Strategy Analytics opublikowało raport w sprawie rynku smartfonów w Polsce w 2016 roku. W tym okresie sprzedało się ponad 8 milionów smartfonów, z czego 60% z nich u operatorów. Liderem sprzedaży jest Samsung, którego dominującą pozycję próbuje atakować Huawei.
Według Strategy Analytics, w 2016 roku na całym świecie sprzedało się blisko 1,5 mld smartfonów. Raport dotyczący Polski informuje, że w naszym kraju liczba ta przekroczyła 8 mln, więc jesteśmy odpowiedzialni za ~0,005% globalnej sprzedaży, co daje nam drugą pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. 60% wszystkich tych urządzeń dostarczyli klientom operatorzy, co wbrew pozorom wcale nie jest powalającą wartością, gdyż w niektórych krajach odsetek ten jest zauważalnie większy. Udział detalistów ma jeszcze rosnąć w ciągu najbliższych kilku lat.
Liderem sprzedaży w Polsce jest oczywiście Samsung, który w całym 2016 roku zgarnął dla siebie ok. 35% naszego rynku (a w samym trzecim kwartale nawet 45%). Oczywiście motorem napędowym nie były flagowce pokroju Galaxy S7 i Galaxy S7 Edge, a smartfony ze średniej i niskiej półki, takie jak Galaxy J5 i Galaxy J3, oba z generacji na 2016 rok.
Na drugim miejscu w Polsce jest Huawei, które ciągle wzmacnia swoje wpływy. Chińczycy budują swoją pozycję na przemyślanym marketingu, polegającym na zatrudnianiu do współpracy rozpoznawalnych w danych regionach osobistości. Co ważne, smartfony Huawei ze średniej i wysokiej półki postrzegane są jako urządzenia premium, z niezłą specyfikacją i atrakcyjnym wyglądem za niewygórowane pieniądze. Hitem sprzedażowym tego producenta są Huawei P8 Lite i Huawei P9 Lite.
Test telefonu Samsung Galaxy A5 (2017). Smartfon (na pozór) idealny
W ciągu kilku najbliższych miesięcy Samsung i Huawei będą kontynuować rywalizację na polskim i światowym rynku. Koreańczycy zaprezentowali już smartfony z serii Galaxy A 2017, a wkrótce dołączą do nich także tańsze propozycje z rodziny Galaxy J 2017. Tymczasem Chińczycy właśnie rozpoczęli sprzedaż Huawei P9 Lite 2017 (pod wieloma nazwami, w zależności od rynku) i szykują się do premiery Huawei P10 Lite. W pojedynku między tymi dwoma potęgami kluczowa jest właśnie półka średnia, przynajmniej w Polsce.
Większa część pozostałych producentów albo słabnie, albo utrzymuje dotychczasowy stan posiadania. Inni gracze, tacy jak Xiaomi, dopiero budują swoją pozycję i jeszcze dużo wody w Wiśle upłynie nim będą oni w stanie zagrozić liderom.
Źródło: Strategy Analytics
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.