Wszyscy fani smartfonów Sony Ericsson powinni ze szczególnym zainteresowaniem przeczytać poniższy wywiad. Został on przeprowadzony z designerami najnowszego modelu producenta – Xperia X10. Zapraszam do lektury.
Projektantka przemysłowa (Shigeaki Suzuki):
Shigeaki Suzuki przez cztery lata studiowała na uniwersytecie Musashino Art w Tokio, w Japonii. Otrzymała tam tytuł licencjata. Dwa lata temu Shigeaki dołączyła do Sony Ericsson jako projektantka i producentka projektów ID. Swój wolny czas Shigeaki lubi spędzać na zakupach.
Projektantka kolorystyki i materiałów (Makiko Kawai)
Makiko Kawai przez cztery lata studiowała na uniwersytecie Tama Art w Tokio w Japonii. Otrzymała tam tytuł licencjata. Makiko dołączyła do Sony Ericsson w Lund w roku 2006, a w roku 2009 przeniosła się z powrotem do Japonii, gdzie pracuje w biurze Sony Ericsson UXC Tokio jako producentka projektów i projektantka. Makiko spędza wolny czas spotykając się z przyjaciółmi oraz tworząc ceramikę.
Kreatywny projektant interfejsu (Takahiro Kawaguchi)
Takahiro przez cztery lata studiował na uniwersytecie Osaka Art w Osace w Japonii. Otrzymał tam tytuł licencjata w dziedzinie sztuk pięknych. Takahiro wkrótce po studiach wyjechał do Stanów Zjednoczonych, aby pracować w Icon Medialab – szwedzkiej firmie konsultingowej zajmującej się sprawami sieci. Takahiro dołączył do Sony Ericsson w roku 2008, a obecnie pracuje dla Sony Ericsson UXC w San Francisco jako dyrektor artystyczny i projektant. Takahiro jest zapalonym graczem w gry wideo.
P: Jaki jest Pani ulubiony aspekt bycia projektantką?
O: Bardzo lubię oglądać moje projekty kiedy jestem na zakupach albo jak idę ulicą. Widzieć je na wystawie sklepu to oczywiście wspaniałe uczucie. Niezwykle satysfakcjonujące jest jednak to, kiedy się wie, że produkt, w projektowaniu którego uczestniczyło się, jest dobrze odbierany przez klientów.
Lubię móc uczyć się i projektować nowe, innowacyjne urządzenia technologiczne. Ponadto, naprawdę lubię kiedy czas spędzony na projektowaniu produktów i staraniu się, aby były funkcjonalne i sprawdzały się w życiu, pomaga także i mnie kształtować moją pracę i etykę projektanta. Myślę, że jest to widoczne w moich projektach, także dziś, w telefonie XPERIATM 10.
P: W jaki sposób Twoja osobowość sprawia, że jesteś stworzona do tej pracy?
O: Lubię tworzyć nowe rzeczy i podziwiam ludzi, którzy umieją wymyślić coś absolutnie oryginalnego. Jako projektantka potrafię być innowacyjna poprzez tworzenie i wizualizację nowych dzieł.
P: Kogo podziwiasz w świecie projektowania?
O: Philippe Starck jest jednym z moich ulubionych projektantów. Wszystkie jego prace przekazują silny komunikat. Poza Philippe’m, szczerze podziwiam także innych projektantów i czerpię od nich wszystkich inspiracje.
P: W jaki sposób dotrzymujesz kroku najnowszym trendom w projektowaniu?
O: Robię wiele rzeczy, aby uczyć się i pozostawać na bieżąco z różnymi trendami. Patrzę na najnowsze trendy na witrynach wystawowych, aby czerpać z nich inspirację, a także oglądam programy telewizyjne, ponieważ pomagają mi wnieść do moich projektów trochę poczucia humoru i zabawy. Podróże zagraniczne także bardzo mnie inspirują – obserwowanie zwyczajów, które proponują inne kraje w dziedzinie estetyki projektowania, a także obcowanie z ich kulturą są dla mnie ważne.
P: Co jest dla Ciebie inspiracją kiedy zaczynasz od samego początku pracę nad nowym projektem?
