Osobiście jestem jedną z tych (wielu) osób, które zanim kupią coś w sieci to wolą zobaczyć to na żywo, np. w sklepie stacjonarnym. Szkopuł w tym, że sklepy wcale nie ułatwiają tego zadania.
Kupowanie elektroniki w sieci ma swoje niezaprzeczalne plusy – ceny są po prostu niższe, mamy także do czynienia ze zdecydowanie większym wyborem, niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Należę jednak do tych osób, które lubią dogłębnie zaznajomić się z danym sprzętem przed zakupem, a jeżeli tylko jest taka możliwość to przetestować go albo chociażby dotknąć.
Taką możliwość oferują różnego rodzaju hiper-, super- i po prostu markety, które regularnie wystawiają przykładowe modele do użytku klienta. Szkopuł w tym, że sklepy zdecydowanie nie ułatwiają nam tej czynności, a zamiast utwierdzić się w przekonaniu, że dobrze wybieramy, wychodzimy z nich jeszcze bardziej skołowani.
Ile razy bywam w supermarketach czy marketach elektronicznych to nie mogę się nadziwić, jakim problemem dla obsługi jest utrzymanie porządku na jednym, niewielkim stanowisku ze smartfonami. Informacje o cenach są poukładane nie pod tymi sprzętami, co należy, brak często także karteczek z cenami, a wypisywana na nich specyfikacja sprzętu często jest niezgodna ze stanem faktycznym. I taka sytuacja ma miejsce na stoisku gdzie jest może 10-15 modeli. To naprawdę zadziwiająca prawidłowość.
To, co jest jednak zdecydowanie najbardziej irytujące, to różnego rodzaju zabezpieczenia, które sprawiają, że po kilku minutach możemy dostać istnego kociokwiku. Najczęściej spotykany w marketach sposób ochrony przed kradzieżą to specjalny moduł przyczepiany do tyłu smartfona i umieszczony na kablu, który ma uniemożliwić wyniesienie sprzętu poza obręb sklepu.
Problem leży jednak w tym, że to rozwiązanie jest po prostu bardzo zawodne z punktu widzenia potencjalnego klienta, a zwłaszcza jego komfortu. Często bowiem już samo podniesienie smartfona ze stanowiska uruchamia niesamowite wycie, które roznosi się na praktycznie cały sklep. Dodatkowo – bo przecież absolutnie nie wiadomo, skąd dochodzi hałas – zaskoczona osoba stojąca ze sprzętem w ręce jest także oświetlana czerwoną lampką-kogutem wskazującą winnego zamieszania. A przecież tylko chcieliśmy zobaczyć urządzenie z tyłu…
Równie często okazuje się także, że mechanizm wyłączający to uporczywe wycie nie chce działać. To już prawdziwa tragikomedia, bo widok siłującego się z urządzeniem pracownika przy jednoczesnym akompaniamencie dziesiątek osób patrzących na nas jak na potencjalnych rabusiów wzbudza mało przyjazne odczucia. I już niejednokrotnie spotkałem się sytuacją, w której – po uruchomieniu alarmu – klienci po prostu rezygnowali z dalszej walki o znalezienie odpowiedniego sprzętu. Trudno się dziwić – taka sytuacja wywołuje więcej nerwów, niż przyjemności z zakupów.
„Wspaniałym” pomysłem jeśli chodzi o zabezpieczanie sprzętu elektronicznego są także różnego rodzaju gabloty spotykane przede wszystkim w dyskontach. Tutaj sytuacja jest nie mniej komiczna – często bowiem, chcąc zobaczyć i dotknąć pudełko albo sprzęt leżący za obudową z pleksi, musimy postawić na nogi praktycznie cały sklep. Pytając ochroniarza i możliwość otworzenia gabloty, zostajemy odesłani do kasy. W kasie dowiadujemy się, że konieczna jest interwencja kierownika. Na tego czekamy zaś kilka minut, przy okazji kilkukrotnie odpowiadając na pytanie, czy osoba już pojawiła się i pokazała towar. A kiedy już się pojawia, to nagle okazuje się, że znalezienie odpowiedniego kluczyka nie jest takie proste.
Pal sześć, gdy za ścianką znajduje się drogi smartfon czy konsola w stylu PlayStation 4 – wtedy jestem w stanie zrozumieć taką opiekę, zważywszy na fakt, iż zazwyczaj sklep otrzymuje jedną, może dwie sztuki takiego drogiego sprzętu. Kiedy jednak musimy prosić się o to, by dostać kartę pamięci za 15 złotych, pendrive’a za 20, zegarek sportowy za 35 złotych czy smartfona za 200 złotych, to zwyczajnie nie jestem w stanie zrozumieć tego, po co tworzy się tak sztuczne problemy, na dodatek niesamowicie irytujące potencjalnego nabywcę.
Kupowanie sprzętu elektronicznego w marketach czy dyskontach wystawia nas na próbę – choć nie mówię, że taka sytuacja powtarza się za każdym razem, to jest ona niestety obowiązującą regułą. Pozostaje mieć nadzieję, że sklepy zrewidują trochę swoją politykę ochrony towarów i wprowadzą bardziej nowoczesne rozwiązania, by stać się obiektami, jak to się teraz ładnie z angielska powiada, „customer friendly„. Tym bardziej, że do zrobienia jest bardzo niewiele.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Nie tylko OPPO Find X8 Pro był gwiazdą dzisiejszej premiery. Wraz z nim debiutował OPPO…
Być może zbyt surowo oceniłem flagowce pracujące na procesorze Snapdragon 8 Elite. Są gorące, ale…
Epic Games Store znów rozdaje nową grę za darmo. Tym razem jest mrocznie i tajemniczo.…
Do globalnej premiery zmierza POCO F7 oraz POCO F7 Ultra. Certyfikacja smartfonów Xiaomi to świetna…
HONOR 300 na zdjęciach prezentuje się zjawiskowo. To będzie wyjątkowo cienka brzytwa, która nie przekroczy…
Oto oficjalny wygląd nowego Xiaomi, którego będziemy często polecać. Nazywa się Redmi K80, choć do…