Czy Sony powróci na rynek urządzeń pracujących pod kontrolą systemu Windows? Jakie nowości planuje wprowadzić w ciągu najbliższych miesięcy? O tym i o tamtym, a także o planach na przyszłość rozmawialiśmy z Małgorzatą Górnicz, Channel Marketing Manager w firmie Sony Mobile.
Paweł Gajkowski, techManiaK.pl:
Zapewne Sony Mobile jest niezwykle dumne z bycia pierwszym producentem na świecie, który zastosował wyświetlacz o rozdzielczości 4K w smartfonie / phablecie. Zastanawiam się jednak do kogo kierowany jest Sony Xperia Z5 Premium?
Małgorzata Górnicz, Sony Mobile:
Zgadza się, firma Sony zdecydowała się na podjęcie tak odważnego kroku jako pierwsza i stworzyła smartfon w pełni obsługujący rozdzielczość 4K. Jest to kontynuacja strategii zapoczątkowanej przez wprowadzenie na rynek telewizorów 4K, kamer, projektorów i odtwarzaczy. Nadszedł czas na urządzenie przenośne i takim jest właśnie Xperia Z5 Premium. To smartfon, który skierowany jest do tych najbardziej wymagających użytkowników dla których jakość odtwarzanego obrazu jest priorytetem.
Paweł Gajkowski:
W Internecie można znaleźć sporo informacji na temat wyświetlacza 4K w Sony Xperia Z5 Premium. Podobno jest on w stanie wyświetlać obraz w maksymalnej rozdzielczości – 3840 x 2160 pikseli jedynie w wybranych aplikacjach. Jak jest naprawdę?
Małgorzata Górnicz:
Podstawą odtwarzania materiałów w jakości 4K jest oczywiście kontent. Jeśli mamy na naszym smartfonie film w tej rozdzielczości bądź zdjęcia to na smartfonie Xperia Z5 Premium oczywiście go wyświetlimy. Oprócz tego dzięki silnikowi X-Reality zdjęcia lub filmy w niższej rozdzielczości zostaną automatycznie podwyższone do jakości 4K.
Paweł Gajkowski:
Kończąc temat wysokich rozdzielczości nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie – skąd taka diametralna zmiana? Jeszcze w ubiegłym roku Calum MacDougall – dyrektor ds. marketingu w Sony informował, że ekran WQHD jest zbędny, a tutaj coś takiego?
Małgorzata Górnicz:
Rynek smartfonów charakteryzuje ogromna dynamika. Są to urządzenia, na których skupiona jest obecnie uwaga całej branży elektroniki użytkowej. Co za tym idzie – technologie, które w zeszłym roku były jeszcze nowinkami, obecnie stosowane są w sprzętach dostępnych dla każdego konsumenta. My staramy się stosować w naszych produktach najnowsze rozwiązania technologiczne, by klient trzymając w rękach smartfon Sony zawsze miał razem z nim możliwe najnowszą technologię.
Paweł Gajkowski:
Sony Xperia Z5 jest zauważalnie grubsza od poprzednika – Xperia Z3+. Rozumem, że zaszły zmiany w samej konstrukcji – zaokrąglenia zostały spłaszczone, a także dodano czujnik biometryczny. A jak ma się sprawa z chłodzeniem zastosowanego procesora? Czy tymi działaniami Sony Mobile udało się osiągnąć jeszcze niższe temperatury urządzenia oraz ustabilizować pracę podczas obciążenia?
Małgorzata Górnicz:
Na grubość Sony Xperia Z5 wpływa wiele czynników. Oprócz czytnika linii papilarnych mamy też zupełnie nowy moduł aparatu. Jeśli chodzi natomiast o temperaturę urządzenia – mamy do czynienia nie tylko z nową konstrukcją smartfonu ale również z nowym jego oprogramowaniem, dzięki czemu smartfon jest bardzo wydajny i nie ulega przegrzewaniu.