O: To, jak ludzie wiodą swoje życie. Inspiruje mnie ich zachowanie i aura. Przyglądam się temu jak przedmioty dnia codziennego odzwierciedlają ich własny styl życia – ich gust, ich dom, ich samochód i wszelkie inne rzeczy w ich otoczeniu.
Nie bez powodu inspirują mnie style życia ludzi, co ma swoje odbicie w zaprojektowaniu telefonu, który, naszym zdaniem, jest pierwszym telefonem prawdziwie humanizującym sposób, w jaki ludzie wchodzą w interakcje ze swoim telefonem komórkowym.
P: Jaki jest Twój ulubiony aspekt bycia projektantką?
O: Lubię wymyślać co dzień inną metaforykę. Tworzenie koncepcji od początku do końca to wspaniały sposób na spędzenie dnia pracy.
P: Jak to się stało, że zostałaś zawodową projektantką?
O: Wydawało się praktycznie nieuchronne, że wybiorę projektowanie jako karierę zawodową. Jest to moje osobiste zainteresowanie, a więc nie jest dla mnie dziwne, że pracuję teraz w zespole projektującym najbardziej innowacyjne telefony komórkowe w całej branży.
P: W jaki sposób Twoja osobowość sprawia, że jesteś stworzona do tej pracy?
O: Lubię odkrywać nowe formy estetyczne, a w szczególności, lubię łączyć je z nowymi technologiami. Etyka Sony Ericsson, która łączy rozrywkę w codziennym życiu z innowacyjnymi technologiami jest dla mnie doskonałą platformą do pracy.
P: Kogo podziwiasz w świecie projektowania?
O: Mnie osobiście inspiruje Rei Kawakubo, który projektuje dla Comme des Garcons oraz Zaha Hadid, którą cenię za jej współczesne projekty architektoniczne.
P: W jaki sposób dotrzymujesz kroku najnowszym trendom w projektowaniu?
O: Internet! Szukam wielu informacji przez wyszukiwarkę Google.
P: Co jest dla Ciebie inspiracją kiedy zaczynasz od samego początku pracę nad nowym projektem?
O: Czerpię wiele pomysłów z historii, przyrody, z życia ludzi oraz z ogólnych obyczajów, architektury i mody.
P: Jaki jest Twój ulubiony aspekt bycia projektantem?
O: Pozytywne wpływanie na życie odbiorców, każdego dnia.
P: Jak to się stało, że zostałeś zawodowym projektantem?
O: Wpadłem w projektowanie. Pierwszą rzeczą, którą zaprojektowałem był plakat filmu z nurtu kina niezależnego, nad którym pracował mój przyjaciel w Nowym Yorku. Jeśli chodzi o projektowanie interfejsów, to zacząłem jako projektant grafiki stron internetowych – zupełnie jak jeden z wielu projektantów stron www, walczących o przetrwanie na rynku w aglomeracji San Francisco Bay Area.
P: W jaki sposób Twoja osobowość sprawia, że jesteś stworzony do tej pracy?
O: Drobiazgowa dbałość o szczegóły i silna wiara, że walory użytkowe w projektach mogą współistnieć z tym, co przyjemne dla oka.
P: Kogo podziwiasz w świecie projektowania?
O: Paula Scher.
Podziwiam Paulę Scher za to, że pomogła ukształtować mnie jako tego projektanta, którym jestem dzisiaj. Śledzę karierę Pauli Scher poprzez czytanie jej książek i historii życia. Nauczyła mnie wartości edukowania klienta. Nauczyła mnie, żeby nie narzucać swojego pomysłu klientowi, ale żeby, zamiast tego, dostarczać klientowi wiedzę i wspólnie z klientem uczyć się w tym procesie. Te kluczowe porady pomogły mi w przekazywaniu moim klientom prawidłowej wiedzy o projektowaniu i o tendencjach w sztuce – a to jest istotnym zadaniem każdego projektanta.
P: W jaki sposób dotrzymujesz kroku najnowszym trendom w projektowaniu?
