Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) nałożył na operatora sieci Orange karę w wysokości 5 milionów złotych. Za co? Za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody użytkowników sieci na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. Kara została również nałożona na operatora sieci T-Mobile, z tym że trochę większa, bo wynosząca aż 21 milionów złotych. Powód? Nierzetelne informowanie o zasadach loterii SMS-owej.
Prezes UKE nałożył na Polską Telefonię Komórkową Centertel karę pieniężną w wysokości 5 mln zł za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów lub użytkowników końcowych w przypadku 8 400 934 numerów MSSISDN sieci telekomunikacyjnej PTK na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego i użycie w stosunku do tych abonentów lub użytkowników końcowych automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego tj. na wysłaniu komunikatów tekstowych SMS zachęcających do udziału w Loterii Audiotekstowej pod nazwą „Loteria Orange”.
Prawo telekomunikacyjne stanowi, że zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Wyrażona przez abonenta lub użytkownika końcowego zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści; może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika; może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.
Z kolei operator sieci T-Mobile został ukarany za niedoinformowanie w kwestii warunków uczestnictwa w loterii. Otrzymujący SMS-a zachęcającego do wzięcia udziału w zabawie myśleli, że jest to tylko jednorazowa akcja i jednorazowa opłata. Jak się jednak okazało pieniądze były pobierane codziennie, aż do dnia zakończenia promocji. W celach rezygnacji, trzeba było wysłać specjalnego SMS-a, o czym uczestnicy nie wiedzieli. Do UEK wpłynęło więc kilka tysięcy skarg, a operator został ukarany wysoką karą pieniężną. Oczywiście przysługuje mu możliwość odwołania się, ale raczej nie może liczyć na ulgowe traktowanie.
Źródło: media2
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.