Aktualizacja 21.11.2020
Uwaga. Rynek i dostępne modele, które poleca redaKcja techManiaK.pl cały czas się zmieniają. Od publikacji tego wpisu minęło już trochę czasu, dlatego też zachęcam Cię do zobaczenia naszego najnowszego zestawienia:
Spis treści
APARAT i FILMOWANIE
Każdy dobry – ale który najlepszy?
Na początek świetna wiadomość – każdą spośród niżej wymienionych matryc można zaliczyć do dużych, jeśli rozpatrywać je w kategoriach komórkowych. Teraz trochę gorsza informacja – nie zawsze ma to bezpośrednie przełożenie na jakość obrazu.
Matryca | Optyka | |
---|---|---|
Apple iPhone 5S | 1/3″, 8 MP | 30 mm (w ekwiwalencie dla małego obrazka), f/2,2 |
HTC One (M8) | 1/3″, 4 MP | 28 mm (w ekwiwalencie dla małego obrazka), f/2,0 |
LG G2 | 1/3″, 13 MP | 29 mm (w ekwiwalencie dla małego obrazka), f/2,4 |
LG G3 | 1/3″, 13 MP | czekamy na odpowiedź od LG |
Nokia Lumia 1520 | 1/2,5″, 20 MP | 26 mm (w ekwiwalencie dla małego obrazka), f/2,4 |
Samsung Galaxy Note 3 | 1/3″, 13 MP | 31 mm (w ekwiwalencie dla małego obrazka), f/2,2 |
Samsung Galaxy S5 | 1/2,6″, 16 MP | 31 mm (w ekwiwalencie dla małego obrazka), f/2,2 |
Sony Xperia Z2 | 1/2,33″, 20,7 MP | 27 mm (w ekwiwalencie dla małego obrazka), f/2,0 |
Publikując na fotoManiaKu testy aparatów w smartfonach koncentruję się na kilku aspektach – wspomnianej już jakości zdjęć w całym zakresie ISO i różnych warunkach oświetleniowych, prędkości działania domyślnej aplikacji, ergonomii użytkowania urządzenia, pracy pod światło i dostępności manualnych ustawień ekspozycji. Wszystko to pozwala na wyłonienie najwygodniejszego i najbardziej efektywnego telefonu do codziennego fotografowania – nie jest jednak łatwo takowy wskazać bez przykładowych zdjęć.
Scenariusz #1, krajobraz w dobrym świetle, plan bliski
Scenariusz #2, krajobraz w dobrym świetle, plan szeroki
Scenariusz #3, krajobraz w dobrym świetle, plan szeroki
Scenariusz #4, oświetlenie sztuczne
Scenariusz #5, praca pod światło (domyślne ustawienia pomiaru światła)
Scenariusz #6, fotografowanie w nocy, plan daleki
Scenariusz #7, fotografowanie w nocy, plan bliski
Scenariusz #8, odwzorowanie detali, pomieszczenie ze światłem naturalnym
Z moich obserwacji wynika, że najlepszymi aparatami od strony jakości obrazu mogą pochwalić się Nokia Lumia 1520, iPhone 5S i Samsung Galaxy S5. Nie jest jednak tak, że pozostałe modele znacznie odstają – każdy ma do zaoferowania coś innego, coś, co potencjalnego nabywcę może przekonać.
Lumia oferuje nam bardzo szeroki – jak na telefon – zakres dynamiczny, świetną pracę pod słońce, ale też kuleje przez słaby autofocus. O ile na co dzień nie ma z ustawianiem ostrości problemów, tak po zmroku nie możemy liczyć na jego skuteczność; nocne zdjęcie Wawelu powtarzałem przynajmniej kilka, jeśli nie kilkanaście razy, by w końcu AF mógł trafić tam, gdzie chciałem. Telefon miewa też kłopoty ze zbyt czerwoną dominantą barwową przy oświetleniu dziennym – to jednak, na szczęście, szybko poprawimy w postprodukcji. Do zalet Nokii należą na pewno aplikacja ProCam, prędkość pracy i faktyczna jakość obrazu.
iPhone’owi trzeba przyznać, że najlepiej dobiera parametry ekspozycji – zdjęcia są idealnie naświetlone, pomiar działa kapitalnie, a przy tym dostajemy szybką aplikację z szybkim autofocusem. Problem? Trochę zbyt mały ekran, uniemożliwiający wygodne kadrowanie, brak trybu ręcznego w domyślnym programie i skromna ilość zintegrowanych funkcji względem najbliższej konkurencji.
