Z opublikowanego właśnie przez UKE „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2016 roku” wynika, że na koniec 2016 roku aktywnych było 55,5mln kart SIM, spadła liczba wysłanych SMS-ów, a operatorzy uzyskali łączny przychód na poziomie 16,7 mld zł, czyli o 2,7% niższy niż rok wcześniej.
Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował właśnie coroczny „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2016 roku”. Według danych z tego badania, od 2014 roku sukcesywnie spada liczba aktywnych kart SIM. Na koniec 2016 r. operatorzy odnotowali 55,5 mln kart SIM i liczba ta była o 2% niższa niż w roku ubiegłym. Niemal wszyscy operatorzy odczuli skutki wprowadzonej od dnia 2 lipca 2016 roku, ustawy o działaniach antyterrorystycznych, która narzuciła obowiązek rejestracji dotychczas działających kart pre-paid.
Niższa liczba aktywnych kart SIM na rynku przełożyła się na spadek liczby wysyłanych SMS-ów. W 2016 roku Polacy wysłali 50,2 mld wiadomości tekstowych, w porównaniu do 51,9 mld w roku 2015. Powodem mniejszego zainteresowania SMS-ami jest rosnąca konkurencja na rynku rozwiązań komunikacyjnych takich jak np. komunikatory, portale społecznościowe, wiadomości email i inne, wysyłane za pośrednictwem sieci Internet.
Mimo spadku wysyłanych SMS-ów dane w raporcie wskazują, że wśród wybranych państw Unii Europejskiej Polska wciąż znajduje się powyżej średniej, z wykorzystaniem na poziomie 83 krótkich wiadomości tekstowych miesięcznie. Średnia dla wybranych państw europejskich jest niższa o 19 wiadomości i wynosi 64 SMS-y przypadające na jednego aktywnego użytkownika.
Według raportu UKE systematycznie zwiększa się łączna liczba wiadomości SMS wysyłanych w roamingu. Abonenci polskich sieci korzystający z sieci zagranicznych operatorów wysłali w 2016 r. 639 mln wiadomości SMS, o 6,5% więcej niż rok wcześniej. Na wzrost liczby wysłanych wiadomości prawdopodobnie wpływają coraz niższe koszty korzystania z usług telekomunikacyjnych w roamingu.
Rosnąca popularność komunikatorów opartych o media społecznościowe nie przeszkadza z kolei w rozwoju rynku MMS. Wysyłanie wiadomości multimedialnych corocznie zyskuje na popularności, głównie ze względu na częste wliczanie ich przez operatorów do pakietu usług nielimitowanych w ramach stałej miesięcznej opłaty. W 2016 r. abonenci wysłali 1,039 mld wiadomości i było to aż o 40,6% więcej niż rok wcześniej. Statystyczny Polak w roku 2016 wysłał 27 wiadomości MMS wobec 19 wiadomości rok wcześniej.
Spadek liczby wysłanych wiadomości tekstowych jest jednym z powodów od kilku lat malejących przychodów operatorów. Tendencja ta potwierdziła się również w 2016 r. Operatorzy uzyskali łączny przychód na poziomie 16,7 mld zł, czyli o 2,7% niższy niż rok wcześniej.
Pełną treść raportu UKE znajdziemy w tym miejscu.
Źródło: informacje prasowe.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.