Reklamując telefon BlackBerry warto zwrócić uwagę na kartę gwarancyjną, bo ta może Cię niemiło zaskoczyć. Nie wszystko jest takie jasne, jak się wydaje – poczynając od dokumentów a kończąc na serwisie.
Wyjątek od reguły
Wielokrotnie w swoich artykułach podkreślałem, jak ważna jest gwarancja – w szczególności w dobie elektroniki, która lubi często ulegać awarii. Większość producentów przyjmuje, że okres ochronny będzie trwał tyle co unijne prawo mówiące o gwarancji prawnej – czyli 2 lata. Jak się jednak okazuje, zawsze znajdzie się jakiś wyjątek – na przykład firma BlackBerry, która mimo, iż posiada zapisy gwarancyjne skierowane do polskich klientów, to nie do końca są one zgodne z obowiązującym prawem. Brakuje chociażby wskazania najważniejszego czyli miejsca serwisowania oraz sposobu dostawy, które winny być wskazane w dokumencie gwarancyjnym.
Art. 580. § 1. Kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
§ 2. Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w paragrafie poprzedzającym.
Gdzie reklamować BlackBerry?
Dochodzimy do sedna sprawy. Przypomnę, że gwarancja to dobrowolne oświadczenie składane przez gwaranta/dystrybutora lub sprzedawcę. Oświadczenie nie jest wymagane, jednak jeśli już jest, musi być zgodne z obwiązującym prawem gwarancyjnym w danym kraju.
Firma Black Berry nie posiada w Polsce autoryzowanego serwisu. Jeśli więc klient chce zareklamować sprzęt bezpośrednio u producenta (BB UK), wysyłka jest na koszt nadawcy. Dlatego warto sprawdzić oświadczenie gwarancyjne jakie otrzymaliśmy przy zakupie – widać, że odpowiedzialność za sprzęt przejmuje sprzedawca albo dystrybutor tych urządzeń, który działa w porozumieniu z producentem. W przypadku awarii smartfona urządzenie należy zanieść do sprzedawcy, który jako pośrednik będzie przetwarzał reklamację celem naprawy/wymiany sprzętu.
Oczywiście możemy zareklamować sprzęt bezpośrednio do gwaranta ale ta droga może być trudniejsza i bardziej czasochłonna (a w dodatku kosztowna), niż kontakt ze sprzedawcą. A ten ostatni może, ale nie musi być gwarantem. Powinno to być jasno określone w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie jest, można uznać, że gwarancji udzielił przedsiębiorca, który sprzedał urządzenie.
Jak wyglądają naprawy BlackBerry?
Niejednokrotnie po otrzymaniu telefonu z naprawy na raporcie widać logo polskich firm serwisujących smartfony. Faktycznie, w Polsce jest dużo firm serwisujących urządzenia BlackBerry jednakże działają one indywidualnie, z ramienia konkretnego sprzedawcy czy też dystrybutora. Dlatego nie zawsze na przykład BlackBerry 9300 zakupiony z wolnego rynku będzie serwisowany w tym samym punkcie, co ten sam model zakupiony u innego sprzedawcy. W takich przypadkach to karta gwarancyjna określa dokładnie miejsce i gwaranta – jeśli takowej nie otrzymaliśmy uznaje się sprzedawcę za odpowiedzialnego wszelkim roszczeniom reklamacyjnym.
BlackBerry, jak zresztą większość producentów, korzysta z odnowionych część. Sposób naprawy jest w zasadzie podobny do procedury Apple, gdzie urządzenia są swapowane na inne jednostki.
Wiele problemów w „jeżynkach” wynika z oprogramowania, dlatego zaleca się najpierw zrobienie aktualizacji telefonu pobierając oprogramowanie ze strony producenta albo bezpośrednio instalując z dołączonej płytki CD. Flashowanie telefonu softem często usuwa różnego rodzaju problemy – oczywiście jeśli nie umiemy tego zrobić to możemy oddać telefon do sprzedawcy, który skieruje sprzęt dalej, do punku serwisowego dystrybutora.
Urządzenie, mimo że najczęściej przechodzi proces wymiany na jednostkę swap może „zaliczyć” również naprawę mechaniczną – producent tego nie wyklucza jednak w Polsce, w ramach „gwarancji BlackBerry”, takie naprawy rzadko się wykonuje. W tym momencie należy wspomnieć, że w przypadku „jeżynki” poważne naprawy odpłatne zwykle wykonuje się już w Anglii – sprzęt należy dostarczyć na swój koszt i przeliczyć koszty naprawy z funtów na złotówki.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.