Jeden z klientów sieci Plus przedłużył umowę u operatora, kupując na raty Samsunga Galaxy S7. Przy pierwszym uruchomieniu zaskoczyła go instalacja programu, żądającego pełnego dostępu do telefonu. Okazuje się, że jest to narzędzie dla operatora, który może zablokować niespłacane urządzenie.
Sieć Plus sprzedaje telefony w systemie ratalnym, rozkładając spłatę na kilkanaście miesięcy. Niektórzy klienci postanowili na tym zarobić, sprzedając na portalach aukcyjnych zakupione u operatora telefony, jednocześnie nie spłacając rat za to urządzenie. Nic dziwnego, że wykiwany w ten sposób operator próbuje w jakiś sposób odebrać należne mu pieniądze, choć nie wszystkim odpowiada sposób, w jaki jest to robione.
Od jakiegoś czasu Plus (i T-Mobile) blokuje niespłacane telefony, nie tylko odcinając je od zasięgu sieci, ale także całkowicie uniemożliwiając korzystanie z urządzenia aż do czasu uregulowania zaległych rat. Prawdopodobnie poznaliśmy właśnie narzędzie, które służy temu celowi w smartfonach marki Samsung.
Jeden z klientów sieci Plus przedłużył umowę u operatora, przy okazji kupując na raty smartfon Samsung Galaxy S7. Gdy tylko go uruchomił pojawiła się aktualizacja, która zainstalowała program Samsung Knox Mobile Enrollment. Procesu nie dało się zatrzymać w żaden sposób, a przejście dalej wymagało wyrażenia zgody na pełen dostęp do telefonu. Niepokojące okazały się też niekompletne dane dotyczące podmiotu zarządzającego urządzeniem oraz fałszywy numer telefonu i adres e-mail.
Tymczasem procesy Info Device Admin, Knox Customization Configurator oraz Knox Enrollment Service uzyskały status administratorów, z nieograniczonym dostępem do wszystkich funkcji. Nie dało się ich wyłączyć czy usunąć. Użytkownik donosi też o powolnej pracy Galaxy S7, choć złośliwcy pewnie powiedzą, że smartfon działa tak nawet bez podejrzanych aplikacji.
Po wielu różnych próbach kontaktu z Plusem i Samsungiem, użytkownik w końcu otrzymał konkretną odpowiedź. Okazuje się, że smartfon zakupiony w systemie ratalnym w sieci Plus „jest nadzorowany przez program Knox Customization Agent do czasu spłacenia ostatniej raty bądź jego wykupu”. Oprogramowanie to umożliwia operatorowi nie tylko wysyłanie komunikatów, ale także całkowite zablokowanie sprzętu.
W oficjalnych komunikatach Plus i Samsung jasno mówią, że aplikacja INFO służy do kontroli niespłacanych smartfonów. Żadna z tych firm nie ma dostępu do danych użytkownika, a klient ma możliwość odinstalowania programu po spłacie wszystkich rat. Samsung dodaje, że z tego rozwiązania korzysta tylko Plus.
O ile rozumiem działania operatora, który dba tylko o swoje interesy, tak kompletnie nie pochwalam unikania tematu i braku jasnej informacji o zainstalowaniu tego typu oprogramowania. Plus powinien otwarcie mówić o tej praktyce, skoro chce sprzedawać urządzenia tylko w systemie ratalnym.
Źródło: Zaufana Trzecia Strona
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Apple na Black Friday i Cyber Monday przygotował promocje od 29 listopada do 2 grudnia.…
Niesamowita nubia Z70 Ultra to mój faworyt 2024 roku. Specyfikacja flagowca zaskakuje w każdym calu.…
Świeżo zaprezentowany vivo Y300 5G jednak nie jest taki zły, jak twierdziły przecieki. Okazuje się,…
Czy jest coś lepszego niż dobry telefon w świetnej cenie? Tak, aż trzy świetne modele…
OPPO zaprezentowało harmonogram wdrażania aktualizacji do ColorOS 15 z Androidem 15. Jeżeli posiadasz jego smartfon,…
Klienci PKO BP po raz kolejni są wprowadzani w błąd. To z kolei może prowadzić…