>
Kategorie: Android Gry i aplikacje iOS Longform

Niby te same aplikacje, a inne ceny…

Polityka cenowa producentów aplikacji publikujących swoje dzieła w Google Play i App Store powinna być identyczna dla obu platform. Tymczasem często jest na odwrót.

Patrząc na to, jak kształtują się ceny za poszczególne aplikacje, które są umieszczane w sklepach dla posiadaczy urządzeń z Androidem i iOS, można dojść do wniosku, że polityki finansowej w tym względzie szukać naprawdę próżno. Deweloperzy bowiem nie kryją się z tym, że to właśnie w App Store mogą zarobić więcej, przez co marże narzucane głównie na gry są większe, niż w przypadku wersji na Androida. Owszem, pewnie też po troszę wpływ na tę sytuację ma wysokość opłat i procentów od sprzedaży pobieranych zarówno przez Google, jak i przez Apple – nie zmienia to jednak faktu, że jest to sytuacja odrobinę nie fair.

Zwłaszcza, że tak naprawdę w przygniatającej większości przypadków wersje gier na obydwie platformy nie różnią się tak naprawdę niczym. Często są to po prostu identyczne aplikacje z tą samą zawartością, tą samą oprawą wizualną i tym samym sterowaniem. Mimo to ceny kształtują się często na różnych poziomach.

fot. Google Play

A przykładów potwierdzających tę tezę jest bez liku. W przypadku Google Play ceny od razu podawane są w polskich złotych, w przypadku App Store z kolei musimy z kolei przyjąć przelicznik z euro – niech więc na potrzeby tego tekstu będzie on uśredniony i wynosi 4,20 (mniej więcej na tym pułapie utrzymuje się ostatnio ta waluta). Pierwsza aplikacja z brzegu to Tomb Raider II, czyli port kultowej produkcji sprzed kilkunastu lat. Ceny? Google Play – 6,03 zł, App Store – 8,40. Czyli prawie 40% więcej. Kolejna pozycja na liście najpopularniejszych gier w Google Play to Devious Dungeon od studia Noodlecake – w ofercie sklepu Google za grę zapłacimy 6,86 zł, a w przypadku App Store cena wynosi 3 €, czyli po przeliczeniu ok. 12,60 zł. Czyli – ni mniej, ni więcej – blisko drugie tyle. Teraz rzućmy okiem na nieco bardziej klasyczną produkcję, czyli świetne Monument Valley – produkcja studia ustwo w wersji na Androida to koszt 8,54 zł, a w przypadku wersji na iOS mamy do czynienia z wydatkiem na poziomie 4 €, czyli ok. 16,80 – płacimy praktycznie drugie tyle za tę samą grę.

Oczywiście nie można w pełni generalizować faktu, że gry czy aplikacje na iOS z automatu są droższe – zdarzają się tytuły, które są odrobinę tańsze w wersji na urządzenia Apple, ale ogólna tendencja wskazuje jasno – to posiadacze iPhone’ów i iPadów płacą za aplikacje więcej, od groszy do nawet kilkunastu złotych. A przecież wydaje się, że bliźniaczo podobna sytuacja występuje w przypadku konsol stacjonarnych od Sony i Microsoftu, czy PlayStation 4 i Xboksa One. Mimo iż twórcy również płacą daninę obu koncernom i przechodzą skomplikowany proces certyfikacji gier, na półkach sklepowych bardzo rzadko znajdujemy produkcje, które różnią się ceną pomiędzy dwoma wersjami na konsole nowej generacji. A przecież to również dwa wrogie obozy. Czas pokaże, czy ta sytuacja zmieni się także na poletku urządzeń mobilnych.

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Wciągający Hack and Slash do kupienia za 6,50 zł. Lepiej zapomnij o lipnym Diablo 4

Kapitalny Hack and Slash sprzed wielu lat objęty został nieprawdopodobną ofertą. Chcieliśmy przypomnieć, że kultowa…

22 lutego 2025
  • Apple
  • Google
  • Newsy

Twoja ulubiona funkcja z Androida teraz też na iOS. Google ma prezent

Funkcja Circle to Search to bardzo wygodna opcja w Obiektywie Google, z której korzysta wielu…

22 lutego 2025
  • Promocje

RPG z otwartym światem kupisz taniej o 125 zł. Ta gra bije na głowę popularne tytuły

RPG z otwartym światem został objęty fantastycznym rabatem w wysokości 91%. Dla kupujących oznacza to,…

22 lutego 2025
  • Newsy
  • Oppo
  • Telefony

SD8Elite, 4x 50 MP, 6000 mAh i 16 GB RAM. To nie flagowiec, a cudeńko nastwione na fotografię

OPPO Find X8 Ultra może namieszać na rynku flagowców podobnie jak OPPO Find N5. Najmocniejszy…

21 lutego 2025
  • Newsy
  • Telefony

Takie telefony najchętniej kupuje Niemiec, Włoch, Francuz, Hiszpan i Anglik. Zaskoczony?

Sprzedaż smartfonów w Europie nareszcie idzie w górę. Przy okazji możemy zobaczyć, jakie telefony najchętniej…

21 lutego 2025
  • Promocje

Gdybym miał kupić smartwatch z WearOS, to tylko ten z genialną baterią. I tylko w tej promocji za 580 złotych

OnePlus Watch 2R za 580 złotych w promocji to najlepszy smartwatch z WearOS, jaki możesz…

21 lutego 2025