Technologia 3D Touch dostępna jest na pokładach wielu smartfonów kilku producentów. Okazuje się jednak, że po raz pierwszy mogła się ona pojawić w Nokiach – nawet kilka lat temu.
Pamiętacie jeszcze projekt McLaren? To nazwa kodowa jednego z niewydanych smartfonów Lumia, który miał wprowadzić innowacyjny sposób korzystania z urządzenia. Początek i jednoczesny koniec tego projektu miał miejsce w 2014 roku. Smartfon praktycznie trafił na rynek, ale tuż przed końcem prac został anulowany.
McLaren miał być eksperymentem zawierającym technologię 3D Touch (Force Touch), którą obecnie znajdziemy w smartfonach Apple czy Huawei. Okazuje się, że przed projektem McLaren były jeszcze dwa inne prototypy z takim rozwiązaniem, które przyjęły nazwę Midas/Cartphone. Prace nad nimi trwały już w 2013 roku. Dostęp do opisywanego prototypu uzyskał serwis Proto Beta Test. Jest nim właściwie Lumia 920, która oprócz tej samej specyfikacji posiada sensory dla 3D Touch i slot kart microSD.
Test: Nokia Lumia 920 – flagowy smartfon Nokii z Windows Phone 8
Urządzenie kryjące pod nazwą kodową Midas nigdy nie miało trafić na rynek, ani też ujrzeć światła dziennego. To sprzęt przeznaczony tylko do eksperymentowania. W niektórych przypadkach produkowany tylko dla jednej funkcji bez zwracania uwagi na design. Co ciekawe, model RX-112 posiada prawdopodobnie pierwszą wersję 3D Touch, jaka kiedykolwiek powstała.
Czujniki wykrywają ruch palca użytkownika jeszcze zanim ten dotknie ekranu na wysokości ok. 3 cm. Wyświetlacz potrafi rozpoznać do pięciu palców. Poza tym, prototyp napędzany jest przez system Windows Phone 8.1, kompilacja 12256 z 11 grudnia 2013 roku. W ówczesnym czasie ta wersja systemu nawet nie była jeszcze zapowiedziana.
Oczywiście niniejszy prototyp posiada naprawdę sporo błędów i nawet samo jego uruchamianie nie zawsze skutkowało pozytywnym rezultatem. Wiele razy pojawiał się niebieski ekran śmierci. Mimo wszystko, Nokia „Midas” to bardzo ciekawy prototyp, który posiada niesfinalizowaną technologię. Dlaczego nie trafiła ona na rynek mimo, że konkurencja zaimplementowała taką dwa lata później? Cóż, nie jest to jasne. Z jednej strony była ona niedopracowana i Microsoft najpierw liczył na jej skończenie. Z drugiej – po czasie zmieniły się priorytety firmy i pewnie dlatego pomysł porzucono.
Prawdę mówiąc jestem zaskoczony ilością informacji o niewydanych smartfonach, tabletach czy innych urządzeniach Microsoftu sprzed kilku lat. Na wielu polach koncern z Redmond mógł odnieść niebywały sukces i nawet może znacząco wybić się na rynku. Wydaje mi się, że zawsze największym problemem (w przypadku smartfonów) było oprogramowanie Microsoftu, które napędzało słuchawki. To właśnie ono mogło być także jedną z najważniejszych przeszkód wobec dokończenia prac nad 3D Touch.
Źródło: Proto Beta Test
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.