>
Kategorie: Poradniki

Twój telefon dziwnie się zachowuje? Sprawdź go przed końcem gwarancji

fot. funkyfrogstock, Fotolia.com

Czy pomyślałeś kiedyś, żeby sprawdzić, czy Twój smartfon jest faktycznie w 100% sprawny? Wielu klientów nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich urządzenia, choć wydają się działać nienagannie, mogą mieć wadę, która na pierwszy rzut oka nie zwraca uwagi.

Sprawny, tylko czasami się zawiesza

Kogo nie zapytam o telefon to słyszę te same odpowiedzi: „nie mam żadnych problemów, może czasem się zawiesi ale to chwilowe…”. A co jeśli to nie jest chwilowy efekt? Weźmy dla przykładu smartfon HTC One M7, w którym przy wykonywaniu zdjęć pojawiała się filetowa poświata. Słaby aparat? Być może, ale akurat ten efekt był po prostu wadą, która kwalifikowała się do naprawy serwisowej. Podobnie jest z innymi elementami wyposażenia.

Jeśli Twój sprzęt cierpi na wady, które nie doczekały się wzmianki w testach i recenzjach dostępnych w Sieci, warto rozważyć pomysł oddania urządzenia do serwisu. I tak, rozumiem, możesz nie chcieć rozstawać się ze swoim telefonem czy tabletem, bo jest Ci niezbędny do pracy / rozrywki. Ale dobry moment pewnie nigdy nie nadejdzie, a czas gwarancji dobiegnie końca zanim się spostrzeżesz.

Nie warto przy tym popadać w paranoję. Jeśli zauważysz, że urządzenie dziwnie się zachowuje, spróbuj dokładnie sprawdzić, przy jakiej czynności powstaje problem. Jeśli to możliwe, odtwórz warunki i proces powstawania usterki. Jeśli wada staje uwidocznia się w sposób powtarzalny, nie czekaj – zgłoś problem w serwisie.

Serwisujesz sprzęt pod koniec gwarancji? Zobacz, co możesz zyskać

fot. Andrey Popov, Fotolia.com

Po pierwsze, serwis kompleksowo przeczyści sprzęt – prawdopodobnie skuteczniej, niż zrobiłbyś to sam.

Po drugie, jeśli któryś z komponentów wymaga naprawy lub wymiany, a serwis nie dysponuje odpowiednim zapasem części, sprzęt może zostać wymieniony na inny – wolny od usterek, o czym pisałem już wcześniej na gsmManiaKu.

Producenci starają się zapewnić wsparcie serwisowe dla urządzeń do końca odpowiedzialności gwarancyjnej ale nie zawsze jest to możliwe. Bardzo często serwis nie dysponuje częściami do urządzeń, które wychodzą z okresu gwarancji albo były tak wadliwe, że często ulegały awarii. A że produkcja dodatkowych komponentów to spory koszt (a od tych każdy producent ucieka), nierzadko najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich jest wymiana uszkodzonego modelu na zupełnie inny model – najczęściej nowszy i lepszy.

Po trzecie, wysyłając sprzęt do serwisu pod koniec gwarancji zyskujesz dodatkowe przedłużenie okresu ochronnego – podam to na przykładzie Samsunga:

  • przy wymianie urządzenia na nowe dostajesz 2 lata nowej gwarancji (oczywiście ten okres jest zależny od producenta, gdyż gwarancja to dobrowolne zobowiązanie);
  • przy naprawie i wymianie podzespołów dostajesz 3 miesiące gwarancji (w tym przypadku również zależy to od producenta);
  • przy opóźnieniach związanych z czasem oczekiwania na urządzenie, możesz otrzymać bonus w postaci akcesorium (to dobrowolna decyzja, więc ciężko traktować ją jako regułę).
  • Uwaga: nie zawsze naprawa gwarancyjna przebiega bezproblemowo. Jeśli na przykład wysłałeś smartfon, który zaliczył przygodę z wodą, to może się zdarzyć, że Twoja gwarancja zostanie skasowana a serwis Tobie naliczy koszty za transport. Taka polityka nie powinna mieć miejsca w dobrych serwisach – nie powinna, ale nadal takie przypadki się zdarzają.

Karol Godlewski

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

Flagowy tablet z Androidem w idealnej formie. Ma topowy procesor, wielką baterię, masę RAMu i być może kupisz go w Polsce

Specyfikacja vivo Pad 4 Pro w przecieku zdradza niemal idealny tablet z Androidem. Ponieważ ma…

14 marca 2025
  • Newsy
  • Telefony

3 z tych 7 telefonów zrobią szum w Polsce. Nowy procesor i wielkie baterie to wspólny mianownik ich sukcesu

Premiera procesora MediaTek Dimensity 9400+ to ważne wydarzenie dla polskiego ManiaKa smartfonów. To ten procesor…

14 marca 2025
  • Promocje

Niesamowita promocja na eks-flagowego Samsunga w Polsce. Zaoszczędzisz kupę kasy!

Samsung Galaxy S24 doczekał się potężnej obniżki ceny w Polsce. Teraz kupisz go za 2200…

14 marca 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

Każdy z tych 6 telefonów to powód, dla którego powinniśmy modlić się o szybki powrót tego producenta do Polski

iQOO Z10 (Z10x, Z10 Turbo i Z10 Turbo Pro) oraz vivo Y300 GT i Y300…

14 marca 2025
  • Google
  • Newsy
  • Telefony

Google Pixel 9a w przedsprzedaży z prezentem o wartości 579 złotych. I bez niego jest naprawdę fajny

Google Pixel 9a to moim zdaniem najciekawszy telefon tego producenta od lat. Teraz jego atrakcyjność…

14 marca 2025
  • Bankowość
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

PKO BP bije na alarm, apelując do klientów. Aktualizacja systemu zabezpieczeń płatności to fikcja!

PKO BP bije na alarm, apelując do wszystkich klientów banku. Chodzi o e-maile dotyczące aktualizacji…

14 marca 2025