądze z bankomatu. Sprytny Euronet postanowił ukryć tu jednak dodatkowe opłaty, naliczane za sprawdzenie salda.
Jeśli klient chciał tylko wyjąć gotówkę bez płatnego sprawdzania salda, powinien skierować się do zakładki „Inne usługi” i tam wybrać „Wypłatę gotówki”. Już na pierwszy rzut oka widać więc, że system został zaprojektowany tak, by nieświadomi klienci zostali obciążeni dodatkowymi kosztami, naliczanymi przez bank.
UOKiK załatwił sprawę. Wróci stary układ w bankomatach
Po przeanalizowaniu sprawy UOKiK skłonił Euronet do wycofania się z tej praktyki. Operator bankomatów przywrócił wcześniejszy układ menu, w którym opcje „wypłata gotówki” i „saldo” widnieją osobno. Dzięki temu klienci mogą dokonywać wypłat bez ponoszenia dodatkowych kosztów, o ile świadomie wybiorą odpowiednią opcję:
Prezes UOKiK wyjaśniał sprawę interfejsu bankomatów Euronet. W trakcie prowadzonego postępowania spółka zadeklarowała i wprowadziła zmiany, tak aby konsumenci widzieli na ekranie zarówno opcję wypłata gotówki, jak i wypłata + saldo, a tym samym, nie ponosili niechcianych kosztów przy wypłacie gotówki
– tłumaczy biuro prasowe UOKiK dla Bankier.pl.
UOKiK kontra Play i Netia. Wprowadzają w błąd klientów – będzie kara?
Źródło: Bankier.pl, opracowanie własne
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.