>
Kategorie: Informacje prasowe Technologie

Masowa wysyłka SMS – jak to działa?

Od kilku lat rozwijane są narzędzia SaaS umożliwiające automatyzację komunikacji na linii klient – firma za pośrednictwem wiadomości SMS. Do ich obsługi wystarczy odpowiednia integracja z systemem informatycznym w firmie oraz interfejs programowania aplikacji (API). Jak działają platformy do masowej wysyłki SMS i jak mogą usprawnić pracę administratora sieci oraz całego przedsiębiorstwa?

Popularność SMS-ów wynika przede wszystkim z prostoty, z jaką użytkownik może wysyłać i odbierać krótkie wiadomości tekstowe oraz szybkości dotarcia do adresata. Technologia stojąca za SMS-ami nie zmieniła się znacząco od powstania w latach 90. XX wieku, ewoluowały jednak platformy ułatwiające zautomatyzowane dostarczanie komunikatów do dużej liczby odbiorców jednocześnie. Z powodzeniem stosują je nie tylko działy marketingu, ale również administratorzy sieci, którzy mogą zintegrować z nimi dowolne oprogramowanie, system czy aplikację.

SMS sprawdza się w wielu branżach, np. do wysyłania powiadomień o statusie realizacji zamówienia, zbliżającym się terminie zapłaty itd. Jest obecny w administracji publicznej, oświacie, logistyce oraz w znacznej mierze w branży IT. Szacuje się, że ponad 20% wysyłek masowych SMS jest realizowana przez firmy właśnie z tego sektora. Wynika to z wysokiego poziomu świadomości technologii oraz realnego zapotrzebowania na takie usługi. Na korzyść tego typu rozwiązań przemawia również fakt, że możliwe jest zaoszczędzenie znacznej ilości czasu i zasobów ludzkich. Implementacja narzędzia do masowej wysyłki może być w łatwy sposób zrealizowana przez administratora lub pracownika IT w przedsiębiorstwie

– mówi Grzegorz Lentzy, Head of IT w SMSAPI.pl, platformy do masowej wysyłki krótkich wiadomości tekstowych.

Jak „od kuchni” wyglądają narzędzia umożliwiające komunikację SMS i jakie oferują opcje?

Mała powtórka

Dobrze jest znać specyfikę tego na pozór prostego narzędzia, jakim jest SMS (ang. Short Message Service). Działa on zgodnie z normą GSM 03.38 i może zawierać maksymalnie 160 znaków, co wynika z tego, że pole danych w ramce SMS-a ma wielkość 140 bajtów, a więc 1120 bitów (po zakodowaniu jednego znaku za pomocą 7 bitów otrzymujemy właśnie 160).

7-bitowy alfabet GSM (zbliżony do ASCII) nie pozwala niestety na przesyłanie znaków diakrytycznych, dlatego wprowadzono również alfabet Unicode UCS-2, w którym każdy znak zakodowany jest za pomocą 16 bitów. Jeśli więc używamy w SMS-ach polskich znaków (co zresztą jest mile widziane w SMS-owym savoir vivre), musimy liczyć się ze zmniejszeniem liczby możliwych do wykorzystania znaków do 70.

Jak komputer „gada” z telefonem?

Wysyłka SMS-ów w większości przypadków wykonywana jest za pomocą telefonów. Jak w takim razie wysyłać je za pośrednictwem oprogramowania? Operatorzy telekomunikacyjni udostępniają protokoły umożliwiające komunikację ze swoimi centrami SMS z wykorzystaniem sieci komputerowych. Jednym z nich jest SMPP (ang. Short Message Peer-to-Peer), ale możliwe jest również wykorzystanie protokołów OIS, EMI czy CIMD2. SMPP zaprojektowano do bezpośredniej komunikacji pomiędzy systemami teleinformatycznymi, takimi jak operatorskie centrum SMS (SMSC) czy systemy przesyłania wiadomości SMS (SME/ESME).

Protokół SMPP oparty jest na binarnie zakodowanych parach pakietów zapytań/odpowiedzi (request/response PDUs) przesyłanych za pomocą warstwy transportowej modelu OSI. Dane pomiędzy peerami wymieniane mogą być synchronicznie (gdzie po każdym wysłanym pakiecie oczekiwana jest odpowiedź przed wysłaniem kolejnego), oraz asynchroniczne (gdzie dozwolone jest wysyłanie większej liczby pakietów bez odpowiedzi potwierdzającej ich odebranie). Dozwolona liczba zapytań bez odpowiedzi, nazywana oknem, powinna być identyczna dla obu stron komunikacji – aby zapewnić najwyższej jakości usługi.

