>
Kategorie: Gry i aplikacje Longform

Aplikacje jak portale internetowe – reklamy wideo zaczynają inwazję

Nie ma nic za darmo – głosi stare powiedzenie, które regularnie znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. Czasami trzeba się pomęczyć, by za coś nie płacić, ale jak widzę to, co ostatnio wyprawiają twórcy aplikacji mobilnych, to wolę już zapłacić.

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że zdecydowana większość aplikacji dostępnych za darmo jest bezpłatna tylko z pozoru. Owszem, często nie musimy wydawać na jej zakup czy użytkowanie ani złotówki, ale w zamian musimy pójść na pewne ustępstwa. Te ostatnio najczęściej wiążą się z różnego rodzaju mikropłatnościami, które są nam wciskane w sposób bezpardonowy w różnych momentach, i to zazwyczaj tych, w których najmniej spodziewalibyśmy się tego typu niespodzianek. Dwa złote za kolejny poziom, cztery za karabin maszynowy, szesnaście za nowy samochód. I tak bez końca, aż do kilkuset złotych. Ale przecież nikt nie każe nam płacić – możemy odczekać godzinę albo po prostu zrezygnować. W niektórych przypadkach możliwy jest tylko drugi scenariusz, ale na szczęście deweloperzy chyba już zaczęli myśleć zdroworozsądkowo. Przynajmniej takie symptomy zauważam.

fot. gamedevelopment.tutsplus.com

Drugi ulubiony sposób na zarobek to reklamy, które albo wiszą na boku ekranu przez cały czas, kiedy korzystamy z aplikacji, albo pojawiają się co jakiś czas, a nasza aktywność ogranicza się tylko do wciśnięcia krzyżyka zamykającego ekran. Niestety, autorzy gier czy programów wpadli na kolejny pomysł na to, jak spieniężyć ich pracę i niestety, nie zmierza to w dobrym kierunku. Oto hitem ostatnich miesięcy są bowiem… reklamy wideo. Takie, jak widzicie w telewizji, przed filmem na Youtube czy też na serwisach informacyjnych. Proste, 30-sekundowe spoty, które musimy sobie pooglądać dla urozmaicenia czasu spędzanego przed smartfonem czy tabletem. Coś, co kiedyś wydawało się być absolutnie niemożliwe, dziś powoli staje się standardem.

Na razie z tego niezbyt wyrafinowanego pomysłu korzystają głównie twórcy gier mobilnych, którzy wyświetlają kilkudziesięciosekundowe spoty w dość zakamuflowany sposób – otóż często obejrzenie reklamy powoduje, że w grze trafiają do nas różnorodne dodatkowe przedmioty czy też odblokowujemy dostęp do kolejnych etapów czy poziomów bez konieczności oczekiwania. Dobra wola twórców? Skądże – to tylko mikropłatności, tylko nie sięgające do kieszeni gracza bezpośrednio. A przy okazji testowanie gruntu pod to, ile gracze zniosą, by dostać coś ekstra, co w wielu innych grach jeszcze kilka lat temu dostalibyśmy za darmo.

A niestety będzie coraz gorzej. Szybszy internet to rzecz jasna szansa na spróbowanie nowych, coraz bardziej multimedialnych form reklamy, z których można czerpać coraz większe profity. Przecież nie muszę chyba nikogo przekonywać, że za 30-sekundowe dostaniemy kilka, jeśli nie kilkanaście razy tyle, co za wyświetlenie banneru. Szkoda tylko, że gry i aplikacje powoli pod względem atakowania swoich widzów różnymi „dodatkami” gonią portale plotkarskie, serwisy matrymonialne czy popularne fora dyskusyjne. A tutaj niestety AdBlock nie pomoże…

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • POCO
  • Telefony

Znamy datę premiery zabójcy flagowców od Xiaomi z baterią 7500 mAh i ekranem 6.83 cala

POCO F7 najprawdopodobniej zadebiutuje jeszcze w przyszłym miesiącu. Telefon powinien być na radarze polskiego fana,…

24 kwietnia 2025
  • Google
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Gmail znów robi to dobrze! Tej funkcji w Gmailu od dawna brakowało

Gmail doczekał się prostej, a jakże niezwykle użytecznej nowości na Androida. Pozwoli ona oszczędzić nam…

24 kwietnia 2025
  • iQOO
  • Newsy
  • Telefony

6500 mAh za 550 złotych. Ta premiera taniego telefonu przesuwa granice opłacalności

iQOO Z10x zadebiutował oficjalnie. Ponieważ to bardzo tani telefon, bateria o pojemności 6500 mAh i…

24 kwietnia 2025
  • Casio
  • Newsy
  • Wearables

Nowy Casio za 160 złotych wygląda jak G-Shock i ma baterię na bite 10 lat pracy. Naprawdę wolisz taniego smartwatcha?

Casio AEQ120W to prawie G-Shock. Poza bardzo zbliżoną obudową ma baterię na 10 lat i…

24 kwietnia 2025
  • Akcesoria
  • Baseus
  • Newsy

Premiera Baseus PicoGo to 3 nowe powerbanki oraz ładowarka dla podróżujących

Na polski rynek wkracza właśnie nowa linia produktowa znanego producenta - Baseus PicoGo. Mowa o…

23 kwietnia 2025
  • Motorola
  • Newsy
  • Telefony

Znam cenę 7-calowej Motoroli ze 165 Hz ekranem i zaskakująco dobrą baterią

Czy najlepszy składany telefon typu flip 2025 roku będzie też tym najdroższym? Okazuje się, że…

23 kwietnia 2025