>
Kategorie: Android Gry i aplikacje iOS Longform

Niby te same aplikacje, a inne ceny…

Polityka cenowa producentów aplikacji publikujących swoje dzieła w Google Play i App Store powinna być identyczna dla obu platform. Tymczasem często jest na odwrót.

Patrząc na to, jak kształtują się ceny za poszczególne aplikacje, które są umieszczane w sklepach dla posiadaczy urządzeń z Androidem i iOS, można dojść do wniosku, że polityki finansowej w tym względzie szukać naprawdę próżno. Deweloperzy bowiem nie kryją się z tym, że to właśnie w App Store mogą zarobić więcej, przez co marże narzucane głównie na gry są większe, niż w przypadku wersji na Androida. Owszem, pewnie też po troszę wpływ na tę sytuację ma wysokość opłat i procentów od sprzedaży pobieranych zarówno przez Google, jak i przez Apple – nie zmienia to jednak faktu, że jest to sytuacja odrobinę nie fair.

Zwłaszcza, że tak naprawdę w przygniatającej większości przypadków wersje gier na obydwie platformy nie różnią się tak naprawdę niczym. Często są to po prostu identyczne aplikacje z tą samą zawartością, tą samą oprawą wizualną i tym samym sterowaniem. Mimo to ceny kształtują się często na różnych poziomach.

fot. Google Play

A przykładów potwierdzających tę tezę jest bez liku. W przypadku Google Play ceny od razu podawane są w polskich złotych, w przypadku App Store z kolei musimy z kolei przyjąć przelicznik z euro – niech więc na potrzeby tego tekstu będzie on uśredniony i wynosi 4,20 (mniej więcej na tym pułapie utrzymuje się ostatnio ta waluta). Pierwsza aplikacja z brzegu to Tomb Raider II, czyli port kultowej produkcji sprzed kilkunastu lat. Ceny? Google Play – 6,03 zł, App Store – 8,40. Czyli prawie 40% więcej. Kolejna pozycja na liście najpopularniejszych gier w Google Play to Devious Dungeon od studia Noodlecake – w ofercie sklepu Google za grę zapłacimy 6,86 zł, a w przypadku App Store cena wynosi 3 €, czyli po przeliczeniu ok. 12,60 zł. Czyli – ni mniej, ni więcej – blisko drugie tyle. Teraz rzućmy okiem na nieco bardziej klasyczną produkcję, czyli świetne Monument Valley – produkcja studia ustwo w wersji na Androida to koszt 8,54 zł, a w przypadku wersji na iOS mamy do czynienia z wydatkiem na poziomie 4 €, czyli ok. 16,80 – płacimy praktycznie drugie tyle za tę samą grę.

Oczywiście nie można w pełni generalizować faktu, że gry czy aplikacje na iOS z automatu są droższe – zdarzają się tytuły, które są odrobinę tańsze w wersji na urządzenia Apple, ale ogólna tendencja wskazuje jasno – to posiadacze iPhone’ów i iPadów płacą za aplikacje więcej, od groszy do nawet kilkunastu złotych. A przecież wydaje się, że bliźniaczo podobna sytuacja występuje w przypadku konsol stacjonarnych od Sony i Microsoftu, czy PlayStation 4 i Xboksa One. Mimo iż twórcy również płacą daninę obu koncernom i przechodzą skomplikowany proces certyfikacji gier, na półkach sklepowych bardzo rzadko znajdujemy produkcje, które różnią się ceną pomiędzy dwoma wersjami na konsole nowej generacji. A przecież to również dwa wrogie obozy. Czas pokaże, czy ta sytuacja zmieni się także na poletku urządzeń mobilnych.

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Kultowa strategia do kupienia za 10 zł? Z tą ofertą jest to jak najbardziej możliwe!

Strategia należąca do kultowej serii jest obecnie do kupienia za śmieszne pieniądze. Zgadza się, Tropico…

31 marca 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Wystarczyła jedna aktualizacja, by ten smartfon na nowo stał się najbardziej opłacalny do 2000 złotych

OnePlus Nord 4 to dla wielu najbardziej opłacalny telefon do 2000 złotych. Teraz nowa aktualizacja…

31 marca 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Xiaomi

Następca najpiękniejszego telefonu Xiaomi zdradza specyfikację w nowym przecieku

Xiaomi Civi 5 Pro to następca pięknego smartfona z pogranicza średniaków i flagowców. Dzięki przeciekowi…

31 marca 2025
  • Oppo
  • Telefony
  • Testy
  • Wiadomość dnia

5800 mAh, AI, 12/512 GB i IP69. Gdy pojawią się promocje, na listę opłacalności trafią nowe hity

OPPO Reno 13 Pro 5G i OPPO Reno 13 FS 5G to dwa zupełnie różne…

31 marca 2025
  • Newsy
  • Telefony

7000 mAh, flagowy procesor, ekran 1.5K. Taki jest nowy zabójca flagowców OnePlusa, którego niebawem kupisz w Polsce

MediaTek Dimensity 9400e to nowy procesor dla zabójców flagowców. Jako pierwsze skorzystać mają z niego…

31 marca 2025
  • Newsy
  • Sony
  • Telefony

Sony Xperia 1 VII z nowym aparatem i powrót Walkmana. Właśnie przeszliśmy od nudziarza do rewelacji 2025 roku

Sony Xperia 1 VII po dwóch rozczarowujących przeciekach nareszcie zdradza coś ciekawego. Nowy teleobiektyw i…

31 marca 2025