O: Nie jestem zwolennikiem podążania za trendami, ale raczej ustanawiania ich. Owszem, przyglądam się temu, co się dzieje wokół mnie, jeśli chodzi o nowe trendy, jednakże, polegam raczej na moim własnym instynkcie wyłaniającym to, co pojawi się w świecie projektowania, aby tworzyć całkiem nowe produkty.
P: Co jest dla Ciebie inspiracją kiedy zaczynasz od samego początku pracę nad nowym projektem?
O: Lubię patrzeć na projekty z perspektywy ostatnich stu lub więcej lat – wtedy zawsze przychodzą mi do głowy świeże pomysły. W ciągu kilku poprzednich dziesięcioleci ludzie mieli ekscentryczne pomysły i wcielali je w życie jako piękne produkty. Nie patrzę na prace innych projektantów stricte jako na projekty, ale patrzę na estetykę pracy tych twórców, bo to w niej ludzie zakochują się.
P: Jaka jest wasza ulubiona cecha modelu XPERIA TMX10?
O: Moją ulubioną cechą telefonu XPERIATMX10 jest wzornictwo jego tylniej strony, czyli anatomiczne wygięcie, które jest przykładem estetyki dostosowanej do kształtu ludzkiego ciała. Rysowałam coraz to nowe linie, aby wyłonić idealne wygięcie. Jestem też dumna z bocznej ramki, która spaja produkt.
P: Co to jest TimescapeTM i co sprawia, że funkcja ta jest unikalna?
O: Wszyscy doświadczamy opóźnień na naszych telefonach komórkowych, gdy chcemy pobrać informacje i najpierw musimy wybrać aplikację źródłową, poczekać na załadowanie danych, znaleźć daną informację w podglądzie, a następnie uwidocznić ją na ekranie. Funkcja TimescapeTM pomija ten cały proces dzięki funkcjonalności UX. TimescapeTM zarządza wszystkimi komunikatami użytkownika w jednym miejscu. Pobiera teksty, wiadomości e-mail, komunikaty z portali FacebookTM i Twitter i gromadzi je w jednym graficznym interfejsie za dotknięciem przycisku „Nieskończoność”.
P: Co to jest Mediascape i co sprawia, że funkcja ta jest unikalna?
O: Mediascape to inteligentny sposób na to, aby zgromadzić muzykę, zdjęcia i filmiki od ulubionych dla użytkownika przyjaciół czy wykonawców w jednym miejscu. Jest to niepowtarzalna funkcja, ponieważ dzięki niej można zobaczyć zarówno treści online z portali PlayNow czy YouTubeTM, jak i wszystkie własne zasoby zgromadzone w telefonie – wszystko na jednym ekranie i przy łatwości obsługi i dostępu.
P: Czy możecie opowiedzieć nam o platformie doświadczenia użytkownika (UX) i o korzyściach z niej płynących?
O: Nowa platforma UX jest częścią zobowiązania Sony Ericsson do prezentowania bardziej otwartego podejścia i do wejścia w dialog z odbiorcami. Poprzez stworzenie przez Sony Ericsson specjalnej „warstwy” ponad systemem operacyjnym jesteśmy w stanie dostarczać klientom nowych, ekscytujących sposobów interakcji z treściami w ich telefonach komórkowych oraz więcej opcji do wyboru, tak więc oferujemy komunikację, która naprawdę staje się rozrywką.
P: Kto był docelową grupą odbiorców podczas projektowania tego telefonu?
O: Ludzie, którzy pracują i bawią się z równym zaangażowaniem i są bardzo aktywni. Są to ludzie zainteresowani nowymi doświadczeniami i lubiący eksperymenty z najnowszymi technologiami.
P: Co wyróżnia ten telefon od innych na rynku?
O: Są to aplikacje Mediascape i TimescapeTM, które idealnie integrują i porządkują kontakty, rozrywkę i multimedia, skupiając w jednym miejscu wszystko, czego użytkownik potrzebuje.
Sony Ericsson rozumie w jaki sposób ludzie chcieliby wchodzić w interakcje ze swoimi telefonami i ten telefon jest tego wyrazem. Platforma UX została całkowicie stworzona przez Sony Ericsson i nie została wdrożona przez jakąkolwiek inną firmę z branży komunikacyjnej. Dodatkowo, grafika UI dla tego modelu została stworzona całkowicie i wyłącznie przez Sony Ericsson.