Czytaj także: test aparatu iPhone’a 5S
Na kolejnym miejscu mamy Galaxy S5, który jest prawdziwym wulkanem funkcjonalności. Ogromna ilość trybów, ustawień i opcji, szerzej opisanych na tej stronie, pozwala na dowolność w użytkowaniu tego telefonu. Niestety, wszystko razem powoduje, że na niektóry rodzaj zdjęć musimy poczekać chwilę dłużej. Co więcej, o ile S5 dobrze oddaje barwy i oferuje świetną jakość, tak miewa tendencję do zbytniego naświetlania fotografii przy kontrastowych scenach. To samo można zresztą powiedzieć o Note 3 – większość algorytmów, za wyłączeniem technologii ISOCELL, w jakiej wykonano matrycę S5, jest tu wspólna.
Czytaj także: test aparatu w Samsungu Galaxy S5
HTC to najbardziej specyficzny element całej areny fotograficznej. Pracuje najszybciej, interfejs ma najładniejszy, jest też dość funkcjonalny – ale kuleje pod względem rozdzielczości, ograniczonej funkcjonalności trybu filmowego, co najwyżej średnim odwzorowaniu detali przy dobrym świetle. Nie podoba mi się ponadto zielonkawy balans bieli w świetle naturalnym i różowa dominanta w słabym świetle. One (M8) najlepiej radzi sobie przy oświetleniu sztucznym, jarzeniowym.
Czytaj także: test aparatu w HTC One
Xperia Z2, jako jedyna poza Lumią 1520, oferuje dwustopniowy spust migawki – dokładnie taki, z jakim mamy do czynienia w klasycznych aparatach fotograficznych. To również sprzęt świetny od strony odwzorowania barw w świetle naturalnym i sztucznym (po zmroku oferuje nam zbyt ciepły balans bieli), a także w pracy pod słońce. Gorzej jest, natomiast, z jakością obrazu na wyższych czułościach ISO.
Czytaj także: test aparatu w Sony Xperia Z2
Niestety, nie miałem możliwości włączenia LG G3 do powyższego zestawienia – telefon dotarł do nas zbyt późno. Udało mi się natomiast „na szybko” porównać jego podstawowe ujęcie z Galaxy S5. Przeprowadziłem też indywidualny test aparatu nowej propozycji LG.
Samsung Galaxy S5
LG G3
Jak widzicie, Galaxy S5 lepiej radzi sobie z nasyceniem barw i zakresem tonalnym. Przyjrzyjmy się jeszcze wycinkowi 1:1 po przeskalowaniu 16-megapikselowego pliku z Samsunga do 13 megapikseli (odpowiednika matrycy G3). Zauważycie zapewne, że jakość fotografii jest zbliżona – różnica podczas wykonywania zdjęć w dobrym oświetleniu wynika więc przede wszystkim nie z możliwości fizycznych, a z możliwości oprogramowania.
Wnioski? G3 nieszczególnie różni się od swojego poprzednika. Dostajemy tę samą rozdzielczość, bardzo zbliżony (jeśli nie ten sam) obiektyw, a jedyne plusy to szybsza praca, szybszy autofocus, świetny tryb HDR i prosta obsługa. Ta ostatnia może być też wadą – nowa aplikacja fotograficzna nie pozwala na ręczne ustawienia ekspozycji. Obydwa modele LG kuleją też od strony obecności fizycznego spustu migawki – niby taki jest (ukryty w przycisku głośności), ale nie da się go normalnie używać.
Zanim przejdziemy do porównania jakości obrazu filmowego wszystkich modeli, przyjrzyjmy się jeszcze bezpośredniemu starciu S5 i G3. Klipy zostały zarejestrowane w domyślnej jakości Full HD (1920 x 1080p) z szybkością 30 klatek na sekundę.
Samsung Galaxy S5
LG G3
Teraz czas na porównanie pozostałych modeli – przewidziałem po trzy scenariusze. W pierwszym filmujemy dobrze nasłoneczniony, miejski krajobraz. W drugim sprawdzamy, jak smartfony poradzą sobie z pojawiającą się w kadrze „plamą świetlną” – badamy, gdzie i kiedy pojawią się przepalenia obrazu. Ostatnia rzecz to filmowanie w nocy, w oświetleniu mieszanym, z różnymi barwami.
Scenariusz #1, krajobraz, dobre światło
iPhone 5S
HTC One (M8)
LG G2
Nokia Lumia 1520
Samsung Galaxy Note 3
Samsung Galaxy S5
Sony Xperia Z2
Scenariusz #2, zakres tonalny
iPhone 5S
HTC One (M8)
LG G2
Nokia Lumia 1520
Samsung Galaxy Note 3
Samsung Galaxy S5
Sony Xperia Z2
Scenariusz #3, filmowanie w nocy
iPhone 5S
HTC One (M8)
LG G2
Nokia Lumia 1520
Samsung Galaxy Note 3
Samsung Galaxy S5
Sony Xperia Z2
Spis treści
Aktualizacja
Aktualne zestawienie znajdziesz tutaj:
Oto najlepsze smartfony 2020 roku! Te flagowce warto kupić |