Przełom roku to zawsze okres wyprzedaży, kuszących promocji i niecodziennych okazji, także w branży mobilnej. Często za dużo niższą kwotę można kupić nowego iPhone’a, stylowego ultrabooka czy choćby zmienić operatora sieci komórkowej. Zapewne wielu z Was zdecyduje się na podpisanie nowej umowy z siecią komórkową, co będzie się wiązało z oświadczeniem naszemu obecnemu operatorowi, że rezygnujemy z jego usług. Jak zrobić to zgodnie z prawem i bez uszczerbku na własnym portfelu?
Operator, z którym zrywamy umowę, nie ma prawa zachować naszego numeru telefonu i wprowadzić go do ponownego obiegu. Jeżeli zdecydujemy się na zakończenie współpracy z operatorem X i pozostawieniem mu starego numeru, przechodząc do operatora Y mamy pewność, że operator X nie użyje naszego starego numeru przez okres trzech miesięcy. Później nieużywany wróci on do puli ogólnodostępnych numerów, dostanie drugie życie.
Życie numeru telefonu nie musi kończyć się wraz ze zmianą operatora. Polskie prawo telekomunikacyjne umożliwia abonentom zmianę operatora sieci stacjonarnej lub komórkowej z zachowaniem używanego do tej pory numeru. Każdy abonent każdej sieci komórkowej ma do tego prawo, wszelkie odstępstwa są uznawane za jego pogwałcenie. Co roku z możliwości przeniesienia starego numeru do nowego operatora korzysta coraz więcej osób. W 2012 r. numer do nowego operatora przeniosło blisko 1,3 mln osób (dane z raportu UKE).
Co zrobić, by właściwie przenieść numer do nowego operatora? Najłatwiej proces ten można opisać to w trzech prostych krokach.
Krok 1: Złożenie wniosku
Przeniesienie numeru – jak każdą urzędową procedurę – należy rozpocząć od złożenia wniosku. Każdy abonent może złożyć wniosek korzystając z formularzy ogólnodostępnych w punktach obsługi klienta nowego operatora lub przez jego stronę internetową. Inaczej niż ma to miejsce w przypadku zmiany rachunku bankowego, wszelkich formalności nie dokona za nas nowy operator, bowiem to właśnie do niego składamy wniosek. Zazwyczaj jest on jednak formalnością.
Krok 2: Rozpatrzenie wniosku
Nowy operator rozpatruje każdy wniosek abonenta o przeniesienie numeru. Prawo telekomunikacyjne jest bardzo precyzyjne w tej kwestii i przyznaje szczelne terminy rozpatrzenie wniosku. Ich jakiekolwiek przekroczenie może zostać potraktowane jako niewywiązanie się z warunków przez operatora i potraktowane jako automatyczna decyzja pozytywna. Jest to coś na kształt piłkarskiego walkoweru – nie wychodzisz na mecz, przegrywasz odgórnie.
W przypadku telefonów stacjonarnych, operator ma:
- 1 dzień roboczy, gdy wniosek składamy bezpośrednio w salonie;
- 14 dni roboczych od momentu wysłania, jeżeli wniosek wysyłamy pocztą.
W przypadku telefonów komórkowych, operator ma:
- 6 godzin roboczych, jeżeli wniosek jest złożony osobiście w punkcie biurze obsługi klienta;
- 3 dni robocze, gdy wniosek przesyłamy pocztą.
Krok 3: Finalizacja procesu przeniesienia
Trzeci krok to w zasadzie formalność. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku abonenta (co ma miejsce w 95 % przypadków), nowy operator ma obowiązek natychmiastowo podpisać umowę z abonentem i bezpłatnie przenieść numer telefonu. Proces jest finalizowany nie później niż w terminie jednego dnia roboczego od momentu wskazanego w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przeniesienie przydzielonego numeru jest uznawane za dzień rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego operatora sieci. W praktyce oznacza to, że już sama deklaracja przeniesienia numeru i finalizacja tego procesu przez nowego operatora sieci, jest uznawana za moment rozpoczęcia umowy z nowym dostawcą.
Na co trzeba uważać?
W tym naprawdę nie ma żadnej filozofii. Przeniesienie numeru do nowego operatora telekomunikacyjnego to banalnie prosta i bezpłatna operacja, które może zakończyć się w trakcie jednej wizyty w biurze obsługi klienta nowego operatora. Przed zdecydowaniem się na taki krok, należy jednak sprawdzić czy stary operator nie narzuca na nas jakiegoś okresu wypowiedzenia umowy, z konsekwencją uiszczenia kary finansowej za wcześniejsze zerwanie umowy. Jeżeli z dotychczasowym operatorem wiąże nas jeszcze umowa lojalnościowa, przeniesienie numeru do nowego dostawcy może być niemożliwe. Odstąpienie od takiej umowy dla każdego jest nieopłacalne – i dla obecnego operatora sieci, i dla konsumenta.
Zmiana operatora sieci komórkowej to zabieg rutynowy i często stosowany przez konsumentów. Przed wyborem naszego przyszłego dostawcy usług telekomunikacyjnych, należy jednak rzetelnie porównać oferty dostępne na rynku i wybrać taką, która narzuca nam najmniej ograniczeń, jest dopasowana do naszych potrzeb i możliwości finansowych.
Analitycy przewidują, że rozpoczęty właśnie rok 2014 będzie bardzo dobrym do przeniesienia numeru do nowego operatora telekomunikacyjnego. W 2013 r. abonenci przenieśli aż o 25 % numerów więcej niż w 2012 r. Tendencja ta najprawdopodobniej utrzyma się na równie wysokim poziomie; w bieżącym roku operatorów telekomunikacyjnych może zmienić aż 2 mln Polaków. Taka migracja jest równoznaczna z ewolucją, a w branży mobilnej nie ma nic bardziej zabójczego niż stagnacja.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.