P: W jaki sposób wzornictwo odzwierciedla wspaniałe funkcje telefonu?
O: Wzornictwo jest proste, ale jedyne w swoim rodzaju. Przycisk „Nieskończoności” skupia w jednym miejscu unikalne funkcje modelu XPERIATMX10 poprzez uruchomienie aplikacji Mediascape i TimescapeTM za jednym dotknięciem.
Model jest odpowiedzią na wszelkie prośby, które odbiorcy kierowali do Sony Ericsson. Gromadzi on w jednym miejscu wszystkie aspekty rozrywki i funkcje, których użytkownicy potrzebują.
P: Jakie wyzwania stawiało przed wami ergonomiczne wzornictwo XPERIATMX10?
O: W telefonie XPERIATMX10 nie ma linii prostych, z wyjątkiem powierzchni wyświetlacza LCD. Trójwymiarowa powierzchnia jest trudna do kształtowania, zwłaszcza jeśli chodzi o układ części mechanicznych. Inżynier wielokrotnie wprowadzał zmiany w budowie telefonu, tak więc nauczyliśmy się bardzo ściśle współpracować jako zespół.
Chcieliśmy także obejść to, do czego zdolna jest tradycyjna platforma Android. Wiele czasu poświeciliśmy na tworzenie interfejsu użytkownika, który charakteryzowałby się silnym, ergonomicznym przepływem danych.
P: Gdybyście mieli opisać telefon XPERIATMX10 jednym zdaniem, jak by ono brzmiało?
O: Okno na sieć nieskończoności.
P: W jakich kolorach telefon XPERIATMX10 pojawi się na rynku?
O: XPERIATM X10 pojawi się w dwóch kolorach: Sensuous Black i Luster White.
P: Dlaczego wybrałaś te warianty kolorystyczne dla modelu XPERIATMX10?
O: Obydwa kolory – czarny i biały, są ponadczasowe i eleganckie. Moim zdaniem, zwłaszcza czarny doskonale pasuje do dłoni użytkownika. Chcieliśmy telefonu, który byłby funkcjonalny, ale jednocześnie przekazywałby aspekt rozrywkowy i wierzymy, że dzięki tym kolorom udało się to osiągnąć. Stworzyliśmy dwa nowe warianty kolorystyczne na podstawie dwóch klasycznych kolorów.
P: Jakich materiałów użyto, aby nadać modelowi XPERIATMX10 jego unikalny wygląd?
O: Kluczowym elementem zastosowania materiału dla podkreślenia wzornictwa było użycie prawdziwego szkła do ekranu dotykowego. Zastosowaliśmy także białą ramkę wokół okna wyświetlacza, tak aby zintegrować wybór koloru z wzornictwem. Nadaje to telefonowi unikalny wygląd.
P: Jaka była główna cecha, którą chciałaś wyeksponować decydując się na zastosowanie akurat takich kolorów?
O: Przycisk „Nieskończoności” oraz bogaty graficzny interfejs – kolory musiały podkreślić te cechy, ponieważ są to dwie funkcje, które składają się na to, że telefon wyróżnia się obecnie spośród wielu innych modeli na rynku.
P: Skąd zaczerpnęłaś inspirację?
O: Ze stylu życia ludzi i z zastanawiania się w jaki sposób mogliby oni pracować i dobrze się bawić w tym samym czasie. Jaki byłby idealny sposób po temu.
P: Co sprawia, że interfejs modelu XPERIATMX10 podoba się końcowemu odbiorcy?
O: Unikalność i wyrazista elegancja, które są nowymi elementami na rynku urządzeń Android. Naszą intencją było to, aby doświadczenie Sony Ericsson czyniące go liderem w dziedzinie wzornictwa dla telefonii komórkowej stało się inspiracją dla innych i aby dzięki innowacyjnej platformie można było stworzyć stabilną platformę UX wyższego poziomu.
P: W jaki sposób określiłeś profil końcowego odbiorcy?