Paweł Gajkowski:
Sony Mobile zarzuca się stagnację. Zmiany w wyglądzie sztandarowych propozycji są dla wielu mało zauważalne. Kiedy możemy spodziewać się czegoś zupełnie nowego i odejście od zaokrąglonych kształtów zgodne ze sztuką OmniBalance?
Małgorzata Górnicz:
Język designu OmniBalance został wprowadzony do linii produktów Xperia w 2013 roku przy wprowadzeniu na rynek modelu Xperia Z. Od tego czasu zyskał on dużą rozpoznawalność i jest mocno kojarzony z tą właśnie linią produktową a dodatkowo charakteryzuje go prostota i elegancja – cechy właściwe dla wszystkich produktów marki Sony. Dlatego też nie wprowadzamy drastycznych zmian i decydujemy się na ewolucję. W urządzeniach serii Xperia Z5 projektanci skupili się na stworzeniu urządzenia, które będzie spójne z otaczającą nas rzeczywistością. Dodatkowo samo oprogramowanie czyli interfejs użytkownika zostały maksymalnie uproszczone by pozostały spójne z bryłą produktu. Warto również zwrócić uwagę na detale jak matowione szkło z tyłu smartfonu, aluminiowa ramka z grawerami czy detale wokół przycisku włączania, które sprawiają, że całość prezentuje się bardzo elegancko i potwierdza najwyższą jakość produktu.
Paweł Gajkowski:
Sony Xperia M5 to nader interesująca propozycja, która wnosi powiew świeżości do oferty Sony. Dlaczego nie zadebiutował do tej pory w Polsce? Czy nie jest tak, że obawiacie się o spadek sprzedaży flagowych modeli, w tym Sony Xperia Z3 Compact, która na tle modelu należącego do segmentu klasy średniej wypada dość blado?
Małgorzata Górnicz:
W naszej ofercie pojawiają się produkty, które tworzone są z myślą o konkretnych rynkach. Tak też było w przypadku modelu Sony Xperia M5, który nie zadebiutował jeszcze na rynku europejskim. Natomiast przyglądamy się popularności każdego z modeli i nie wykluczamy ich ewentualnego wprowadzenia na rynek w późniejszym czasie.
Paweł Gajkowski:
Od premiery Sony Xperia Z Ultra minęły już ponad dwa lata. Czy w najbliższym czasie możemy spodziewać się wprowadzenia do Polski dużego phabletu, jakim jest chociażby Sony Xperia C5 Ultra?
Małgorzata Górnicz:
Na chwilę obecną Sony Xperia C5 Ultra nie jest dostępny w Polsce. Mamy tutaj sytuację analogiczną do modelu Xperia M5.
Paweł Gajkowski:
Należą się Wam gromkie brawa za aktualizowanie oprogramowania całej rodziny Xperia Z. Android 6.0 Marshmallow zbliża się wielkimi krokami. Jakie smartfony Sony Mobile planuje uaktualnić?
Małgorzata Górnicz:
Bardzo dziękuję za słowa uznania. Zależy nam bardzo na tym, by obecni użytkownicy smartfonów Sony Xperia byli zadowoleni i staramy się dostarczyć im najlepszych wrażeń podczas użytkowania naszych urządzeń. Sam proces aktualizacji oprogramowania do najnowszej wersji systemu operacyjnego nie jest procesem łatwym i wymaga zbadania wielu czynników, jak chociażby wymagania sprzętowe i stabilność działania na naszych urządzeniach. W tym momencie jesteśmy w fazie testów i analiz naszego portfolio pod kątem aktualizacji a harmonogram i lista urządzeń objętych aktualizacją pojawi się w późniejszym czasie.
Paweł Gajkowski:
Niebawem Microsoft udostępni najnowszą wersję mobilnego systemu Windows, a od lipca dostępny jest Windows 10. Czy Sony Mobile ma jeszcze w planach podjęcie walki na dość niepewnym rynku i powrót do systemu Microsoftu?
