Polacy do surfowania w Internecie częściej wykorzystują smartfony niż tablety Apple. W ciągu ostatnich czterech lat udział iPadów w sieci spadł niemal trzykrotnie, dwukrotnie wzrósł udział iPhone’ów. Sytuację postanowił przeanalizować Gemius.
Gemius przeanalizował odsetek odsłon wykonywanych przez polskich internautów na urządzeniach mobilnych Apple iPhone i Apple iPad. W analizie uwzględniono okres od stycznia 2013 roku do lipca 2016 roku.
W ciągu ostatnich lat użytkownicy urządzeń mobilnych giganta z Cupertino wykonywali około jedną piątą rocznych odsłon w polskim Internecie. Odsetek ten najwyższy był w 2014 roku – rocznie średnio 23,6% dla obu urządzeń ─ i stopniowo malał z każdym rokiem, by osiągnąć średnio 20,8% dla pierwszych siedmiu miesięcy 2016 roku.
iPad w dół, iPhone w górę
Jak pokazują dane Gemiusa, w ostatnich latach widoczny jest trend spadkowy dla odsłon generowanych z iPadów – internauci sięgają po nie rzadziej niż trzy lata temu. Od 2013 do 2015 roku średni roczny odsetek odsłon wykonywany na tych urządzeniach stracił blisko 6,5 punktu procentowego – z 15,6% w 2013 roku do 9,1% w 2015 roku. Średni odsetek odsłon wykonywanych na iPadach w trakcie pierwszych siedmiu miesięcy 2016 roku wyniósł 6,6%.
Rynek tabletów na całym świecie przeżywa pewien kryzys tożsamości – jakie ma być zastosowanie tych urządzeń? Czy tablety mają służyć do pracy? Do czytania tygodników i komiksów? Do oglądania filmów? Po początkowym zachwycie, obecnie klienci mniej chętnie sięgają po te urządzenia i znajduje to odzwierciedlenie w spadku oglądalności z iPadów. Nie bez znaczenia jest także ekspansja phabletów – dużych telefonów, które rozmiarami przypominają mini tablety – a także coraz większa liczba naprawdę udanych tabletów opartych na Androidzie, choćby seria Galaxy Tab, czy niszowy, choć świetnie dopracowany Pixel. Również dochodzi do tego ofensywa tabletów Windows, które co prawda mają mniej aplikacji i mniej wygodny UI, ale za to pozwalają na korzystanie z dokładnie tych samych aplikacji, co pecety.
– Dariusz Jemielniak, ekspert Akademii Leona Koźmińskiego
Równocześnie dane Gemiusa pokazują, że przybywa odsłon wykonywanych za pośrednictwem iPhone’ów. Na przestrzeni ostatnich czterech lat wskaźnik ten zyskał blisko 6 punktów procentowych ─ od 7,8% dla średniej odsłon wykonanych w 2013 roku do 13% w 2015 roku. Średni odsetek odsłon mobilnych na iPhone’ach dla pierwszych siedmiu miesięcy 2016 roku wyniósł 14,2%.
Wzrost odsłon z iPhone’ów należy, moim zdaniem, interpretować jako przejaw bogacenia się społeczeństwa polskiego i nadganiania Zachodu – w Polsce iPhone’y ciągle są na fali, tymczasem w USA, choć nadal stanowią niemal połowę sprzedawanych telefonów, wyraźnie tracą już na popularności – 16 proc. spadek sprzedaży, natomiast giełdowa wartość Apple spadła o kilkanaście procent. Nie bez znaczenia jest też fakt, że na rynku telefonów jest po prostu sporo modeli przewyższających iPhone’y funkcjonalnością, dorównujących im jakością wykonania, a także wyraźnie tańszych. Oprócz popularnych linii masowych Samsunga czy HTC, są także bardzo solidne alternatywne propozycje choćby w ramach marki Nexus – projektowanej przez Google, a wykonywanej przez różnych producentów – czy OnePlus oraz Xiaomi. Można się spodziewać, że ten trend będzie się utrwalać – także w Polsce, o ile Apple nie będzie w stanie zaproponować żadnej prawdziwej nowinki, z czym ma poważne kłopoty już od lat.
W analizie uwzględniono ruch na krajowych stronach WWW wykonywany za pomocą urządzeń mobilnych marki Apple ─ iPhone i iPad.
źródło: informacja prasowa
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.