O: Nasz końcowy odbiorca jest obeznany z technologiami i uwielbia nowe gadżety. Jest on aktywną osobą i docenia te cechy telefonu, które umożliwiają chwytanie na bieżąco tego, co niesie życie.
P: W jaki sposób twój projekt interfejsu wskazuje na docelową grupę odbiorców telefonu XPERIATMX10?
O: Całościowy wygląd telefonu zapowiada, że zaoferuje on użytkownikowi nowe doświadczenie. Użytkownika końcowego zdefiniowaliśmy jako kogoś, kto cieszy się z nowych doświadczeń i lubuje się w nowych technologiach. Następnie stworzyliśmy interfejs użytkownika, który odpowiadałby na te pragnienia. Ważne było, aby miał unikalny wygląd i odczucie w użytkowaniu oraz aby był taki, jakiego nikt jeszcze nie widział.
P: Jak dużo czasu zajmuje zaprojektowanie interfejsu i co się z tym wiąże?
O: Około dwóch lat. Opracowaliśmy wiele poprawek w celu udoskonalenia funkcjonalności, wyglądu i odczucia telefonu.
P: Jakie kluczowe aspekty musiałeś wziąć pod uwagę projektując ten interfejs?
O: Przy tym telefonie ważny był minimalizm. Powszechnym wyzwaniem dla projektanta jest nakreślenie linii pomiędzy „minimalistyczny”, a „dający się użytkować”. Sądzę, że dobrze wyznaczyliśmy tę linię. Telefon jest także elegancki, jeśli chodzi o jego estetykę.
P: Jakie cechy tego telefonu zostały w nim zawarte dlatego, że są „modne”?
O: Funkcje takie jak Google MapsTM, BluetoothTM stereo, Street ViewTM i PlayNowTM są modne, ponieważ GPS jest teraz bardzo popularny, podobnie jak słuchanie muzyki, gdy jest się w ruchu oraz możliwość wczytywania do telefonu treści, gdziekolwiek użytkownik się znajduje. Telefon XPERIATMX10 ma na celu zhumanizowanie sposobu, w jaki ludzie korzystają ze swoich telefonów, z której to idei wywodzą się pomysły takie jak anatomiczne wzornictwo.
P: Jakie aspekty wzornictwa telefonu są kluczowe w roku 2010?
O: Tematem przewodnim wzornictwa, które wdrożyliśmy w roku 2010 jest „Anatomiczne wygięcie i precyzja”. Oznacza to, że nasze produkty powinny być kwintesencją ludzkiego pragnienia i emocji przy funkcjonalnym telefonie. Dla tego telefonu wyobraziliśmy sobie temat anatomicznego kształtu w taki sposób, ze gładkie, anatomiczne wygięcie telefonu znajduje się na jego tylniej części, co sprawia, że idealnie pasuje on do ręki użytkownika. Z drugiej strony, zapragnęliśmy w telefonie bardziej płaskiego i wyraźniejszego ekranu LCD, co opracowane zostało dla łatwiejszego oglądania treści.
P: Jakie zmiany we wzornictwie telefonów chciałabyś zobaczyć w ciągu najbliższych dwóch lat?
O: Chciałabym, aby ekran zajmował prawie całą powierzchnię frontowej strony telefonu. Dalsza integracja pomiędzy projektem technicznym, kolorystycznym, materiałowym oraz projektem interfejsu będzie jeszcze bardziej istotna w miarę, jak idziemy naprzód.
źródło: informacja prasowa
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Który smartfon wśród tych ze składanym ekranem będzie mieć największą baterię? vivo X Fold 4…
Składany smartfon Samsung Galaxy Z Flip6 może być Twój całkiem za darmo. O ten model…
Producent niemal oficjalnie dał nam do zrozumienia, że realme GT 7 Neo otrzyma ogromną baterię…
Uber nie chce wozić już tylko Polaków, ale także ich paczki i przesyłki. Taka nowość…
Black Friday 2024 rozpoczął się na dobre. Multum promocji zaczęło pojawiać się w sklepach i…
Android zyska świetną nowość, którą warto będzie znać. Nowa funkcja sama zaloguje nas do wszystkich…