Oprócz opisywanego już przez nas awansu Samsunga na liście najpopularniejszych producentów smartphonów, w rankingu nie zaszły epokowe zmiany. Uwagę przykuwa jednak liczba urządzeń sprzedanych w III kwartale 2010 roku i wahania wśród systemów operacyjnych.
„Wielka czwórka”, do której zaliczają się najpotężniejsze firmy analityczne (Gartner, IDC, Canalys i Strategy Analitics), opublikowała wspólny raport o liczbie smartphonów sprzedanych w od lipca do października 2010 roku. W porównaniu z poprzednim kwartałem i analogicznym okresem w roku ubiegłym, w trzecim kwartale 2010 roku sprzedano odpowiednio 1,5 i 2 razy więcej smartphonów. Mówiąc ściślej było to 80 mln wobec 61,7 i 41,06 mln.
Pierwsze miejsce wśród producentów smartphonów zajęła Nokia, której udało się sprzedać 26,5 mln urządzeń (33,1% całego rynku). Na drugim miejscu uplasował się Apple z wynikiem 14,1 mln (17,6%). Na podium znalazł się również Research in Motion (producent smartphonów BlackBerry), który sprzedał 12,4 mln aparatów (15,5%). Czwarte miejsce zajął Samsung, któremu w ciągu 3 miesięcy udało się sprzedać 7,9 mln telefonów (9,8%). Spośród największych graczy na rynku warto jeszcze wymienić HTC z wynikiem 6,8 mln (8,5%) i Motorolę, po której smartphony sięgnęło 3,8 mln klientów (4,8%). Pozostałe 10,6% rynku zajęło 35 producentów. Od lipca do października sprzedali oni 8,5 mln urządzeń.
W rankingu popularności systemów operacyjnych pierwsze miejsce zajął Symbian, który zainstalowano w 29 mln (36%) sprzedanych smartphonów. Na drugim miejscu uplasował się Android z wynikiem 20 mln (25%) urządzeń. Dalej na liście można znaleźć produkt Apple – iOS, który wyprzedził BlackBerry OS o 1,7 mln urządzeń (2%). Platformy zajęły odpowiednio 18 i 16% rynku. Samsungowi z kolei udało się zbliżyć ze swoim produktem Bada do Windows Mobile. Koreańska firma zajęła 2% rynku (1,3 mln), natomiast gigant z Redmond 3% (2,4 mln). Pozostałe 800 tys. smartphonów (1%) pracuje z innymi OS.
Warto podkreślić, iż po raz pierwszy od chwili powstania udział OS Symbian w rynku był mniejszy niż 40%. Powodem jest odejście od tej platformy takich firm jak Samsung, czy Sony Ericsson. Słaby wynik platform Microsoft można tłumaczyć opóźniającym się przejściem z Windows Mobile na Windows Phone 7. Być może wyniki te są symptomem poważniejszych zmian na rynku. Być może już niedługo w rankingu nastąpią dużo poważniejsze przetasowania.
Źródło: mnovosti
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.