O dostępności słów kilka, czyli zalety SaaS

Z protokołu SMPP w komunikacji z operatorem korzystają firmy oferujące masową wysyłkę SMS. W większości przypadków udostępniają one swoim klientom końcowym prostszy w obsłudze i zarazem bardziej rozbudowany interfejs API. Jednym ze sposobów dystrybucji API jest oparty na chmurze model SaaS (ang. Software as a Service).

Dzięki modelowi SaaS każdy użytkownik oprogramowania usługodawcy ma możliwość wysyłania wiadomości z komputera (wykorzystując panel) bez konieczności poznawania skomplikowanych protokołów. Oznacza to, że może on zacząć wysyłać SMS-y za pośrednictwem klawiatury w swoim laptopie. Ułatwia to intuicyjny interfejs graficzny i panel administracji. Platforma do masowej wysyłki SMS-ów oferuje swoim klientom szereg zaawansowanych funkcji, przy czym zarządzanie regułami i wysyłkami jest bardzo proste. Usługodawcy udostępniają panel klienta, w którym bez konieczności integrowania się i korzystania z API można prowadzić wysyłki i korzystać z wszystkich funkcji platformy. Wielką zaletą SaaS jest fakt, iż system jest dostępny 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pomaga usprawnić międzynarodowe działania.

Integracja

Większość SaaS-owych narzędzi do masowej wysyłki SMS oferuje szerokie możliwości integracji z dowolnym oprogramowaniem, systemem czy aplikacją. Wykorzystanie bibliotek przygotowanych i rozwijanych przez programistów platformy do masowej wysyłki SMS pozwala na znacznie łatwiejszą i szybszą integrację.

W przypadku SMSAPI.pl dostępne są biblioteki w językach C#, JavaScript, Java, Python oraz PHP. Branża e-commerce coraz częściej i chętniej korzysta z potencjału mobilnej komunikacji, tym bardziej, że przekłada się ona zarówno na wprowadzenie oszczędności, jak i wsparcie sprzedaży. Z SMSAPI zintegrowanych jest już kilkaset platform tworzących oprogramowania e-sklepów, CRM oraz wielu innych. Ostatnio zintegrowaliśmy się przykładowo z Google Calendar, Shoperem i WordPressem

– dodaje Grzegorz Lentzy.

Jednym palcem

Czy masowymi wysyłkami SMS może zarządzać jedna osoba? W przypadku wykorzystania udostępnionego przez usługodawcę panelu – owszem. Wystarczy zarejestrować i skonfigurować konto i nie potrzeba angażować do tego całego biura obsługi klienta. Wysyłki można ustawić na konkretną datę i godzinę, spersonalizować, geotargetować i umieszczać w nich linki. Platformy są zabezpieczone tak, by nie stracić przechowywanych numerów telefonów i historii wysyłek.

Źródło: informacja prasowa

maniak

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Epic Games raz jeszcze odpala fajerwerki. Absolutny hit do odebrania za darmo

Epic Games w tym tygodniu rozdawnictwa oferuje dwa prezenty. Jeden z nich to przygodowa Botanicula,…

19 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Wiadomość dnia

ManiaK Tygodnia #6 | Galaxy S25 Ultra za 20% ceny, telefon z baterią 8000 mAh i średniak idealny dla Polaka

6 odsłona cyklu ManiaK Tygodnia przybliży Cię do tematu S25 Ultra za 1/5 ceny, wielkich…

19 kwietnia 2025
  • Promocje

Gdybym miał kupić telefon za 2000 złotych, to wybrałbym tego flagowca Xiaomi. Od września staniał o połowę

Czy można kupić lepszy telefon za 2000 złotych, niż liczącego sobie raptem 7 miesięcy flagowca?…

19 kwietnia 2025
  • Areny i porównania
  • Motorola
  • Nothing
  • Promowane
  • Samsung
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Ile trzeba zapłacić za ideał opłacalności? Porównuję trzy najlepsze tanie telefony i wybieram optymalny

Najlepszy tani telefon Samsung staniał w Polsce do świetnego poziomu. Za 799 zł dostaniesz ekran…

19 kwietnia 2025
  • Newsy

Wybuch smartfona w polskim szpitalu. O krok od tragedii, której łatwo uniknąć

Dziś rano w szpitalu w Iławie doszło do zapalenia się telefonu. Następnie nastąpił wybuch smartfona.…

19 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Telefony

Nikt nie chce kupować iPhone’a na tym rynku, bo przy zakupie Xiaomi i innych dopłaca Ci do tego rząd

Apple bardzo słabo radzi sobie w Chinach, podczas gdy Xiaomi notuje najlepszy kwartał od dawna.…

19 kwietnia 2025