W co grali Polacy w 2016 roku? Zdziwicie się – Pokémon Go nie załapał się do TOP-3 najpopularniejszych gier na Androida…
Aktualizacja 16.12.2016
Uwaga. Rynek i dostępne modele, które poleca redaKcja techManiaK.pl cały czas się zmieniają. Od publikacji tego wpisu minęło już trochę czasu, dlatego też zachęcam Cię do zobaczenia naszego najnowszego zestawienia:
Ten rok niewątpliwie należał do Pokémon Go – gry, która w krótkim czasie od wypuszczenia na rynek wciągnęła ok. 200 mln osób na całym świecie do łapania kieszonkowych potworów. Choć jej popularność, także w naszym kraju, ostatnio przygasła, wciąż możemy mówić o fenomenie. Wyniki badania Spicy Mobile pokazują, jakie gry angażowały Polaków w drugiej połowie 2016 r.
Pokémon Go, pierwsza w historii gra wykorzystująca technologię rozszerzonej rzeczywistości, skupiła w Polsce ok. 1,5 mln graczy, którzy najpierw polowali na stworki ze smartfonem, a następnie trenowali je do walk z innymi Pokemonami. Jednak, czy rzeczywiście ten projekt nie miał sobie równych w tym roku? Agencja komunikacji mobilnej Spicy Mobile, monitorująca w ramach platformy Mobigate popularność aplikacji oraz sposób korzystania z urządzeń mobilnych w Polsce, wzięła pod lupę rynek gier na Androida.
Mimo medialnego szumu, Pokémon Go może zakończyć ten rok poza podium najpopularniejszych gier mobilnych w Polsce wśród użytkowników systemu Android. Jak wynika z badania Spicy Mobile, już od dnia premiery zainteresowanie Pokemonami rosło błyskawicznie. Lipiec, miesiąc rynkowego debiutu, zakończył się spektakularnym sukcesem – zasięgiem na poziomie 9,50% i liczbą uruchomień ok. 229 mln. Jednak już w kolejnych miesiącach gra odnotowała systematyczny spadek. W październiku br. znalazła się na 6. miejscu w rankingu pod względem liczby użytkowników (zasięg 3,86%). W tym miesiącu odnotowano także spadek średniego czasu na użytkownika w populacji mobilnej – z 24 minut i 15 sekund we wrześniu do 17 minut i 57 sekund w październiku. Kto okazał się lepszy?
Wyniki badania Spicy Mobile pokazują wyraźnie, że największym zainteresowaniem wśród graczy mobilnych cieszą się gry polegające na opiece nad wirtualnym zwierzątkiem. W rankingu top 10 gier na Androida według zasięgu znajdziemy aż cztery takie aplikacje. Gry zręcznościowe, logiczne lub strategiczne cieszą się mniejszą popularnością.
W październiku br. pierwsze miejsce pod względem zasięgu zajmuje Pou (6,98%) – gra, w której użytkownicy zajmują się wirtualnym stworkiem o tymże imieniu. Zwierzątko wymaga intensywnej i stałej interakcji z graczem, który musi go karmić, kąpać oraz bawić się z nim. Następne miejsca na podium przypadły grze zręcznościowej Subway Surfers (6,63%) oraz My Talking Tom (6,28%).
My Talking Tom to kolejny przykład aplikacji angażującej użytkownika do opieki nad wirtualnym pupilem. Uzyskała ona status najpopularniejszej gry na smartfony aż w 135 krajach na całym świecie. Jak wynika z badania Spicy Mobile, w październiku br. My Talking Tom odtworzono w Polsce ponad 114 mln razy. Była też grą, na którą użytkownicy telefonów i tabletów poświęcili średnio najwięcej czasu w analizowanym miesiącu.
W pierwszej dziesiątce gier na Androida znajdziemy także gry zręcznościowe slither.io (na miejscu 4) oraz Piano Tiles 2 (na miejscu 8), grę strategiczną Exploration Lite (miejsce 9) oraz logiczną – Color Switch (miejsce 10).
Wyniki badania Spicy Mobile pokazują także profil demograficzny użytkowników poszczególnych aplikacji. Na przykład gra Pokémon Go, która na początku niemal w równym stopniu angażowała kobiety i mężczyzn, finalnie stałą się grą typowo męską. W październiku br. panowie stanowili aż 70% graczy. W grupie kobiet Pokemony nie pojawiły się nawet w rankingu TOP 10 według zasięgu.
Wśród gier cieszących się zainteresowaniem mężczyzn – oprócz wspomnianych już Pokémon GO – są Subway Surfers, Pou, My Talking Tom, slither.io, Minecraft: Pocket Edition, Exploration Lite, Clash of Clans, Hill Climb Racing oraz Score! Hero.
Z kolei najwyższym zasięgiem w grupie kobiet mogą pochwalić się Pou, My Talking Tom, Subway Surfers, slither.io, My Talking Angela, Piano Tiles 2 (Don’t Tap…2), Candy Crush Saga, Talking Tom Gold Run, Farm Heroes Saga oraz – zamykająca ranking TOP 10 według zasięgu – Exploration Lite.
Badanie Mobience jest badaniem korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety. Jest to badanie pasywne, co oznacza, że pomiar aktywności użytkowników na telefonach komórkowych z systemem Android jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na urządzeniach program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.
Źródło: Spicy Mobile. Zdjęcia z gry My Talking Tom za stroną producenta
Aktualizacja
Aktualne zestawienie znajdziesz tutaj:
|
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.