Małgorzata Górnicz:
Obecnie oferujemy naszym klientom produkty oparte o dojrzały i stabilny system operacyjny jakim jest Android. Rozważamy opcje korzystania z alternatywnych systemów operacyjnych, natomiast na chwilę obecną pozostajemy wierni systemowi firmy Google.
Paweł Gajkowski:
Jakie są najbliższe plany Sony Mobile związane z rynkiem urządzeń mobilnych oraz ubieralnych?
Małgorzata Górnicz:
W najbliższym czasie najważniejszymi dla nas urządzeniami pozostają te z serii Xperia Z, czyli nowości jak Xperia Z5, Xperia Z5 Premium oraz Xperia Z5 Compact, oraz znane już naszym klientom urządzenia z serii Xperia Z3. Dodatkowo nasze portfolio uzupełnia gama tabletów z wyświetlaczami 8” i 10”. Kategoria urządzeń ubieralnych, czyli SmartWear jest dla nas coraz bardziej istotna: do sprzedaży wchodzi właśnie nowy SmartBand 2, który wyposażyliśmy w pulsometr. Do tego rozwijamy aplikację Lifelog, za pomocą której możemy śledzić naszą dzienną aktywność. Udostępniliśmy API deweloperom, by dane z innych aplikacji również mogły pojawiać się w Lifelogu, tak by ta platforma mogła stanowić swego rodzaju „cyfrowy pamiętnik” naszych aktywności.
Paweł Gajkowski:
Wasza oferta tabletów jest dość mocno ograniczona i skierowana do zamożnych klientów. Czy są one w stanie odnieść na polskim rynku sukces? Czy nie warto zróżnicować oferty tabletów i wprowadzić modele dla przysłowiowego Kowalskiego?
Małgorzata Górnicz:
W przypadku tabletów skupiamy się na tym, by produkt dostarczony do rąk klienta był z najwyższej półki i dostarczał rozrywki na najwyższym poziomie. Dodatkowo wiemy też, że tablety coraz częściej wykorzystywane są w biznesie, gdzie wydajność i wygoda użytkowania sprzętu są niezwykle istotne. Chcemy dostarczyć to co najlepsze, aby nasz wymagający klient był przede wszystkim zadowolony.
Paweł Gajkowski:
Jaki model smartfonu z oferty Sony Mobile sprzedaje się w tym roku najlepiej?
Małgorzata Górnicz:
Bardzo dużym zainteresowaniem ze strony klientów cieszy się model Sony Xperia M4 Aqua, czyli model ze średniej półki o bardzo mocnych podzespołach i designie nawiązującym do serii Xperia Z3.
Paweł Gajkowski:
Po raz trzeci LG wyprodukuje smartfon sygnowany logo Google. Kiedy nadejdzie czas Sony?
Małgorzata Górnicz:
Nie udzielamy informacji dotyczących produktów, które potencjalnie mogłyby się pojawić w przyszłości. Na chwilę obecną w naszej ofercie nie ma smartfonu z logo Google/Nexus.
Paweł Gajkowski:
Smartfony z roku na rok stają się coraz większe, a wielu Czytelników naszego serwisu uskarża się na brak interesujących (dobrej klasy średniej) modeli z ekranem o przekątnej od 4” do 5”. Można liczyć na Sony?
Małgorzata Górnicz:
Zdecydowanie! To my jako pierwsi zdecydowaliśmy się wprowadzić model flagowy w 2 rozmiarach, bo wiemy, że użytkownicy mają różne potrzeby. Xperia Z5 Compact wyposażona w wyświetlacz o przekątnej 4,6” zapewnia najlepsze rozwiązania technologiczne, te same, które znajdziemy w Xperia Z5, bez żadnych kompromisów. Jest w pełni flagowym modelem w kompaktowym rozmiarze i na chwilę obecną pozostaje modelem bezkonkurencyjnym. W ofercie w dalszym ciągu mamy model Xperia Z3 Compact, który przy kompaktowych rozmiarach zapewnia efektywne działanie a dodatkowo po roku obecności na rynku jego cena jest na pewno bardziej przystępna.
Bardzo dziękuję za wywiad
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.